Cena stanů v českých e-shopech před letní sezónou vzrostla o 3,8 %. Stan pro dva lze pořídit v průměru za 4 376 Kč. Ukázala to analýza služby Karsa Monitor, která sledovala ceny zboží v tuzemských internetových obchodech s outdoorovým zbožím. Výsledky měření prokázaly, že čeští prodejci u tohoto sortimentu nepracují s cenou. Starší modely stanů, batohů či spacáků většinou zůstávají nezlevněny. (TZ)
V rámci analýzy služby Karsa Monitor bylo po dobu více než 200 dní sledováno 16 657 produktů z kategorie sportovního vybavení pro kempování. Z monitoringu cen vyplynulo, že tuzemští internetoví prodejci nezohledňují sezónnost a stáří produktu. Outdoorové zboží totiž zlevňují pouze minimálně. V případě batohů bylo možné zaznamenat ve sledovaném období maximální zlevnění na úrovni 3,2 %, u spacích pytlů to bylo jen 1,5 %. V kategorii stanů došlo dokonce k průběžnému zdražování, a to o 3,8 %.
„Běžnou praxí u zahraničních obchodů je, že po uvedení nového výrobku na trh je významně zlevněn starší model a prodejci se tak zbaví skladových zásob. V tuzemsku toto pravidlo neplatí. Prodejci nepracují s cenou a často prodávají staré modely sportovního vybavení za stále stejné ceny,“ uvedl Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase. „Čeští zákazníci, kteří se chtějí vybavit na kempování, proto nemusejí vyčkávat na období posezónních slev, protože cena většiny produktů zůstává stejná,“ doplnil Ježek.
Nabídka stanů na českém on-line trhu je široká a zahrnuje zboží jak od českých renomovaných značek, tak od zahraničních výrobců. Analýza Karsa Monitoru ukázala, že dvoumístné stany se na internetu prodávají v průměru za 4 376 Kč. V případě stanů pro čtyři osoby je pak průměrná cena v e-shopech 6 056 Kč a pro šest osob 9 200 Kč. Na trhu jsou dostupné různé varianty stanů dle charakteru využití. „Pokud pořizujete stan na pěší túru a budete jej převážně nosit na zádech, dejte raději přednost odlehčeným variantám pro jednu až dvě osoby. Počítejte však s tím, že ultralehké stany jsou kvůli využití speciálních technologií nákladnější a materiál nemusí tolik vydržet. V případě, že se chystáte na rodinný výlet a stan dáte do auta, tak vás váha nemusí zajímat a zaměřte se spíše na snadnou manipulaci,“ podotkl k výběru stanů Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies.
Sportovní batoh s objemem 30 litrů vyjde zákazníka českých e-shopů v průměru na 1 690 Kč. U batohu s objemem 70 litrů se pak cena pohybuje kolem 3 370 Kč. Moderní batoh pro turistiku je standardně vybaven pláštěnkou a reflexními bezpečnostními prvky. Podle odborníků je nejdůležitějším parametrem outdoorového batohu kvalita bederního pásu, který pomáhá lépe rozložit váhu nákladu na celé tělo a ulevuje ramenům. Ramenní popruhy by pak měly být dostatečně široké a tuhé. Na trhu jsou dostupné i ultralehké batohy, které tyto parametry nesplňují, proto nejsou vhodné pro nošení větších zátěží.
Prodejci sportovního vybavení pro turistiku a kempování tradičně registrují největší poptávku těsně před zahájením sezóny, tedy v červnu a prvním červencovém týdnu. Právě do tohoto období soustředí své marketingové akce. „Organizujeme regionální výstavy stanů, na kterých má zákazník možnost si stan detailně prohlédnout nebo vyzkoušet. V rámci výstav nabízíme zákazníkům i zvýhodněné ceny stanů či spacáků,“ sdělil Martin Kalaš, manažer marketingu a obchodu společnosti Rock Point, který zároveň upozornil, že v posledních letech začíná start výprodejů v rámci celého outdoorového trhu čím dál tím dříve.
Tabulka 1: Průměrné ceny stanů v českých e-shopech
Typ stanu | Cena v Kč |
Pro 2 osoby | 4 376 |
Pro 4 osoby | 6 056 |
Pro 6 osob | 9 200 |
Zdroj: Karsa Monitor
Tabulka 2: Průměrné ceny batohů v českých e-shopech
Typ batohu | Cena v Kč |
30 l | 1 690 |
70 l | 3 370 |
Zdroj: Karsa Monitor
Tabulka 3: Průměrné ceny batohů v českých e-shopech dle značky
Značka batohu | Cena v Kč |
Husky | 30l 1 432 / 70l 2 902 |
Deuter | 30l 2 494 / 70l 5 220 |
Osprey | 30l 1 977 / 70l 5 667 |
Ferrino | 30l 2 425 / 70l 2 773 |
Gemma | 30l 1 478 / 70l 2 760 |
Doldy | 30l 1 362 / 70l 3 143 |
Hannah | 30l 1 665 / 70l 3 612 |
Zdroj: Karsa Monitor
O Karsa Techonologies
Karsa Technologies nabízí nejmodernější cloudové řešení pro online analýzu cen internetových prodejců. Společnost monitoruje širokou škálu zboží ve stovkách obchodů v Evropské unii a v Rusku. V roce 2014 firma představila analytický nástroj Karsa Monitor, který umožňuje provozovatelům e-shopů a distributorům detailně sledovat a analyzovat cenovou politiku konkurence a reagovat tak na změny na trhu. Pomocí důkladné analýzy dat tak Karsa Technologies pomáhá svým zákazníkům se strategickým plánováním a přispívá ke zvýšení jejich zisku.
O Rock Point
Společnost ROCK POINT a.s. vznikla roku 2005. Nyní je jednou z největších obchodní sítí v České Republice v oblasti outdooru. Společnost V ČR nyní vlastní 20 vlastních prodejen. Prodejny ROCK POINT nabízí širokou škálu outdoorového vybavení pro turistiku a pobyt v přírodě. Je zde zastoupeno vše, co je při svých cestách potřeby – oblečení, boty, batohy, stany, spacáky a nejrůznější kempinkové doplňky. Všechny nprodejny jsou moderně zařízené a vybavené s odborně vyškoleným personálem pro podávání profesionálních rad a informací. Již několik let Rock Point doplňuje nabídku služeb o půjčovnu kvalitního a ověřeného outdoorového vybavení. Půjčovna je dostupná v 10 prodejnách.
a