Balíček Omnibus zamíchal kartami pravidel pro ESG reporting

Praha, 7. března 2025 – Evropská komise představila 26. února 2025 tzv. Omnibus balíček, který značně změní pravidla pro ESG reporting firem. Jeho cílem je snížení administrativní zátěže pro podniky v rámci Evropské unie, odborníci však varují, že deregulace může oslabit transparentnost a udržitelnost evropských podniků.

   „Omnibus přináší největší změny v oblasti ESG regulace za poslední roky. Snižuje rozsah povinného reportingu, odkládá závazky a omezují se informace, které musí firmy zveřejňovat. I když tato opatření podniky uvítají, otázkou zůstává, jaký to bude mít dopad na důvěryhodnost ESG dat,“ uvedl Daniel Pištej, ESG manažer ve společnosti EKP Advisory.

Hlavní změny v ESG regulaci

   Balíček Omnibus se dělí na dvě části. První část řeší odklady reportingů (například CSRD reporting by se měl posunout o dva roky, CSDDD o jeden, a to na společný jmenovatel – rok 2028). Druhá část řeší konkrétní opatření. Konkrétní opatření jsou tato:

  • CSRD – Povinný reporting se bude týkat pouze firem s více než 1 000 zaměstnanci a obratem nad 50 milionů eur (nebo s bilanční sumou přes 25 milionů eur). To znamená, že přibližně 80 % firem z povinnosti této regulace odpadne. Povinnosti se odkládají o dva roky, ruší se sektorové standardy a navazující detailnější kontrola nefinančních zpráv (jen přiměřené ověření – „reasonable assurance“). 
  • CSDDD – Implementace požadavků se posouvá na 26. červenec 2028. Firmy budou povinny sledovat pouze přímé obchodní partnery, pokud neexistuje prokazatelné riziko v širším dodavatelském řetězci. Také se navrhuje pravidelnější revize v případě, že je namístě obava z nedodržování principů náležité péče.
  • EU Taxonomie – Taxonomie definuje kritéria pro udržitelné investice a povinnost reportovat se bude vztahovat pouze na firmy s více než 1 000 zaměstnanci a obratem nad 450 milionů eur. Nově bude platit i prahová hodnota 10 %, což znamená, že podniky budou vykazovat pouze činnosti, které tvoří alespoň 10 % jejich tržeb, investic nebo provozních nákladů. Počet povinně vykazovaných dat se sníží o 70 %.
  • CBAM – Pro mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích se nově zavádí výjimky pro malé dovozce, kteří importují méně než 50 tun CBAM zboží ročně – ti budou osvobozeni od veškerých povinností z mechanismu vyplývajících. Pro ostatní podniky dojde ke zjednodušení administrativy

Dopady a další vývoj

   Zatímco podniky uvítají nižší administrativní zátěž, investoři a banky varují před oslabením transparentnosti ESG dat. „Víme, že mnoho firem mělo problém splnit nároky ESG regulací, ale deregulace nesmí znamenat ztrátu důvěry v evropský udržitelný byznys. Některé změny jsou rozumné, ale je třeba najít rovnováhu,“ říká Daniel Pištej

   Omnibus nyní čeká standardní legislativní proces v Evropském parlamentu a Radě EU. „Evropská rada v březnu organizuje hned dvě schůzky, kde se potenciálně může k Omnibusu nebo jeho dílčí části vyjádřit, přesná agenda schůzek bude známá sedm dní předem. Evropský parlament je v rámci Omnibusu velmi rozpolcený a jeho postoj včetně časového rámce nelze příliš odhadnout,“ dodává Pištej. Konečná verze balíčku může doznat změn, ale již nyní je jasné, že ESG regulace v EU projde výraznou transformací.

Více informací naleznete na webu www.ekp.cz

O společnosti:

EKP Advisory, s. r. o., je dynamickou a inovativní poradenskou společností, která pomáhá klientům v oblasti daní a účetnictví. Firmu založil v roce 2015 Jan Kotala a Lukáš Eisenwort. Od svého založení se společnost postavila do popředí na trhu díky své expertíze v oblasti účetnictví, zpracování mezd, přípravy daňových přiznání a komplexního účetního reportingu a controllingu. EKP Advisory se věnuje i poradenství při restrukturalizaci společnosti, přesunech majetku či vypracování znaleckých posudků. Specializují se zde na podporu malých a středních firem a startupů, kde hraje klíčovou roli nastavení efektivních procesů již od samého počátku. Firma se aktivně zaměřuje na digitalizaci a pro své klienty využívá moderního softwaru jako nedílného nástroje. Jak Jan Kotala, tak i Lukáš Eisenwort a Jan Tecl (partner společnosti) směřují svůj tým k neustálému vzdělávání v oblasti daňové legislativy. Vedou a organizují množství seminářů a podílejí se na edukaci dalších odborníků a finančních ředitelů.