Výuka angličtiny do 1. třídy patří, myslí si dvě třetiny lidí

PRAHA 28. dubna – Dvě třetiny obyvatel České republiky si myslí, že angličtina má být povinnou součástí výuky již od 1. třídy. Naopak určitě proti výuce je 14 % lidí. S výukou angličtiny na 1. stupni jsou přitom spíše spokojeni, kromě kvalitních učitelů nejvíce oceňují interaktivitu v hodinách a kvalitní učební pomůcky. Výuka v 1. třídě nicméně musí probíhat jinou než klasickou formou čtení a psaní, upozorňují odborníci.

„Angličtina do 1. třídy jednoznačně patří. Výuka ale musí probíhat jinak než v pozdějších letech. Děti se teprve učí číst v češtině, složitější písmenka (např. „w“ a „x“), která jsou v angličtině využívána v hojné míře se navíc učí až na konci 1. třídy. Proto musí být hodiny hravé, nesmí to být o čtení a psaní, vhodná je kombinace poslechu a opakování, tedy tzv. audio-orální metoda,“ zdůrazňuje jednatel Fraus Klett nakladatelství Lukáš Tykal.

Dvě třetiny lidí výuku angličtiny v 1. třídě schvalují

Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos přitom angličtinu v 1. třídě vítá 66 % lidí. Naopak pouze 14 % je přesvědčeno o tom, že by se angličtina v 1. třídě určitě neměla vyučovat. „Zavedení povinné výuky bude samozřejmě velkou změnou nejen pro učitele, ale i pro rodiče. S výukou angličtiny na 1. stupni je přitom velká část rodičů spokojena, teď budou muset být připraveni na to, že výuka bude vypadat trochu jinak než v případě starších žáků,“ dodává Lukáš Tykal.

Více jak 71 % rodičů je přitom s kvalitou výuky angličtiny na 1. stupni spokojeno, z toho 30 % hodnotí výuku velmi pozitivně. Naopak velmi negativní zkušenost s výukou mají jen 2 % lidí, spíše negativní 8 %. 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram

Popis byl vytvořen automaticky

V rámci revize rámcového vzdělávacího programu (RVP) přichází ministerstvo školství
i s velkou proměnou výuky cizích jazyků. Jednou z nejzásadnějších změn je, že výuka angličtiny bude povinná již od 1. třídy (zůstávají výjimky, kde třeba učí od 1. třídy již nyní jiný jazyk). Od příštího školního roku je tato změna pro školy dobrovolná, povinně by angličtina měla být součástí výuky v 1. třídě od září 2027. Nyní je angličtina nedílnou součástí výuky až od 3. třídy.

Nejvíce v hodinách přitom oceňují využívání interaktivních prvků (41 % dotázaných),
od audia a videa až po umělou inteligenci. „Právě hravost za pomoci interaktivity
a moderních vzdělávacích metod je cestou, jak si ty nejmenší děti angličtinu nejlépe osvojí,“ vysvětluje Lukáš Tykal. Pro rodiče je rovněž důležitá osoba učitele a jeho styl výuky (21 %) nebo právě kvalitní učebnice a další učební materiály (20 %). Naopak nejvíce jim vadí, když v hodinách chybí rodilý mluvčí (38 %) nebo to, že hodiny jsou příliš nudné (23 %). 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram

Popis byl vytvořen automaticky

Odborníci doporučují audio-orální metodu

Fraus Klett nakladatelství chce výuku angličtiny u nejmenších dětí podpořit novou ucelenou sadou výukových materiálů pod názvem Nutty’s English. „Cílem je, aby vstup do světa cizího jazyka proběhl pro všechny děti co nejpřirozeněji, s nadšením a radostí objevovat neznámé. V dětech chceme vzbudit a podporovat přirozenou zvědavost
a touhu poznávat nové věci. Metoda, kterou k tomu používáme, využívá zásady moderní
a přirozené výuky cizích jazyků tak, jak se dítě od mala učí svůj mateřský jazyk – to znamená poslechem, poznáváním předmětů kolem sebe, nápodobou a hrou, která je pro děti přirozená,“ vysvětluje Lukáš Tykal. 

„Naší snahou je obklopit děti angličtinou tak, aby se stala přirozenou součástí jejich života, podobně jako u bilingvních dětí. Proces učení jazyka v audio-orálním prostředí je přirozený jako u mateřského jazyka, to znamená, že dítě v prvním stádiu nejprve jazyk nasává a učí se mu porozumět. A největším měřítkem úspěchu pro nás bude, když se malé dítě bude na hodiny angličtiny těšit,“ dodává Lukáš Tykal. 

Učebnicová sada Nutty’s English dětem angličtinu představuje prostřednictvím světa kouzelných skřítků, písničkami, říkánkami a příběhy. Děti se naučí poslouchat
a porozumět jednoduchým větám, zareagovat na anglické pokyny či nebát se zkoušet komunikovat v angličtině. Více o nové výukové sadě na: https://klett.cz/nuttys-english/.

Obecné problémy výuky jazyků? Nedostatek učitelů a změny v parametrech výuky

Obecně za hlavní překážku v kvalitní výuce cizích jazyků označují respondenti nedostatek kvalitních učitelů (44 %). Trápí je i neustálé změny v parametrech výuky (16 %) nebo nedostatečné využívání moderních technologií (15 %) a zastaralé osnovy (14 %). Právě těmito směry přitom míří navržené změny vzdělávacích programů.

Důležitým tématem v nejbližší době tak bude, jak na plánované změny v rámcových vzdělávacích programech připravit učitele „Změny v RVP představují možná nejzásadnější změnu v českém školství za poslední desítky let. A řada změn, např. tolik zmiňovaná povinná výuka angličtiny od 1. třídy, se dotkne i těch nejmenších žáků. Proto logicky bude nutné nabídnout učitelům podporu, ukázat nejlepší příklady z praxe
a seznamovat je s moderními metodami výuky nejen angličtiny,“ uzavřel Lukáš Tykal. 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, logo

Popis byl vytvořen automaticky

Průzkum zaměřený na aktuální témata školní výuky byl uskutečněn na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován v dubnu prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

O Fraus Klett nakladatelství

Fraus Klett nakladatelství je součástí skupiny Klett, jednoho z nejvýznamnějších
a nejprestižnějších evropských vydavatelských domů, který vydává učební a vzdělávací materiály už od roku 1897. V únoru 2024 spojily síly Klett nakladatelství
a Nakladatelství Fraus, čímž vzniklo jedno z největších učebnicových nakladatelství v České republice – Fraus Klett. Navazuje na dlouholetou tradici vývoje vzdělávacích materiálů pro základní i střední školy.