Průzkum: Češi preferují tuzemská vajíčka, číst kódy na nich ale příliš neumí

Praha, 7. dubna 2020 – Většina lidí v on-line dotazování* Seznam.cz Výzkumníka uvedla, že se zajímá o původ vajíček, která kupuje. Češi jednoznačně preferují vajíčka z Čech. Polským vejcím by se nejraději vyhnuli. Kódům, které uvádějí mimo jiné zemi původu, ale příliš nerozumí. O to, zda vejce nepochází z klecového chovu, se alespoň někdy zajímá polovina nakupujících.

O původ vajíčka se vždy zajímá polovina dotázaných. Čtvrtina respondentů jen někdy a pro stejnou část dotázaných to není důležité. Země původu musí být vždy uvedena přímo na vejci formou kódu. Tomu ale Češi příliš nerozumí. Celému popisku na vejci rozumí jen 16 procent dotázaných, 31 % vůbec neví, co znaky v kódu znamenají, a dalších 53 % rozumí jen něčemu.

Postoj lidí ke klecovým chovům se příliš nemění

O to, zda nejde o vejce z klecového chovu, se vždy zajímá 26 % dotázaných, dalších 30 % respondentů se o to zajímá jen někdy. Pro zbytek spotřebitelů není tato informace důležitá.  Postoje lidí ke klecovým chovům se v meziročním srovnání příliš nemění.

Češi si nicméně oblíbili nákup vajec od farmářů. Někdy si je kupuje více jak polovina dotázaných. To je možné i dnes prostřednictvím rozvážkových služeb online potravin. Bio vejce jsou pro spotřebitele mnohem menším lákadlem, ale i tak si je někdy kupuje 37 % dotázaných.

Vejce budou podle analytika retailových cen i letos k dostání levněji

O Velikonocích jsou podle dat nákupního rádce Kupi.cz každoročně nejpromovanějším produktem vejce klasické velikosti M a jejich balení po deseti kusech. V tomto období jsou ve srovnání se zbytkem roku k dostání levněji, a to dokonce o více jak dvě pětiny. Podle analytika retailových cen Petra Miklíka to nemá změnit ani aktuální opatření proti šíření koronaviru.

 „Zdražení vajec v letošním roce neočekávám. A to ani vlivem aktuální karantény. Řetězce budou nyní spíše využívat své logistické kapacity k zásobování těch nejdůležitějších surovin, mezi které vejce bezpochyby patří. Spotřebitelé budou pravděpodobně nakupovat větší balení, která jsou i cenově nejvýhodnější, s cílem zmenšit frekvenci nákupů,“ uvádí Miklík.

Průměrná běžná cena za klasické plato vajec o deseti kusech se dle dat Kupi.cz pohybuje okolo 35,90 Kč. Když ho koupíte v akci, dáte za něj v průměru jen 20,40 Kč, a ušetříte tak hned 43 %. Balení třiceti kusů může být podle dat ještě výhodnější. 

Na Velikonoce v obchodě lidé sáhnou spíš po bílých vejcích, která jsou vhodnější ke zdobení. Cíleně je vyhledává 37 % dotázaných. Jen 5 % respondentů na Velikonoce sáhne primárně po hnědých. Zbytku lidí je to jedno. Právě zdobení bude letos jednou z mála velikonočních tradic, které se budou lidé moci věnovat v klidu svých domovů. Z průzkumu vyšlo, že nejčastěji lidé z uvařených vajec natvrdo dělají domácí vajíčkovou pomazánku, častý je také vaječný salát nebo vaječná tlačenka. Méně oblíbená jsou plněná vejce, využití vajec na chlebíčky nebo na koprovou omáčku.

* Výzkum proběhl formou on-line dotazování uživatelů Seznamu v době od 3. do 9. 3. 2020 (N=1061, 15+).