Praha, 9. října 2017 – Přestože nákup automobilu znamená pro většinu z nás větší investici z rodinného rozpočtu, mnohdy se při výběru nerozhodujeme pouze na základě našich reálných potřeb, ale necháváme se unášet emocemi. Pozitivní očekávání spojená s určitou značkou nebo modelem pak při výběru vozu často převáží nad střízlivým vyhodnocením jeho nejdůležitějších užitných vlastností. Společnost AAA AUTO, která jako největší prodejce ojetých automobilů pravidelně monitoruje český trh, sestavila opět po roce žebříček nejvíce neprávem přehlížených vozů letošního roku.
„Popularita nebo naopak nepopularita některých modelů často nemá opodstatnění a některé modely automobilů jsou opomíjeny neoprávněně, přestože svými vlastnostmi často předčí své známější sourozence, a to i přesto, že jsou navíc ještě levnější,“ potvrzuje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Takovým příkladem jsou například Citroen C-Crosser a Peugeot 4007. Francouzské vozy odvozené od Mitsubishi Outlander nikdy nedosáhly stejné popularity jako původní model japonského výrobce. Přitom paradoxně, zatímco výroba Outlanderů byla od roku 2008 přesunuta do Holandska do továrny NedCar, Peugeoty s Citroeny do Evropy zdlouhavě putovaly z japonské továrny Mitsubishi. Hlavním důvodem prodejního neúspěchu byla cenová politika a malá nabídka variant. Peugeot a Citroen byly vždy 4×4 a kromě málo žádaného benzínového motoru 2.4 byly k dispozici pouze s motorem 2.2 HDI (115 kW). Mitsubishi bylo k dispozici se dvěma benzínovými jednotkami a třemi diesely (jedním od VW, jedním od Peugeotu/Citroenu a jedním vlastním), a také ve verzích s pohonem pouze jedné nápravy. Zatímco jako nové vozy bývaly Mitsubishi levnější, dnes se karta obrací a Citroen nebo Peugeot seženete levněji než stejně vybavené a ojeté Mitsubishi.
Do této skupiny patří i Fiat Croma. Fiat je v posledních několika desetiletích úspěšný zejména mezi malými vozy, zatímco ty velké prodejní rekordy netrhají. Croma je trochu zvláštní kříženec kombi velikosti Passatu s MPV, ale v interiéru nabízí velmi kvalitní materiály čalounění jako velur, kůži nebo alkantaru a zajímavé barevné kombinace (např. světle béžový interiér v kombinaci s hnědočervenými detaily a doplňky). Je znát, že původně byla Croma vyvíjena pro luxusní značku Lancia. Diesely od Fiatu patří mezi ty méně problémové a jiné takto velké auto za tak málo peněz jen těžko seženete.
Podobný osud potkal i Chevrolet Lacetti, tedy často opomíjený levný vůz velikosti Golfu nebo Astry. Nemá tak propracovaný interiér jako oba zmíněné evropské vozy, ale nabízí jednoduchou techniku, solidní spolehlivost a výhodnou cenu. Nevýhodou je, že značka Chervolet už na evropském trhu nepůsobí, ale náhradních dílů je k dispozici dostatek, protože model Lacetti se pro některé východoevropské a asijské trhy vyrábí jako Ravon Gentra dodnes.
Přehled méně oblíbených vozů zákazníků českých autobazarů 2017 | |||
Model | Vyráběn v letech | Komentář AAA AAUTO | |
Pro | Proti | ||
Citroen C-Crosser a Peugeot 4007 | 2007-2013 | Citroen nebo Peugeot seženete levněji než stejně vybavené a ojeté Mitsubishi Outlander, od kterého jsou odvozeni. Oba modely byly vždy 4×4 a kromě málo žádaného benzínového motoru 2.4 byly k dispozici pouze s motorem 2.2 HDI (115 kW). | |
Fiat Croma | 2005-2010 | V interiéru nabízí velmi kvalitní materiály čalounění a v dieslové provedení patří mezi ty méně problémové a jiné takto velké auto za tak málo peněz jen těžko seženete. | Nevýhodou je malé množství vozů s českým nebo slovenským původem. |
Chevrolet Lacetti | 2004-2010 | Nabízí jednoduchou techniku, solidní spolehlivost a výhodnou cenu. Dostatek náhradních dílů na trhu, přestože značka Chevrolet již na evropském trhu nepůsobí. | |
Škoda Superb 1.6 TDI | 2010-2015 | Vůz s velice moderním motorem s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a výtečnou spotřebou do pěti litrů na sto kilometrů v reálném provozu. Novější motor poskytuje stejný výkon jako legendární 1.9 TDI, ale v přímém porovnání s jeho hlučným a nekultivovaným chodem přímo vyniká svým tichým a klidným během. | Zůstává ve stínu svého předchůdce s motorem 1.9 TDI. |
Suzuki Swift | od 2005 | Velice vydařené malé vozy, které se plně vyrovnají konkurenční Škodě Fabia, Fordu Fiesta, Hyundaii i20 a dalším vozům. | Nepříliš rozšířená česká servisní síť značky Suzuki. |
minivan Suzuki Wagon R+ | 2000-2007 | Bezproblémový a spolehlivý vůz, na některých jiných trzích (Maďarsko) velmi úspěšný. | Neobvyklý tvar, kvůli lepšímu servisnímu zázemí zákazníci upřednostňují dvojče Opel Agila. |
Hyundai H-1 | od roku 2008 dodnes | Velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, a to, že nemívá žádné potíže s korozí. | |
Seat Cordoba 1.2 | 2003-2008 | Napínák rozvodového řetězu, který je však u většiny vozů s doloženou servisní historií dnes již vyměněn. | |
Mercedes-Benz A150 | 2004-2009, poté do 2012 jako A160 | Vyspělý a odolný automobil. | Základní model A150 je často s minimální výbavou a navíc nevzhlednými nelakovanými klikami a zrcátky. Nedoporučuje se automatická převodovka Autotronic. |
BMW E90 316i, 316d a 318d | 2005-2012 | Základní specifikace, zejména 316i a 316d. | Základní motorizace jsou velmi často spojené s nízkou základní výbavou. Je vhodné se vyhnout nekvalitním vozům modelu 320d z dovozu. |