Podle většiny učitelů i zkušebních komisařů autoškol vede přítomnost autokamery ve vozidle mladé řidiče k opatrnějšímu řízení, hlavní výhodu ale vidí v záznamu důkazů pro policii nebo pojišťovnu
PRAHA, Česká republika – 18. února 2025 – Podle výsledků průzkumu Agentury GEN, zpracovaného na základě zadání Platformy VIZE 0, Asociace autoškol ČR, společnosti Nextbase Dash Cams, Ministerstva dopravy ČR a za podpory oddělení BESIP, mají účastníci programu L17, který umožňuje řízení již od 17 let, velmi pozitivní pohled na používání palubních autokamer.
Téměř 80 % respondentů průzkumu již má zkušenost s řízením automobilu vybaveného palubní autokamerou. Podle učitelů a zkušebních komisařů mají palubní kamery především tři velké výhody:
- Přes 67 % uvádí, že záznam z kamery dobře poslouží jako důkaz pro policii a pojišťovnu při dopravní nehodě.
- Podle téměř 59 % respondentů pomáhají záznamy z kamer řidičům řešit sporné situace na silnici, kdy ani jeden z účastníků nehody nechce přiznat své pochybení.
- A podle nezanedbatelných 35 % učitelů a zkušebních komisařů pomáhají palubní kamery chránit řidiče před neoprávněnými obviněními a agresivitou.
„Předpokládám, že ze záznamu z kamery si Policie ČR dokáže zanalyzovat například průběh dopravní nehody nebo dopravního přestupku. Ostatně policie často vyzývá řidiče i v médiích, aby jim poskytli záznam z kamery z místa, kde došlo k nějakému problému,“ říká jeden z dotazovaných zkušebních komisařů.
Mezi dalšími výhodami používání palubních kamer ve vozidlech zmiňují učitelé a zkušební komisaři autoškol také možnost použít záznam z kamery pro zjištění viníka, který od nehody ujede (29 %), využití záznamů pro vzdělávací účely (29 %) a také k analýze stylu jízdy a zlepšování řidičských dovedností (19 %).
Jednu z dalších výhod používání palubních kamer v autoškole zmiňuje také zkušební komisař Jiří Horušický, když říká, že pomohou zabezpečit větší transparentnost celého procesu zkoušky a poskytnou podklad pro studenty (nebo jejich rodiče), kteří nesouhlasí s rozhodnutím komisaře o výsledku.
S ohledem na mladé řidiče, kteří procházejí autoškolou v rámci programu L17, je většina (přes 52 %) učitelů a zkušebních komisařů přesvědčena, že instalace autokamery ve vozidle má příznivý vliv na opatrnější řízení mladého řidiče. I proto by plných 85 % respondentů řidičům doporučilo, aby si autokameru do svého vozidla pořídili.
Palubní kamery vítají i mladí řidiči
S palubními autokamerami má zkušenost skoro polovina (43 %) mladých řidičů, kteří hodnotí jejich přínos podobným způsobem jako učitelé a zkušební komisaři z autoškoly: 84 % mladých řidičů vidí v záznamu z kamery důkaz pro policii a pojišťovnu při dopravní nehodě, podle 56 % by pomohl řešit sporné situace a 35 % se bude cítit jistější pro případ agresivity nebo neoprávněného obvinění.
Polovina (50 %) mladých řidičů z programu L17 se domnívá, že je autokamera ve voze motivuje k opatrnější jízdě a prakticky stejná část respondentů (49 %) by se ráda naučila používat palubní kameru už v autoškole.
Učitelé z autoškol i mladí řidiči očekávají od autokamer chytré funkce
Průzkum také zjišťoval, jaké funkce nad rámec pořizování záznamu by učitelé, zkušební komisaři a studenti autoškol u palubních autokamer ocenili.
- Téměř 55 % učitelů a přes 58 % studentů autoškol by v autokameře uvítalo funkci SOS, která v případě havárie přivolá pomoc záchranných složek a sdělí přesnou polohu vozu.
- Podle skoro 53 % učitelů a 36 % mladých řidičů je užitečná funkce sledující rychlost a pohyb vozu, která upozorní jeho majitele na překračování limitů a pohyb mimo vyhrazený prostor.
- Zatímco 37 % učitelů a zkušebních komisařů zmiňuje jako další užitečnou funkci hlasové ovládání autokamery, studenti jsou konkrétnější a přes 34 % z nich by uvítalo možnost hlasovým povelem kontaktovat vybranou osobu v případě nehody nebo konfliktu na silnici.
„Průzkum ukazuje, že mladí řidiči i jejich mnohem zkušenější učitelé a zkušební komisaři z autoškol jasně vnímají přínos palubních kamer pro bezpečnější provoz na silnicích. Současně ale od svých autokamer očekávají mnohem víc funkcí než jen pořizování kvalitního záznamu situace před vozidlem. I proto naše nejnovější palubní kamera Piqo přináší chytré funkce za velmi dostupnou cenu,“ uvedl Allard Rustenhoven, ředitel komunikace pro Evropu ve společnosti Nextbase Dash Cams a zároveň dodal: „Mladí řidiči obecně používání autokamer velmi oceňují, vnímají to jako takový pohled do budoucnosti.“
Piqo je zatím nejmenší a nejdiskrétnější autokamera značky Nextbase, která v kompaktním těle poskytuje vedle prvotřídní kvality obraz i řadu funkcí, které mohou pomoci při záchraně života. S režimem Guardian Lite lze na dálku kontrolovat pohyb vozu, funkce Witness Mode Lite v případě nehody okamžitě sdílí záznam z vozidla s určeným nouzovým kontaktem a Emergency SOS pošle při vážné nehodě upozornění záchranným složkám včetně polohy i dalších důležitých informací. Díky hlasovému ovládání navíc autokamera Piqo neodvádí pozornost řidiče od sledování vozovky.
Palubní kamery Piqo 1K a Piqo Pro 2K jsou k dispozici za doporučenou cenu 2 999 Kč, resp. 3 999 Kč.
O průzkumu:
Výzkum úspěšnosti programu L17 byl proveden Agenturou GEN, která je součástí Katedry multimédií, Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze z iniciativy Platformy VIZE 0, Asociace Autoškol ČR, největšího evropského výrobce palubních autokamer Nextbase Dash Cams a organizace BESIP za podpory Ministerstva dopravy. Účastnilo se jej 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů. Sběr dat probíhal v prosinci 2024 formou zaslaných online dotazníků. Dotazníky připravila Agentura GEN, rozeslány byly na účastníky a autoškoly. Současně bylo od prosince 2024 do ledna 2025 provedeno 8 hloubkových rozhovorů (4 studenti, 2 mentoři, 1 učitel autoškoly, 1 zkušební komisař). V 78 procentech případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 procent, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 procent. Mladý řidič může mít i více mentorů.
O společnosti Nextbase:
Společnost Nextbase je předním inovátorem v zobrazovacích technologiích pro automobilový průmysl, držitelem stovek patentů a průkopníkem v kategorii spotřebitelských autokamer. Dominuje trhům ve Velké Británii, Evropě, Austrálii, na Novém Zélandu a v Severní Americe, přičemž expanduje do Asie. Nedávné uvedení Nextbase iQ s umělou inteligencí a připojením k internetu věcí – první plně připojené chytré palubní kamery – potvrzuje její vedoucí postavení. Společnost integrovala špičkový software a datové služby do milionů kamer a stala se klíčovým poskytovatelem dat pro mapování, autonomní vozidla a digitální infrastrukturu. Mezi její partnery patří například Halfords, Amazon, Toyota, VW Group či Uber.
Více informací naleznete na Nextbase.com.