S blížícím se koncem roku 2011 Ericsson ConsumerLab (oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů) určilo nejžhavější spotřebitelské trendy pro rok 2012 a další léta. Významným zjištěním mimo jiné bylo, že konektivita se stala stejně nezbytnou součástí života, jako silnice a elektřina, že sociální média nově definují oblast zpravodajství a že každý z nás se nyní může stát poskytovatelem služeb. (TZ)
Ericsson ConsumerLab zjistil, že jakmile si spotřebitelé jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.
Toto oddělení již více než 15 let provádí výzkum hodnot a chování lidí a způsobů, jak lidé přemýšlejí o produktech a službách informačních a komunikačních technologiích. Celosvětový výzkumný program Ericssonu vychází z rozhovorů, které jsou každoročně vedeny se 100 000 respondenty ve více než 40 zemích a více než 10 největších metropolích.
Michael Björn, ředitel výzkumu výše zmíněného oddělení, uvádí: „Spotřebitelé si velmi rychle zvykli na aplikace pro chytré telefony, podobně jako ryba na vodu. Dotykové ovládání a přímý přístup prostřednictvím ikon úspěšně maskují složitost internetových služeb a lidé jsou nyní ochotni zkoumat řadu nových oblastí každodenního života – cokoliv od receptů až po stvrzenky – využívajících výhod konektivity. Právě jsme dokončili studii prováděnou na rozvíjejících se trzích a zjistili, že dokonce i uživatelé, kteří poprvé v životě začali používat mobilní telefon, se velmi rychle stávají uživateli internetu. Konektivita se stává činností, které denně věnují stále více času.“
Zde uvádíme 10 nejžhavějších spotřebitelských trendů:
1. Konektivita vládne. Konektivita se stala stejně nezbytnou potřebou, jako vzduch, který dýcháme. Spotřebitelé prohlašují, že jakmile si jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.
2. Každý se může stát poskytovatelem služeb. Panuje značná poptávka po nových službách. Internet umožňuje firmám a spotřebitelům vymýšlet nová řešení, například aplikace.
3. Sociální média nově definují oblast zpravodajství. Sociální média jsou hnací silou spotřeby obrázků, videoklipů a hudby, nyní však také pomáhají spotřebitelům posuzovat relevantnost zpráv tím, že je umožňují společensky okomentovat.
4. Mobilní telefony hrají významnou roli v každodenním životě. Spotřebitelé projevují největší zájem o mobilní služby, které se přímo vztahují k místům v blízkém okolí nebo místním službám. Zatímco 90 % všech vlastníků chytrých telefonů s sebou nosí telefon neustále, pouze 80 % z nich uvádí, že s sebou nosí peníze.
5. Transparentnost je častější než soukromí. Lidé si zvykají žít transparentně a od firem a jiných organizací rovněž očekávají, že budou jednat transparentně.
6. Cloud umožňuje snadno používat různé přístroje. Pro spotřebitele se stává normou sdílení informací a používání více zařízení trvale připojených k internetu, což vede k zavádění většího počtu služeb založených na cloudech. Hlavním faktorem tohoto trendu je snadnost použití.
7. Chytré telefony si pořizují především ženy. Naše studie zaměřená na uživatele chytrých telefonů provedená v roce 2011 ukázala, že specializované služby chytrých telefonů i nadále častěji využívají muži, zatímco mnohem více žen používá běžné služby, například hlasové volání, krátké textové zprávy a Facebook. Jelikož chytrý telefon integruje všechny komunikační kanály do jednoho zařízení, tyto telefony si v masovějším měřítku pořizují především ženy.
8. Snadnější nakupování. Náš průzkum ukázal, že 67 % uživatelů chytrých telefonů má zájem o platby pomocí mobilu. Na platby by se nemělo pohlížet izolovaně, ale měly by být zasazeny do kontextu každodenního nakupování – například ve vztahu k informacím o produktech, bonusovým bodům, stvrzenkám či dokonce navigaci uvnitř nákupních center.
9. Všechno se připojuje k internetu. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009 objem mobilních datových přenosů překonal hlasové přenosy a v prvním čtvrtletí roku 2011 představoval dvojnásobek objemu hlasových přenosů. Spotřebitelé se stále častěji připojují k internetu a zařízením, která je obklopují, například k automobilům, prodejním automatům, vstupním branám kontrolujícím jízdenky apod.
10. Nejistá doba – spotřebitelé chtějí mít věci pod kontrolou. V době ekonomické nestability nebo výskytu přírodních katastrof, například zemětřesení, pozorujeme, že znovu vzrostl zájem spotřebitelů o služby inženýrských sítí, například o dodávky vody a elektřiny. Podobně platí, že změna v disponibilních příjmech zvyšuje zájem spotřebitelů o získání kontroly nad spotřebou služeb.
Metropole ve kterých proběhl průzkum: Peking, Berlín, Káhira, Hong Kong, Johannesburg, Londýn, Moskva, Mumbai, New York, Paříž, Sao Paulo, Seoul, Shanghai, Stockholm, Tokio.
Země ve kterých proběhl výzkum: Argentina, Austrálie, Benin, Brazílie, Kamerun, Kanada, Chile, Čína, Hong Kong, Tchaj-wan, Kolumbie, Costa Rica, Česká republika, Egypt, Francie, Německo, Ghana, Guatemala, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko, Keňa, Malajsie , Mexiko, Maroko, Nizozemsko, Nový Zéland, Nigérie, Pákistán, Filipíny, Polsko, Rusko, Saúdská Arábie, Senegal, Singapur, Jižní Afrika, Jižní Korea, Španělsko, Švédsko, Tanzanie, Thajsko, Turecko, Spojené Arabské Emiráty, Uganda, Velká Británie, Ukrajina , USA a Vietnam.