- V rámci studie ČKR 2017 proběhlo detailní testování 100 největších českých e-shopů. Ty byly vybrány na základě dat Heureka.cz, zbozi.seznam.cz a odhadu návštěvnosti dle SimilarWeb.com
- Již 51 % e-shopů zobrazuje datum dodání zboží přímo v detailu produktu nebo v prvním kroku nákupu. V roce 2016 tuto informaci zveřejňovalo pouze 31 % e-shopů
- Certifikátem HTTPS je nyní zabezpečeno 92 % e-shopů. V roce 2016 to bylo 53 %, v roce 2015 pak pouhých 16 %
- Vítězem čtvrtého ročníku se stal e-shop czc.cz, na druhém místě se umístila Lekarna.cz a na třetím Kasa.cz
Praha 9. listopadu 2017 – Stovka největších e-shopů se utkala v rámci čtvrtého ročníku studie Český košík roku o to, kdo má nejpohodlnější nákupní proces. Dle výsledků e-shopy již netlačí lidi na nutnost odebírat novinky e-mailem tím, že by za zákazníky zaškrtávaly souhlas. Mezi TOP 100 takto své zákazníky nutí k odběru newsletterů 31 % e-shopů, loni to přitom bylo 84 %. Organizátoři ovšem za důležité považují fakt, že výrazně více e-shopů říká zákazníkům, kdy mají očekávat doručení zboží. Ještě loni tuto informaci měla v detailu produktu nebo v prvním kroku košíku zhruba třetina obchodníků (31 %), letos to je více než polovina (51 %).
Celkovým vítězem studie, který uspěl jak v hodnocení dle metodiky, tak v uživatelských testech, je e-shop czc.cz, na druhém místě se umístila Lekarna.cz a na třetím Kasa.cz. Oproti loňským ročníkům se letos organizátor studie, kterým je Lukáš Hurych z českého fintech startupu Twisto, rozhodl zveřejnit detailní analýzu všech testovaných e-shopů, přičemž data jsou k 30. září, kdy skončily všechny testy. Tato detailní data jsou dostupná na ČeskýKošíkRoku.cz. „Po loňském ročníku, kdy se na nás obracely desítky e-shopů kvůli detailnějším informacím z hodnocení, jsme se rozhodli zveřejnit takřka kompletní data o všech testovaných e-shopech vyjma těch, která považujeme za citlivější. Věříme, že se stanou inspirací pro internetové obchody mimo TOP 100, aby i menší e-shopy mohly vylepšit nákupní procesy,“ prozrazuje Lukáš Hurych, organizátor ČKR a Twisto chief product officer.
Kromě aktuálních výsledků dostupných na stránce projektu plánují organizátoři každý kvartál pokračovat se zveřejňováním dalších výsledků. Mezi ty budou patřit například testy měření emocí v průběhu nákupního procesu.
TOP 100 e-shopů dle Heureky a Seznamu, 10 odborníků
Výběr hodnocených e-shopů proběhl na základě kombinace dat o e-shopech od dvou největších internetových srovnávačů – Heureky a zbozi.seznam.cz. Pro případy, kdy by náhodou největší české e-shopy nebyly na těchto serverech agregovány, porovnávali organizátoři data s informacemi serveru SimilarWeb.com. E-shopy prošly jak hodnocením podle odborné metodiky, tak také uživatelskými testy, kterých organizátoři celkově provedli 960. Kompletní seznam hodnocených e-shopů naleznete zde: www.ceskykosikroku.cz/zebricek.
Na vzniku strukturované metodiky se podíleli přední specialisté na internetové nakupování – Tomáš Braverman (managing director) z Heureky, Ondřej Klega (e-commerce consulting leader) z Acomware, Jan Vetyška (výkonný ředitel) z Asociace pro elektronickou komerci, David Beška (COO) ze Skrz.cz, UX designér Jan Kvasnička, Jan Daněček (business development director) z Twisto.cz, Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton, Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva, David Špinar (CEO) z Mitonu a Lubo Smid (COO) vývojářského studia STRV.
Více o ČeskýKošíkRoku.cz
Český košík roku již čtvrtým rokem zkoumá kvalitu nákupních košíků a procesů, které zjednodušují a zpříjemňují nakupování on-line. Studie vychází z unikátní metriky, kterou sestavil pořadatel soutěže Twisto společně s odborným panelem expertů na český e-commerce trh. Více informací o projektu nabízí stránka www.ceskykosikroku.cz.
Více o Twisto.cz
Twisto je služba, která platí za své uživatele ve více než 350 e-shopech bez použití jejich peněz a bez navázání na jejich bankovní účet. Twisto začalo v roce 2013 jako nová platební metoda v českých e-shopech. Dnes již služba nabízí ucelený ekosystém plateb s názvem Twisto účet. Jednou z posledních inovací firmy je služba SNAP, která za zákazníky pouhým vyfocením dokladu v aplikaci nebo přeposláním na e-mail zaplatí jejich složenky, faktury a vyúčtování. Od června 2015 disponuje Twisto.cz licencí od ČNB. Pilířem Twista je skóringový nástroj Nikita, pod nímž se skrývá sada algoritmů na bázi strojového učení. Nikita vyhodnocuje kredibilitu a bonitu zákazníků bez nutnosti napojení na registry dlužníků. Nikita je od dubna 2016 oddělena do samostatné společnosti Nikita Engine s.r.o. a komerčně nabízena českým firmám a bankám. Mezi první zákazníky patří například Alza.cz.
Za Twistem stojí investiční skupina Enern, nizozemská ING Group, rakouská pojišťovna UNIQA, polský investor Cezary Smorszczewski, finančně-poradenská společnost Partners, Miton, Tomáš Čupr a zakladatel Michal Šmída.