Praha, 8. července 2015 – Kdy Češi nakupují na internetu nejčastěji? Nejvíce objednávek během roku probíhá v odpoledních hodinách mezi 19 a 20 hodinou. Trend se mění ovšem v letních měsících, kdy Češi více svých internetových objednávek realizují kolem 10 hodiny. Sezónnost objednávek je patrná také v předvánočním období, kdy výrazně roste počet nákupů kolem půlnoci. Data vycházejí z analýzy platební služby Twisto.cz, která nabízí okamžitý nákup zboží na principu odložené platby a na českém trhu působí již dva roky. Prostřednictvím Twisto.cz Češi nejčastěji nakupují věci pro děti, potraviny, vybavení do domácnosti a módu. (TZ)
leden | únor | březen | duben | květen | červen | |
Půlnoc (11:00 – 01:59) | 6,90% | 6,20% | 4,85% | 5,35% | 6,45% | 5,57% |
Noc (2:00 – 06:59) | 2,81% | 2,35% | 2,20% | 2,01% | 1,98% | 2,42% |
Ráno (7:00 – 08:59) | 5,51% | 6,38% | 7,53% | 6,41% | 7,15% | 6,78% |
Dopoledne (9:00 – 11:59) | 17,34% | 18,56% | 19,83% | 19,89% | 19,76% | 21,71% |
Odpoledne (12:00 – 15:59) | 26,75% | 26,99% | 26,14% | 25,30% | 24,03% | 24,01% |
Podvečer (16:00 – 18:59) | 18,24% | 16,77% | 16,49% | 17,67% | 16,85% | 14,44% |
Pozdní večer (19:00 – 22:59) | 22,45% | 22,73% | 22,97% | 23,37% | 23,77% | 25,08% |
červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
Půlnoc (11:00 – 01:59) | 8,68% | 6,48% | 7,33% | 7,72% | 10,18% | 8,27% |
Noc (2:00 – 06:59) | 2,07% | 2,74% | 4,14% | 2,90% | 2,58% | 3,45% |
Ráno (7:00 – 08:59) | 9,35% | 9,05% | 6,80% | 6,41% | 5,28% | 6,00% |
Dopoledne (9:00 – 11:59) | 19,76% | 21,97% | 19,33% | 19,07% | 16,56% | 18,44% |
Odpoledne (12:00 – 15:59) | 24,09% | 23,84% | 23,81% | 27,51% | 23,97% | 22,68% |
Podvečer (16:00 – 18:59) | 12,97% | 13,72% | 15,15% | 16,41% | 16,25% | 15,83% |
Pozdní večer (19:00 – 22:59) | 23,07% | 22,20% | 23,44% | 19,98% | 25,17% | 25,33% |
„Je zajímavé sledovat, jak se počasí a roční období promítá do nákupního chování. V předvánočním shonu lidé nakupují více kolem půlnoci, protože pravděpodobně na poslední chvíli řeší vánoční dárky. Naopak přes léto významně klesají objednávky v odpoledních hodinách mezi 16 a 18 hodinou, kdy letní teploty nepřejí vysedávání u počítače,“ komentuje data Michal Šmída, výkonný ředitel Twisto.cz.
Roste poměr objednávek z mobilních telefonů
Analýza nákupního chování také ukazuje na rostoucí trend nakupování přes mobilní telefony. Z dat platební služby vyplývá, že nyní je z mobilů realizováno zhruba 15 % objednávek, přitom ještě před rokem a půl z mobilu objednávalo necelých 5 % zákazníků. „M-commerce zažívá rapidní růst. V zahraničí již nyní existují e-shopy, které fungují výhradně na mobilních zařízeních. Češi se přes mobily učí také nakupovat, ale v porovnání s některými zahraničními trhy nejsme tak daleko. Domnívám se, že během příštích několika let by mohl podíl nákupů přes mobilní telefony vzrůst až dvojnásobně,“ komentuje vývoj Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Rostoucí trend nakupování přes mobilní telefony reflektuje také Twisto.cz, které v návaznosti i na vývoj ve světě spustilo produkt Nákupní účet, který zjednodušuje nakupování přes mobilní telefon. Zákazník nemusí svoje nákupy platit hned po objednání nebo při doručení, ale zaplatí souhrnně jednou za měsíc, což mu zjednodušuje přehled svých online nákupů. Twisto.cz je zároveň hlavním pořadatelem testování top 120 českých e-shopů s názvem Český košík roku, který v letošním roce testuje pohodlnost nakupování přes mobilní telefony.
Více o Twisto.cz
Twisto.cz je platba jedním kliknutím z mobilních zařízení, která přibližuje zážitek z online nakupování v kamenném obchodě. Zákazník platí, až když má v ruce zboží, které mu dělá radost a chce si ho nechat. Twisto.cz odděluje příjemný zážitek ze zkoušení a prohlížení zboží od méně příjemného zážitku platby, která přichází až v případě spokojenosti. Za cenu od 0 do 39 Kč umožňuje zákazníkovi zaplatit zboží na fakturu do 14 dnů po doručení zboží. Nově od června disponuje Twisto.cz licencí od České národní banky. V této souvlosti představilo produkt Nákupní účet, prostřednictvím kterého mohou zákazníci nakupovat celý měsíc přes Twisto.cz a následně zaplatit všechny své nákupy dohromady patnáctý příštího měsíce.
Více informací získáte na www.twisto.cz