Jak se logistická odvětví přizpůsobují zpřísněným standardům a jak na tyto regulační změny reaguje společnost DSV

Praha, 13. února 2025 – Od ledna vstoupily v platnost nové regulační předpisy. Tyto změny ovlivňují průmysl a dopravu v Evropské unii a zahrnují zpřísněné emisní limity a zavedení nových předpisů pro provozovatele dopravy. Logistická společnost DSV na tyto legislativní změny reaguje a aktivně podniká kroky k zajištění souladu s těmito standardy.

K hlavním legislativním změnám patří zpřísnění emisních limitů, jejichž účelem je snížit uhlíkovou stopu dopravního sektoru. Jedním z ekonomických nástrojů, jak snížit uhlíkovou stopu, jsou tzv. uhlíkové daně neboli ETS (Emissions Trading System), kterým podléhají v současnosti velké elektrárny, teplárny, těžký průmysl nebo letecká a námořní doprava. Konkrétně se jedná o zvýšení podílu poplatku ETS pro rok 2025 v námořní dopravě z aktuálních 40 % na 70 % dle předpisů Evropské komise. Z tohoto důvodu DSV investuje do modernizace flotily vozidel, aby splňovala nejpřísnější emisní standardy. Společnost rovněž zavádí inovativní řešení v oblasti optimalizace tras a snižování spotřeby paliva, což přímo přispívá k ochraně životního prostředí, a tím se snižuje jejich uhlíková stopa.

Dále dochází k implementaci nových předpisů EU pro dopravní společnosti, které zahrnují přísnější kontrolu dodržování pravidel pro vnitrostátní přepravu zahraničním dopravcem. Od července 2025 zahájí svou činnost Inspekce silniční dopravy (INSID), která získá rozšířené pravomoci. Zaměří se zejména na kontrolu dodržování pravidel pro jízdu kamionů v České republice. INSID bude zahrnovat dvě jednotky specializované na měření emisí a dvě mobilní jednotky STK pro detailní kontroly technického stavu vozidel. Kontroly budou zaměřeny na dopravce, provozovatele a řidiče vozidel využívaných pro podnikání v silniční dopravě a budou prováděny nezávisle na Policii ČR či Celní správě ČR.

V rámci zlepšení bezpečnosti byla v celé Evropě dosažena předběžná dohoda o změně směrnice z roku 2015 týkající se přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech. Nová pravidla zpřísní vymáhání sankcí za dopravní přestupky a zlepší bezpečnost na silnicích i v obytných oblastech EU. Cílem je zajistit rovné podmínky pro všechny řidiče bez ohledu na jejich státní příslušnost. Tato opatření jsou součástí širšího legislativního balíčku zaměřeného na bezpečnější a ekologičtější dopravu.

Prioritou pro nás je zajistit, aby dopady nové legislativy byly pro naše zákazníky co nejmenší, zatímco zůstáváme v souladu s nejnovějšími právními požadavky,“ uvádí Karel Kváč, ředitel oddělení Development & Marketing, DSV Road.

Od 1.1.2025 došlo také k zavedení vyššího mýtného v některých evropských státech. Dánsko zavedlo nový systém podle ujetých kilometrů, Rakousko zvýšilo silniční daň až o 12,64 %, Česko navýšilo mýtné pro kamiony nad 3,5 tuny o téměř 5 % a Polsko přidalo 1 600 km zpoplatněných silnic. Ve Švýcarsku vzrostlo mýtné o 5 % oproti předchozímu maximu a v Maďarsku vlivem inflace o 3,4 %. Tyto změny zvyšují náklady na přepravu a kladou důraz na efektivní plánování logistiky. 

“Jakékoliv navyšování cen je vždy problematické. Musíme je však zavést, abychom neomezili fungování dodavatelských řetězců a ani podnikání našich zákazníků. Našim cílem je omezit jejich dopad na nutné minimum,“ uvádí Petr Chocholatý, Managing Director DSV Road.

Současně s těmito změnami byl z důvodu usnadnění a urychlení přepravy zboží mezi zeměmi, které jsou součástí Konvence o společném tranzitu, v lednu 2025 zaveden elektronický systém používaný pro sledování tranzitu zboží v rámci Evropské unie a dalších přidružených zemí – NCTS (New Computerised Transit System). NCTS je klíčovým nástrojem pro podnikatele a celní orgány, který umožňuje elektronické podávání prohlášení o tranzitu, což celý proces zefektivní. Systém také zajišťuje bezpečnost a bezpečnostní kontrolu při vstupu a výstupu zboží. Díky NCTS se zboží může pohybovat mezi dvěma body v celním území Unie bez změny jeho celního statusu.

O DSV

DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.

Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.

Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a v Přerově.