V prosinci 2011 zadavatelé internetové display reklamy využili reklamní prostor v ceníkové hodnotě více než 383 milionů korun. Meziměsíčně došlo k poklesu výdajů o 27,8 milionů korun. Největším zadavatelem byl v prosinci Internet Mall, který na internetu umístil reklamu v hodnotě 12,6 milionů korun. Údaje vychází z projektu AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetovou reklamu realizuje společnost MEDIARESEARCH. (TZ)
Podle výsledků výzkumu AdMonitoring, který monitoruje výdaje do internetové display reklamy, zadavatelé v prosinci 2011 umístili online reklamu v hodnotě 383 milionů korun. Meziměsíčně se jedná o pokles inzerce o 6,76 %. Ve srovnání s rokem 2010 nastal nárůst o 4,55 % (16,7 mil. Kč).
Na vrcholu žebříčku zadavatelů se objevil Internet Mall, který v prosinci využil internetový reklamní prostor v hodnotě 12,6 milionů korun. Na druhém místě se umístilo Aukro (10,9 mil. Kč), na třetím Vodafone (10,7 mil. Kč). Společnost Tchibo, která po tři měsíce držela prvenství, se v prosinci posunula na šesté místo (necelých 9 mil. Kč).
Tabulka níže uvádí TOP 10 provozovatelů (skupina médií nebo mediazastupitel), jejichž reklamní prostor zadavatelé využívali. V rámci této skupiny se v prosinci vystavila online inzerce v ceníkové hodnotě 360 milionů korun. Oproti předchozímu měsíci tito provozovatelé zaznamenali pokles o 5,74 %.
AdMonitoring uvádí reklamní výdaje na základě ceníkových cen.
Tabulka 1: Top 10 provozovatelů – meziměsíční srovnání
Provozovatel | Cena (prosinec2011) | Cena (listopad 2011) | Meziměsíční změna |
Seznam.cz | 167 343 096 Kč | 170 822 775 Kč | -2,04% |
MAFRA | 64 642 418 Kč | 49 982 255 Kč | 29,33% |
Centrum Holdings | 45 610 035 Kč | 65 569 467 Kč | -30,44% |
AdActive.cz | 19 519 089 Kč | 17 773 222 Kč | 9,82% |
Ringier Axel Springer | 13 580 533 Kč | 16 340 078 Kč | -16,89% |
Economia | 13 400 125 Kč | 12 555 690 Kč | 6,73% |
Mladá fronta | 13 226 064 Kč | 18 164 486 Kč | -27,19% |
Allegro AdMarket | 9 221 540 Kč | 11 215 200 Kč | -17,78% |
Impression Media | 8 354 575 Kč | 12 690 119 Kč | -34,16% |
Internet Info | 5 394 025 Kč | 7 126 263 Kč | -24,31% |
Zdroj: AdMonitoring – SPIR/MEDIARESEARCH, 11-12/2011
Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.
SPIR je profesní sdružení subjektů působících v oblasti internetové reklamy. Zastřešuje subjekty, které spojuje společný zájem – rozvoj internetu a prosazování internetové reklamy v ČR. Je zadavatelem výzkumu NetMonitor a monitoringu reklamních výdajů na internetu AdMonitoring.
AdMonitoring je projekt, jehož cílem je monitorovat reklamní investice do plošné reklamy na internetu. Je postaven na třech pilířích: na deklaracích zapojených médií, na nezávislém (robotnickém) monitoringu internetových médií a na zpětných kontrolách mediálních agentur. Tento projekt je klíčovým nástrojem pro zhodnocení vlastních i konkurenčních internetových kampaní a pro plánování dalších marketingových aktivit. Veřejné výstupy projektu jsou k dispozici ke stažení zde.