Češi mají za sebou Black Friday, první vrchol nákupní sezóny

Prodeje na internetu vzrostly během Black Friday meziročně o 60 %. Největší žně přitom měly internetové nákupní galerie, které podle údajů největší české affiliate sítě VIVnetworks.com realizovaly 24. listopadu 45 % všech internetových prodejů a meziročně rostly o pětinu. V porovnání s loňským rokem nejvíce stoupl zájem o zboží z kategorie zdraví a wellness, dále o kosmetiku a o módu.

Část internetových obchodů v ČR protáhla výhody Black Friday z pátku 24. listopadu na celý týden. Během samotného pátku došlo meziročně k nárůstu prodejů o 60 %, ve srovnání s letošním průměrným listopadovým dnem pak Black Friday přinesl růst obratu o 175 %.

Nejvíce se v průběhu Black Friday prodávala elektronika a počítače, móda, kosmetika a domácí potřeby. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenaly kategorie Zdraví a wellness (174 %), Kosmetika (173 %) a Móda (155 %). Nákupním galeriím, které z hlediska objemu prodejů českým internetovým prodejům tradičně dominují, rostly během Black Friday tržby meziročně o 20 % a podle údajů z affiliate sítě VIVnetworks.com se ten den podílely na online prodejích ze 45 %.

Průměrná výše objednávky v affiliate síti VIVnetworks.com činila během letošního Black Friday 2177 Kč, což reprezentuje meziroční růst o necelých 10 %. Letošní listopadový průměr byl přitom 2004 Kč, loňský 1386 Kč. Češi stále nakupují především z PC a notebooků, během Black Friday z nich proběhlo 80 % objednávek, 16 % bylo z mobilů a 4 % z tabletů.

Ke znatelnému nárůstu online prodejů docházelo už od září a vrcholem byl Black Friday. S ohledem na dosavadní prodeje se už nyní dá hovořit o tom, že letošní online vánoční sezóna je rekordní. Green Monday, další tradiční vrchol, má přitom český e-commerce trh ještě před sebou,“ říká Robert Studený, COO společnosti VIVnetworks.com.

Green Monday označuje poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní – letos tento den vychází na 11. prosince a právě kolem tohoto data vrcholily v minulých letech předvánoční online nákupy v ČR i v sousedním Německu. Na základě zkušeností s chováním online nakupujících se také dá očekávat zvýšený počet objednávek mezi 16. a 20. prosincem, což budou pravděpodobně poslední dny, kdy budou e-shopy schopny garantovat doručení zboží skladem do Štědrého dne.

Affiliate reklama je v online prostředí populární forma propagace, kde inzerent platí provizi jen za uskutečněný obchod a neplatí ani za zobrazení ani za proklik. Jako součást marketingového mixu tuto formu reklamy využívá drtivá většina velkých internetových obchodů, u který tvoří i více než 15 % obratu. Českou síť VIVnetworks.com využívají například e-shopy Bata.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Notino.cz, Zoot.cz a řada dalších.

O společnosti VIVnetworks.com

VIVnetworks.com patří na českém, slovenském, polském a maďarském trhu mezi silné hráče na poli affiliate marketingu. Využívá k tomu technologii CJ Affiliate by Conversant (dříve Commission Junction). Ke klientům na českém trhu patří známé značky jako například KASA.cz, Mall.cz, ZOOT.cz, Euronics.cz, NOTINO.cz, Okay.cz, Sconto Nábytek, Tchibo, Tescoma.cz, Bata.cz, Allianz.cz, mBank.cz, Hej.sk, ZľavaDňa.sk a další. Významně se podílí na rozvoji trhu výkonnostního marketingu pořádáním workshopů a konferencí. Více na www.vivnetworks.com.