Messenger je na trhu 25 let. Na oslavu připravil microsite s milníky firmy

Praha, 15. června 2016 – Největší a nejstarší česká kurýrní služba slaví 25 let od svého založení v roce 1991. Na oslavu Messenger připravil speciální microsite, kde mapuje, jak se z malé pražské kurýrky stal celorepublikovým přepravcem. Microsite je dostupná z webové stránky www.messenger.cz/25 a obsahuje klíčové milníky, nejzajímavější mediální výstupy a také zajímavosti ze života firmy. (TZ)

„Messengeru se v posledních letech daří. Ani internet a e-maily kurýrní business neoslabily, museli jsme se adaptovat a dnes jsme celorepublikovým přepravcem, který vozí kromě standardních zásilek třeba jídlo, kytice, víno, zásilky větších rozměrů nebo smlouvy k podpisu,“ říká Kateřina Ovesná, obchodní a marketingová ředitelka. „Zdaleka již nepřepravujeme pouze firemní zásilky. Stále více nás využívají i soukromé osoby. Ty využívají Messenger jak pro meziměstskou přepravu, kdy jsme cenově srovnatelní například s Českou poštou, ale také pro rychlou přepravu po městech v případě, kdy potřebují něco vyzvednou z obchodu nebo si něco zapomněli doma,“ dodává Ovesná.

Na 200 kurýrů, 13 poboček v ČR a devět milionů kilometrů

Kurýrní služba Messenger se nezaměřuje pouze na Prahu, ale poskytuje své služby městské přepravy v dalších 12 českých městech (Praha, Brno, Jihlava, Svitavy, Olomouc, Ostrava, Zlín, Liberec, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Plzeň, České Budějovice) a v Bratislavě. Nabízí také meziměstskou přepravu po celé České republice. Flotilu Messengeru obsluhuje více než 200 kurýrů. Jenom po Praze najezdí kurýři na devět milionů kilometrů ročně, tedy necelých 25 000 kilometrů denně.

O Messengeru

Messenger na trhu působí od roku 1991, kdy se stal historicky první kurýrní službou v Praze. Expanze do Brna přišla v roce 1995, od roku 1998 už doručuje po celé České republice a v roce 2013 do Bratislavy. Významným počinem Messengeru bylo nasazení cargo kol v Praze, které provozuje od roku 2009 pro přepravu objemnějších zásilek v centru města. Od roku 2014 se Messenger aktivně účastní projektu Evropské unie „Cyclelogistics Ahead“. Ten si v evropských městech klade za cíl posílit cyklologistiku – doručování větších zásilek v centru měst prostřednictvím cargo kol. V návaznosti na cargo kola se v témže roce začal významně spolupodílet na vzniku a chodu rozvozové služby Ordr.cz. Ta rozváží obědy a večeře v širším centru Prahy s garantovaným doručením teplého jídla do 15 minut od objednání.

Jak Messenger na přelomu roku bilancoval trh?

Obálky nahrazují objemnější zásilky. Trh kurýrní přepravy meziročně roste

Praha, prosinec, 2015 – Trh kurýrních služeb v horizontu pěti posledních let vzrostl v řádu desítek procent. Největší kurýrní služba Messenger, která působí ve 13 českých městech a ve slovenské Bratislavě, vzrostla objemem zásilek od roku 2011 o 43 procent, čímž se dostává na vyšší statisíce zásilek ročně. Nejvýznamnější změnou trhu je ústup malých zásilek, což znamená méně kol a skútrů, naopak roste počet objemných zásilek pro cargo kola, automobily a dokonce dodávky. „Doba, kdy kurýrní služby převážely výhradně obálky s dokumenty, jsou již pryč. V městské dopravě se kurýrní služby přizpůsobily a začaly převážet také větší zásilky a více se tak uplatňují cargo kola a automobily,“ vysvětluje Kateřina Ovesná, ředitelka obchodu a marketingu Messengeru. Přeprava prostřednictvím kol se sice v roce 2015 u Messengeru podílí 68 procenty, ovšem v roce 2011 byly koly realizovány skoro tři čtvrtiny zásilek. Největší nápor zásilek přichází v květnu a následně v listopadu a prosinci. Poslední dva měsíce v roce Messenger realizuje na čtvrtinu ze všech ročních objednávek.

„Změna přepravních priorit napříště bude znamenat nutnou změnu ve složení flotil kurýrních společností. Roste potřeba počtu aut, což ovšem významně prodlužuje dobu doručení z důvodu husté městské dopravy. Možnou budoucností jsou cargo kola, která v Praze testujeme a která uvezou až stokilogramové náklady,“ dodává Ovesná.

Roste on-line a hotovost je minoritní způsob platby

Dříve bylo objednání kurýrů spojeno s telefonickými objednávkami a dispečinky výhradně řízenými telefonickými operátory. V posledních letech ovšem dominanci převzalo on-line objednání, které se v roce 2015 podílelo na objednávkách zásilek u Messengeru 57 procenty. „Počet telefonických objednávek v meziročním srovnání neklesá. Vytíženost telefonních operátorů je srovnatelná s předchozími roky. Ovšem v podílu všech objednávek zadávání přes telefon meziročně klesají, což vysvětlujeme, že noví zákazníci využívají již výhradně on-line objednávkového systému,“ doplňuje Ovesná. Telefony se podílejí na objednávkách 32 procenty, zbylých 20 procent tvoří pravidelné objednávky, tedy opakované a dopředu objednané závozy. Mezi elektronicky zasílanými objednávkami vede e-mail, kdy se nejčastěji jedná o seznamy zasílané především v excelových tabulkách. Za poslední roky pak přibyly objednávky přes e-shopy, ty začaly městské kurýrní služby využívat z důvodu expresního doručení v řádu jednotek hodin.

Zásadní změna ve vývoji kurýrních služeb nastala u platebních metod, kdy oproti roku 2011 takřka vymizela platba hotovostí. Hotovostí bylo v roce 2011 placeno 11 procent zásilek, v letošním roce pak již pouhá čtyři procenta. V drtivé většině, tedy v 96 procentech, platí zákazníci bezhotovostně.