Tomáš Karpíšek založil nejznámější gastrosíť v Česku. Provozuje 32 restaurací, bister, cukráren a vináren ve třech městech. Teď s marketéry, kteří mu už dlouhá léta pomáhali s komunikací, vytvořil marketingovou agenturu. Vznikla na stejném principu, jako restaurace Ambiente – z klíčových lidí udělal spolumajitele. Agentura A+Manual nyní nabídne služby klientům i mimo gastrosegment. Zaměřuje se především na strategickou práci se značkami a obsahový marketing.
Nápad na založení agentury vznikl v turbulentním covidovém období v roce 2020 z dialogu zakladatele Ambiente Tomáše Karpíška a šéfa tehdy interního marketingu Jana Nízkého. „Já jsem viděl potenciál rozvíjet schopnosti a talenty lidí, které máme v týmu. Už tehdy ta naše sestava připomínala spíš agenturu než marketingové oddělení,” vysvětluje Jan Nízký. Tomáš Karpíšek zase víc přemýšlel nad udržitelností při růstu Ambiente – měl plány na otevírání dalších podniků a zároveň nechtěl, aby marketing tvořil největší část servisní organizace skupiny.
A+Manual jako samostatná firma funguje už víc jak dva roky a svoje služby dodávala výhradně Ambiente. Nyní chce agentura pozitivně ovlivňovat okolní prostředí. Ve své misi říká: „Hledáme u značek pravdivé příběhy a nečekané souvislosti. Zajímavými způsoby komunikace i vizuální formou je sdělujeme světu. Spolupracujeme s talentovanými tvůrci, odborníky i konkurencí. Naše zkušenosti předáváme dál.”
Značkám i mimo gatrosegment tak nyní mohou pomoci odborníci, kteří jsou s Ambiente spojeni i víc než deset let. Agenturu řídí Jan Nízký, dlouholetý šéf marketingu Ambiente a bývalý mediální a marketingový manažer, který prošel vedoucími pozicemi například v TV Nova, Seznamu, Burda media nebo EON. Kreativu má na starosti hlavní idea maker Jan Červenka (tvůrce kampaní a komunikačních konceptů Ambiente), kreativní stratég Jáchym Jakeš (ex Proboston, O2) a kreativní producent Mikuláš Pavlík. Art direct a grafický design zajišťuje grafik a architekt Šimon Marek, také vítěz Designbloku 2023. Oblast obsahu, publikační činnost a PR je pod taktovkou Šárky Hamanové, původem novinářky, která léta stojí za komunikací a mediálními platformami Ambiente. Sociální sítě má na starost Štěpánka Borisovová (ex We digital Emco) a o klientský servis pečuje zkušená account manažerka Alžběta Brandová (ex Sunspot Communication). Aktuálně A+Manual vytváří roční obrat okolo 30 milionů korun, zásadní část tvoří příjmy ze spolupráce s Ambiente.
Své jméno na trhu si tým vybudoval díky vytvoření interního vydavatelského domu, který s obsahem pracuje efektivně, synergicky a daří se mu šířit povědomí nejen o kvalitním jídle a gastronomii, ale i sdílet know-how i edukovat. Produkuje knihy, brožury, časopisy, noviny pro hosty, noviny pro zaměstnance, několik newsletterů, podcasty, online magazín a stará se o desítky profilů na sociálních sítích. I díky tomu projde ročně více než 30 restauracemi přes 4 miliony hostů.
Za svou práci získal tým marketérů v minulosti řadu ocenění, mimo jiné několikrát obhájil vítězství v kategorii „Content marketingová strategie“ na soutěži Fénix Award. Každoročně se umísťuje na stupni vítězů také v soutěžích Zlatý středník a Lemur. Od roku 1995 úzce spolupracuje na otevírání nových podniků a tvorbě kampaní, které jsou určeny pro celou skupinu – příkladem je třeba podpora náborového webu Zapoj se nebo předvánoční kampaň k prodeji dárkových poukázek. Pro jednotlivé značky pak připravuje grafické materiály, menu, merch nebo například kampaně na online prodej.
Název agentury navrhlo kreativní duo Jan Červenka a Jáchym Jakeš. Spojení A+ odkazuje na firmu, ze které tým vzešel, ale také stupeň kvality, kterou chce doručovat. Manuál je synonymem řemeslnosti, promyšlenosti a poctivé práce. Jiný úhel pohledu nabízí vysvětlení slova jako návodu, který ukazuje, jak se dá přistupovat k práci se značkami.