V České republice sice internetová reklama roste, ale růst je pomalý a vývoj opožděný oproti ostatním zemím (TZ)
Internetová reklama v roce 2017 překoná reklamu televizní, stávající jedničku v objemu proinzerovaných peněz (celosvětově), a překročí hranici 200 miliard dolarů a bude pokračovat v prudkém růstu. Největší podíl v internetové reklamě sice ještě dlouho bude mít placené vyhledávání, ale rychlý růst mobilní reklamy bude znamenat vzestup na druhé místo a odsunutí klasické display reklamy na místo třetí. Plyne to z každoročních analýz Internet Advertising Bureau zveřejněných v dubnu.
V České republice v roce 2015 zadavatelé investovali do internetové reklamy 15 miliard korun (3,2% meziroční růst) a pro rok 2016 SPIR předpokládá 11% růst, tedy na 16,7 miliardy korun. Při pohledu na příjmy v jednotlivých kategoriích reklamy je ale možné vidět, že v Česku je využití mobilní reklamy oproti celosvětovému stavu stále na počátku.
2015 | 2014 | Meziroční růst (14/15) | Odhad růstu (15/16) | |
Display reklama | 6,651 miliardy | 7,076 miliardy | -6% | 0% |
Vyhledávání | 3,656 miliardy | 3,361 miliardy | 9% | 16% |
Obsahové sítě | 2,194 miliardy | 1,580 miliardy | 39% | 16% |
Videoreklama | 1,089 miliardy | 0,907 miliardy | 20% | 37% |
Katalogy a řádková inzerce | 0.906 miliardy | 1,256 miliardy | -28% | 15% |
RTB | 0,198 miliardy | 0,090 miliardy | 120% | 36% |
Mobilní display | 0,189 miliardy | 0,153 miliardy | 24% | 34% |
PR články | 0,161 miliardy | 0,150 miliardy | 7% | 13% |
SMS, MMS | 0,136 miliardy | 0,108 miliardy | 26% | 21% |
V Česku internetová reklama v roce 2015 nijak výrazně první pozici u reklamy televizní neohrozila – TV s 44,6% podílem v roce 2015 představuje inzerci v objemu 35,5 miliardy korun a Internet (18,9 %, 15 mld. Kč) je navíc až na třetím místě za tiskem (22,5 %, 17,9 mld. Kč). Poslední dvě místa zůstávají pro rádio (8 %, 6,4 mld. Kč) a OOH (6 %, 4,8 mld. Kč).
V dlouhodobém pohledu Internet setrvale roste, byť se v posledních letech v Česku růst internetové reklamy zpomalil, TV reklama poměrně silně reaguje na aktuální inzertní příležitosti.
Opožděné reakce i zpomalení v Česku, pohled na Polsko
Je otázkou, jak si vysvětlit rozdílné rozložení investic do internetové reklamy i menší růst, než jaký je možné vidět celosvětově. Tradiční zpoždění internetových aktivit může ale pro české inzerenty znamenat nepříznivé ovlivnění jejich prodejů. Opatrnost a váhání ve využití internetové reklamy může mít nepříjemný dopad zejména u cílových skupin, které je v tradičních reklamních kanálech možné oslovit už pouze s obtížemi.
Pokud se podíváme na sousední Polsko, tak tam v roce 2015 reklama představovala objem 3 miliard zlotých a v roce 2016 by měla dosáhnout 3,54 miliardy, což představuje až 18% růst (oproti očekávanému 11% růstu v Česku) a hovoří se i o možném 20% růstu.
Největší podíl tvoří display reklama (47,1 % ve třetím kvartále 2015), následuje reklama ve vyhledávačích (35% podíl) a třetí největší část jsou katalogy a řádková inzerce (13,9 %) a mobilní reklama roste o 252 % (čtvrtletní růst mezi Q3 2014 a 2015) stejně jako je zde vidět rychlý růst reklamy na sociálních médiích, v roce 2015 dvojnásobek toho co v roce 2014. Co se podílu internetové reklamy na reklamě celkové týče, tak v roce 2016 by internetová reklama měla dosáhnout 25% podílu.
Není nezajímavé, že v Polsku 89 % inzerentů udává, že využívá k nákupu programatické kanály. V nákupu je 15 % preferuje a dává do nich 60 % rozpočtů. Což se jim podle všeho vyplácí, protože 48 % inzerentů využívajících programatické kanály uvádí, že mají lepší výsledky ve srovnání s tradičními metodami.
Pohled do Spojených států pro další srovnání
Ve Spojených státech internetová reklama vyrostla meziročně o 20,4 % a důvodem silného růstu je reklama na mobilních telefonech. Vidět je to ostatně možné i na finančních výsledcích Facebooku a některých dalších internetových společností.
Největší podíl (v posledním kvartále roku 2015) měla právě mobilní reklama (40 %) a reklama ve vyhledávání z 37 % v roce 2014 klesla na 32 %. Bannerová (display) reklama z 16 % na 12 %, video reklama zůstala na sedmi procentech. V mobilních formátech převládá s 54 % display reklama, 43 % tvoří reklama v mobilním vyhledávání.
Pokud si srovnáme časový vývoj, ale i rozložení jednotlivých druhů reklamy mezi USA (podle IAB) a v České republice (podle SPIRu), nelze si nevšimnout velmi rozdílného přístupu k mobilní reklamě, ale také výrazného rozdílu ve využití display reklamy. A také až tříletého zpoždění oproti vývoji v USA.
Ve Spojených státech ale internetová reklama předstihla tu televizní již v roce 2013 (tu v kabelové televizi již v roce 2011) a zatímco internetová reklama v USA roste velmi prudce, ostatní reklamní kanály buď vůbec nebo jen velmi zvolna.
Co se ještě z výsledku od IAB ukazuje jako zásadní a významné je, že (opět například v USA) bylo 65 % internetové reklamy výkonnostní a 33 % placené za počty zobrazení. Zbylá dvě procenta používala hybridní modely. Výkonnostní forma internetové reklamy je přitom převládající v USA už od let 2006/2007.