Jak jsou na tom Češi a Slováci s virtuální realitou? Přetrvává spíše stav napjatého očekávání

Praha, 21. 4. 2016 – S pojmem virtuální realita se setkal téměř každý Čech či Slovák, reálnou zkušenost má však prozatím pouhých 37 % dotázaných. Výsledek vyplývá z aktuálního průzkumu veřejného mínění, který byl proveden v rámci projektu View-Master. „Aktivních uživatelů je v Čechách i na Slovensku zatím málo, jelikož virtuální realita dostupná pro širokou veřejnost byla představena teprve nedávno. Předpokládá se ale, že odvětví s virtuální realitou se bude nadále rozrůstat rychlým tempem a v následujících letech tak značně vzroste počet uživatelů zařízení,“ uvádí Marek Somol, manažer projektu View-Master pro Českou a Slovenskou republiku. (TZ)

infografika_VR_CR_SR

Výzkum dále ukázal, že s pojmem virtuální realita se lidé nejčastěji setkali na internetu či ve filmu.  Samotná představa o technologii se u veřejnosti ale značně různí. „Někteří lidé mají stále tendence vnímat virtuální realitu jen jako svět na internetu a zejména sociálních sítích. Představa sociálních sítí jako virtuální reality pramení z toho, že se člověk může vydávat v podstatě za kohokoliv a vytvářet tak své fiktivní já. Užší skupinka lidí si pak spojuje virtuální realitu i s televizí či mobilními technologiemi,“ vysvětluje Marek Somol.

O tom, že VR zařízení budou v krátké době dostupná i na českém a slovenském trhu, ví 45 % respondentů. Z množství produktů, které se nyní na světových trzích objevují, jsou v ČR a SR nejznámější Playstation VR, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, HTC Vive či View-Master. „Headsety pro virtuální realitu jsou pro veřejnost zatím příliš drahé a v současné době nejsou v České a Slovenské republice příliš rozšířené. Výjimkou jsou některé levnější kartonové varianty, které mají ale omezenou životnost. V průběhu tohoto roku však očekáváme značnou expanzi zařízení na český i slovenský trh a zájemci si tak budou moci vybrat mezi těmi, které stojí řádově několik set korun, jakým bude například View-Master, až po ty, které stojí přes deset tisíc,“ shrnuje situaci Marek Somol.

O koupi zařízení do budoucna uvažuje 35 % dotázaných. Lze předpokládat, že se toto nízké číslo razantně zvýší, až lidé získají s virtuální realitou první zkušenosti. Většina by však při koupi nechtěla investovat více než 5000 Kč. Náročnější uživatelé jsou pak ochotni do zařízení investovat až 10 000 Kč.

Virtuální realita nás zajímá

Ačkoliv více než 80% lidí technologii virtuální reality nevyužívá, zájem o tematiku je vysoký. Projevuje jej více než 60% dotázaných. Lze také konstatovat, že lidé, kteří mají s virtuální realitou zkušenosti, ji spíše hodnotí pozitivně, než ti, co dění kolem této technologie nesledují. „Negativní postoj k virtuální realitě často plyne ze strachu z neznámého. Kvůli nedostatečné informovanosti lidé nevědí, co mohou od virtuální reality čekat a jak jí využívat ve svůj prospěch,“ dodává Somol.

VR nejsou jen hry, a Češi a Slováci to vědí

Čeští i slovenští respondenti se domnívají, že největší uplatnění najde virtuální realita v herním průmyslu, ve filmu či odborných profesích, jako jsou architektura, projektování či 4D malování. Podle Marka Somola se však virtuální realita uplatní v řadě dalších oborů. Již nyní můžeme sledovat její užití v lékařství, sportu nebo armádě. Své místo nachází i ve vzdělávání. Díky řadě aplikací se mohou děti podívat například do vzdálených a exotických zemí nebo sledovat život zvířat na africkém safari.

Respondeční vzorek průzkumu veřejného mínění: 720 dotázaných

O View-Masteru

View-Master neboli brýle pro virtuální a rozšířenou realitu fungují na principu propojení s chytrými telefony. Uživatel si vybere z široké nabídky mobilních aplikací, ať už volně dostupných či za poplatek. Po instalaci aplikace telefon umístí do brýlí, spustí aplikaci a virtuální zážitek může začít. Díky tzv. virtuální turistice je možné navštívit dech beroucí či neobvyklá místa. Zcela nový požitek z hraní nabídnou hry pro virtuální realitu. Zábavu, zároveň ale také ponaučení zprostředkují aplikace, které uživatele vezmou na prohlídku sluneční soustavy, jurského parku či podmořského světa a virtuální výlet doplní zajímavými informacemi. Na český a slovenský trh bude View-Master uveden v roce 2016.