Tiché spojení zajištuje online komunikaci pomocí textového přepisu mluvené řeči či prostřednictvím tlumočení do znakového jazyka
V České republice žije půl milionu osob se sluchovou vadou, které se denně potýkají se ztíženým vyřizováním všedních činností. Pro osoby komunikující znakovým jazykem, je čeština až jazykem druhotným. Proto potřebují tlumočení do svého mateřského znakového jazyka. Počátkem října Raiffeisenbank zavádí online službu Tiché spojení, jež umožní neslyšícím, ohluchlým a nedoslýchavým zákazníkům komunikovat s pracovníky bankovních poboček v reálném čase, a to přepisem mluveného slova nebo tlumočením do znakového jazyka. Přepis mluveného slova je výrazným přínosem zejména pro zákazníky, kteří nepoužívají znakový jazyk a ohluchli v průběhu života.
„Je třeba si uvědomit, že pro neslyšící od narození (prelingválně neslyšící) je čeština až druhým jazykem, jako třeba pro nás angličtina. Od jejich mateřského, tedy českého znakového jazyka, se čeština liší. Jazyky mají odlišnou gramatiku a některá slova i věty se opisují zcela jinak. Součástí jazyka je také zapojení mimiky, která dodává některým znakům význam. Proto při složitější komunikaci s neslyšícími tužka a papír nestačí,“ vysvětluje Danuše Kulhánková, konzultantka Tichého spojení. Služba Tiché spojení je zajištěna ve spolupráci s kvalifikovanými tlumočníky a přepisovateli.
Lidí se sluchovou vadou, kteří tlumočení nebo přepis mohou využívat, je v České republice přibližně půl milionu. Znakovým jazykem pak mluví přes 15 tisíc z nich. „Je pro nás prioritou vyjít maximálně vstříc všem našim klientům, odstraňovat bariéry a zajistit úplné zpřístupnění produktů a služeb,“ vysvětluje Hana Kovářová, marketingová ředitelka Raiffeisenbank, a dodává: „Jsem ráda, že tentokrát pomůžeme klientům se sluchovou vadou. Online tlumočení, které probíhá přímo na pobočce prostřednictvím video-hovoru s pracovníkem Tichého spojení, pomůže klientovi i bankéři při vzájemné komunikaci. Tlumočník také asistuje při vyplňování dokumentů.“
Pilotní verze spuštění služby se letos na podzim uskuteční nejprve na dvou pražských pobočkách Raiffeisenbank. Následně bude rozšířena do všech ostatních.
Na to, jak služba funguje, se můžete podívat na stránkách www.tichespojeni.cz
Základní informace o Raiffeisenbank a.s.
Raiffeisenbank poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele. Banka obsluhuje klienty v síti 130 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).