- Nový zabezpečovací systém Urbalis CBTC umožňuje kratší intervaly vlaků, zlepšuje jejich účinnost a snižuje spotřebu energie.
- Nový zabezpečovací systém umožní plně autonomní provoz bez strojvedoucího.
12. února 2025 – Společnost Alstom, světový lídr v oblasti chytré a udržitelné mobility, podepsala smlouvu s Metro de Madrid na modernizaci zabezpečovacího zařízení. Vznikne tak první autonomní linka madridského metra. Tato 23,5 km dlouhá okružní trasa s 28 stanicemi je jednou z nejvytíženějších ve městě – denně obslouží téměř 400 tisíc cestujících a propojuje celou síť metra. Přechod na plně automatizovaný provoz přinese vyšší bezpečnost, plynulost, kratší intervaly a úsporu energie metra.
Zakázka zahrnuje návrh, projekci, instalaci a zprovoznění nového zabezpečovacího systému a elektronických stavědel. Ty jsou nezbytné pro modernizaci stávajícího systému řízení vlaků (CBTC), která posune provoz z poloautomatického provozu stupně 2 (GoA2) na stupeň 4 (GoA4) a umožní plně autonomní provoz bez strojvedoucího. V rámci projektu bude rovněž zaveden nový systém automatického řízení (ATS), který zlepší sledování a řízení vlaků.
Společnost Alstom je strategickým partnerem madridského metra již více než 50 let. Dodala mu první zabezpečovací zařízení CBTC pro linky 1 a 6 a značné množství stavědel v síti metra. Kromě toho Alstom dodal 85 % trakčních systémů vozového parku.
Nový zabezpečovací systém Urbalis CBTC společnosti Alstom výrazně zvýší bezpečnost, spolehlivost a kapacitní využití trati. Tato technologie umožní častější provoz vlaků a zlepší jejich účinnost, čímž se sníží jejich spotřeba energie. Společnost Alstom je světovým lídrem v oblasti systémů CBTC a má více než 30 let zkušeností se zaváděním nejmodernějších zabezpečovacích systémů metra. Její technologie CBTC je v provozu na 190 linkách metra, z nichž 67 je autonomních, ve 32 různých zemích – mimo jiné v metru v São Paulu, Paříži, Rijádu, Miláně a Šanghaji.
Tato inovativní technologie by mohla do budoucna být součástí linky C a připravované linky D pražského metra. Praha usiluje o zavedení plně automatizovaných vlaků na obě linky, což by znamenalo významný krok v modernizaci městské hromadné dopravy. Automatizace umožní zkrátit intervaly, a tím zvýšit kapacitu přepravených cestujících a snížit provozní náklady.
V dubnu 2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodávku celého dopravního systému pro linky C a D. Mezi uchazeči je i společnost Alstom, která by mohla do Prahy přinést jednu z nejmodernějších zabezpečovacích technologií, vysoce kvalitní soupravy vlaků a bohaté zkušenosti s implementací, provozem a údržbou autonomních vozidel metra.
Původní znění tiskové zprávy v angličtině najdete zde.
Další informace o technologii autonomního řízení najdete zde
ALSTOM™ a Urbalis™ jsou chráněné ochranné značky Alstom Group.
O Alstomu | |||
Společnost Alstom se zavazuje přispívat k nízkouhlíkové budoucnosti vývojem a podporou inovativních a udržitelných dopravních řešení. Od vysokorychlostních vlaků, metra, jednokolejných tratí, tramvají až po systémy na klíč, služby, infrastrukturu, signalizaci a digitální mobilitu – Alstom nabízí svým různorodým zákazníkům nejširší portfolio v oboru. Díky své přítomnosti v 64 zemích a talentované základně čítající více než 84 700 zaměstnanců 184 národností zaměřuje společnost své schopnosti v oblasti designu, inovací a řízení projektů tam, kde je řešení mobility nejvíce zapotřebí. Společnost Alstom, kótovaná na francouzské burze, dosáhla ve fiskálním roce končícím 31. března 2024 tržeb ve výši 17,6 miliardy eur. Více informací naleznete na www.alstom.com.
Společnost Alstom se dlouhodobě zabývá inovacemi a podílí se na hospodářském a průmyslovém rozvoji Španělska, kde je průmyslově a technologicky přítomen ve všech oblastech souvisejících s železniční dopravou a udržitelnou mobilitou. Společnost Alstom zaměstnává v zemi více než 3 200 lidí a má průmyslový závod v Barceloně, zabývající se výrobou všech typů kolejových vozidel, továrnu na pohonné systémy v Baskicku a v Madridu různá technologická inovační centra pro vývoj projektů v oblasti železniční bezpečnosti, zabezpečovačů, údržby a digitální mobility. Každý třetí vlak provozovaný ve Španělsku byl vyroben společností Alstom. |
|||