Herní konzole patří v České republice mezi poměrně rozšířená zařízení na hraní videoher. V současnosti má v české populaci ve věku 15 až 45 let už každá třetí domácnost vlastní herní konzoli. Většina investovala do jejího nákupu v posledních dvou letech až šest tisíc korun. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala česká pobočka společnosti SCEE (SONY Computer Entertainment Europe). Průzkum mimo jiné ukázal, že i když téměř v polovině případů (46 %) pořizují herní konzoli rodiče jako dárek svým dětem, v každé čtvrté domácnosti (26 %) na nich hrají výhradně dospělí členové rodiny. Naopak domácnosti, kde k herním obrazovkám zasedají jen jejich potomci, jsou v menšině. (TZ)
Herní konzole dobývají české domácnosti
Většina z oslovených, konkrétně 63 %, uvedla, že se majiteli nové herní konzole stala v posledních dvou letech. Počet herních konzolí bude navíc v českých domácnostech i nadále přibývat. Každý desátý člověk totiž uvažuje o jejím nákupu v nejbližší době.
Za novou herní konzoli utratili jejich majitelé ve sledovaném období většinou méně než šest tisíc korun, více než třetina z nich (37,5 %) ale za její nákup neváhala vydat až třináct tisíc korun. Vedle herních konzolí se jejich vlastníci neobejdou bez her, příslušenství a dalšího vybavení. Na tyto výdaje vynaložilo částku v rozmezí dva až čtyři tisíce korun 40 % dotazovaných.
„Vzrůstající popularita herních konzolí mezi Čechy je dána několika faktory. Nespornou výhodou herních konzolí je jednoduchost použití. Vedle toho, že si lidé mohou vybrat typ herního zařízení podle svých finančních možností, je to zejména sociální aspekt, kdy své zážitky z hraní mohou společně sdílet s ostatními hráči, nebo prožívat příběhy s přáteli on-line. Aktuální unikátní novinkou pro vybrané konzole je možnost zahrát si on-line hru proti kamarádovi, kterou sám nevlastní, což je naprostá revoluce v hraní. S tím souvisí i kvalita vydávaných her, které dokážou hráče plně vtáhnout do příběhu a umožnit jim prožít úžasné momenty, se kterými by se jinde nesetkali,“ řekl Senior Manager PlayStation Ivan Bradáč ze společnosti Sony.
Herní konzole jako součást životního stylu
Výsledky průzkumu boří mýtus o tom, že hraní videoher je pouze doménou mladistvých. Naopak je i výraznou součástí světa dospělých. V každé čtvrté domácnosti (26 %) tráví svůj čas s herní konzolí výhradně dospělí členové rodiny. Naopak v každé desáté domácností (9,7 %) zasednou ke konzoli jen teenageři. Herní konzole vytváří v rodině pojicí prvek, protože ve většině domácností (64,3 %) si najdou čas na hraní jak dospělí, tak i jejich potomci.
Průzkum také vyvrací obecný předsudek, že každý hráč žije jen virtuální realitou. Většina (60,6 %) z dotazovaných hráčů se totiž věnuje ve svém volném čase i sportu, svým koníčkům nebo jiným společenským činnostem. Ostatně většina (80 %) respondentů uvedla, že v herním světě stráví v průměru týdně méně než 12 hodin. Hraní her je tak pro ně jednou z variant relaxace, případně snížení stresu a napětí. Třebaže hráči logicky očekávají od videoher především společenskou zábavu odehrávající se ve virtuálním světě, pro více než 40 % z oslovených představují současně trénink paměti a koncentrace, každý pátý také vnímá, že si díky hraní her vylepšuje jazykovou dovednost.
V neposlední řadě výsledky průzkumu popírají předsudek, že hraní videoher automaticky nabourává sociální vztahy v rodině nebo mezi partnery. Přes 40 % dotazovaných naopak sdělilo, že jim jejich partnerka nebo partner hraní her nikterak nevyčítá. Každý pátý však musí o to více čas strávený hraním videoher vynahradit svému partnerovi návštěvou kina, divadla, večeří v restauraci nebo jinými společně strávenými chvílemi. Hraní her vnímá jako problematické jen menšina respondentů (14,7 %), ti mají pocit, že hraní her partnerovi vadí. Tito hráči mimo jiné uvedli, že často hrají jen v případě, když jejich partner nebo partnerka není doma. V rámci dobrých rodinných vztahů ocení rodinní příslušníci (15,3 %), když jim jejich protějšek občas dovolí hrát na konzoli také.
Vybrané výsledky průzkumu (N=515):
Informace o průzkumu:
Název: Postoje hráčů na herních konzolí v ČR
Průzkum probíhal v rámci reprezentativního souboru populace České republiky. Celkem bylo dotazováno 515 respondentů ve věkové kategorii 15 až 45 let.