Vážený pane premiére, vážená ministryně a vážení ministři,
jménem Českého konopného klastru CzecHemp, který reprezentuje většinu legitimního konopného sektoru v této zemi, bychom se rádi ohradili proti způsobu, jakým je implementována nová legislativa týkající se psychomodulačních látek (dále jen PML) a konopí.
Jsme občané a daňoví poplatníci. Mnozí z nás jsou zároveň experty v různých oblastech, ať už se jedná o právo, kosmetiku, potravinářství, pěstování a zpracování technického konopí a s tím související legislativní úpravy.
Proces, který nyní probíhá, nás bohužel nenaplňuje důvěrou ve státní správu. Při bližším pohledu jeví znaky nepromyšlené akce s potenciálními důsledky, které autoři změn nedokázali domyslet. Odmítáme, aby se občané a podnikatelé stali předmětem dostatečně neobjasněných „pokusů“, které mohou mít zásadní vliv na jejich majetky a životy.
Za celou dobu přípravu legislativy PML nebyl předložen jediný relevantní podklad například ve formě případové nebo dopadové studie na konopný sektor, případně analýzy kompatibility s evropskou legislativou nebo posouzení trestněprávní roviny – zkrátka cokoli, co by mohlo sloužit jako podklad k odborné diskuzi nad zamýšlenými kroky.
Předkládaná regulace psychomodulačních látek je inovativní, ale v některých aspektech silně kontroverzní. Jako taková měla v obecné rovině i podporu klastru CzecHemp. Zároveň jsme upozorňovali, že plánované zařazení toho, co předkladatelé naprosto nepřesně označují jako „nízkopotentní konopí“, narazí na odpor velké části odborné veřejnosti a zjevně i na nesouhlas Evropské komise.
Dle dostupných dokumentů z Evropské komise je nezpochybnitelné, že tato sice udělila notifikaci obecnému konceptu psychomodulačních látek, ale vyžádala si k pozdější notifikaci i budoucí prováděcí předpisy k zákonům. V souvislosti s konopím, extrakty z konopí, CBD a THC měla závažné připomínky, kdy uvedla, že to nepovažuje za slučitelné s unijní a mezinárodní legislativou.
Přestože tento zásadní dokument byl k dispozici již v červenci 2024, nevedl k aktualizaci důvodové zprávy při schvalování v Senátu. Jakkoli důvodová zpráva slouží k odůvodnění „obecné regulace“, je prakticky postavena na konkrétních látkách, jako jsou kratom a konopí. Zpráva byla předložena v říjnu 2024 Senátu při schvalování novelizace balíčku zákonů v nezměněné podobě a v následné diskuzi byl akcentován záměr regulace CBD a konopných produktů, přestože bylo již v této době naprosto jasné, že Evropská komise to považuje za nepřijatelné. Velice nás překvapilo, že členům horní komory Parlamentu nebyla sdělena takto závažná výhrada Evropské komise k předloženému návrhu.
Dalším, z našeho pohledu neakceptovatelným krokem, je naprosté ignorování mezirezortního připomínkového řízení a diskuze s odbornou veřejností. V rámci plánované odborné diskuze byl záměr zařazení nízkopotentního konopí do PML oznámen ze strany Ministerstva zdravotnictví dne 18. 12. 2024 jako „politické rozhodnutí“ s absencí vyjasnění alespoň základních odborných otázek a parametrů s komentářem „uvidíme, co projde“. K mezirezortnímu připomínkovému řízení byl návrh Nařízení vlády předložen 20. 12. a uzavřeno bylo 27. 12. 2024, tedy v období svátků, kdy byly pouze dva pracovní dny a tedy bylo zjevné, že žádné řízení ve skutečnosti neproběhne.
Důvodová zpráva k návrhu Nařízení vlády obsahuje část, kde se uvádí, že je vše v souladu s Jednotnou úmluvou a Rámcovým rozhodnutím rady. Jak je to možné, když Evropská komise již v červenci jednoznačně uvedla, že to nepovažuje s výše uvedeným za slučitelné? Ze strany předkladatelů nebyl zveřejněn jediný podklad, který by je opravňoval k tvrzení o souladu, což nechápou ani námi oslovení právní experti, kteří jednoznačně podporují stanovisko Evropské komise. Kdo důvodovou zprávu zpracoval, z čeho vycházel a jak si obhájil zcela odlišné stanovisko od Evropské komise, není známo.
Za oborový spolek CzecHemp jsme po celou dobu nabízeli součinnost, ale bez výsledku. V lednu 2025 jsme byli souběhem událostí nuceni přistoupit ke krizové komunikaci formou otevřeného dopisu panu premiérovi. Na to navazujeme i nyní a sdělujeme, že plánované kroky mají dle našeho názoru zásadní nedostatky v těchto oblastech:
- Kompatibilita s unijní a mezinárodní legislativou ohledně návykových látek.
- Rozpory se samotným zákonem č. 167/1998 Sb. o návykových látkách.
- Rozpor s Nařízením EU 2283/2015 o nových potravinách.
- Rozpor s Nařízením EU 1223/2009 o kosmetických výrobcích.
- Trestní zákoník pohlíží na psychomodulační látky jako na látky návykové. Novelizací trestního zákoníku vznikají pro občany rizika postihu v oblastech, které byly doposud beztrestné. Veřejnost o tom zjevně není vůbec informována, přitom se jedná o přestupky a trestné činy, které mohou skončit až několikaletými tresty odnětí svobody za společensky zcela neškodné jednání, které bylo doteď beztrestné.
Opakujeme, že jsme jako oborová organizace připraveni poskytnou veškerou součinnost k odborné diskuzi nad dopady připravované regulace, abychom zmapovali její dopady a přispěli k případné lepší implementaci.
Zároveň upozorňujeme, že v případě schválení v této podobě může nastat protiprávní stav, kdy se Česká republika vystaví riziku konfliktu s Evropskou komisí a riziku žalob ze strany evropských firem nebo vlastních občanů, což v důsledku poškodí renomé Česka i celé vlády.
Navrhujeme jako nejrozumnější řešení vyjmout ze seznamu látky konopí a konopné extrakty a podrobit jejich zařazení hlubší analýze, která objasní zásadní sporné body.
Předem děkujeme za Vaše stanovisko k uvedenému.