Třetině LGBTQI+ zaměstnanců jejich orientace či genderová identita negativně ovlivnila kariéru. Budujme inkluzi a buďme autentičtí, apeluje Randstad

LGBTQI+ pracovníci nadále čelí diskriminaci, přestože se pracoviště stávají inkluzivnějšími. Výsledky průzkumu Workmonitor Pulse společnosti Randstad ukazují, že diskriminace zůstává významným problémem a negativně ovlivňuje kariérní postup a pracovní prostředí LGBTQI+ zaměstnanců. Třetina pracovníků zvažuje odchod z práce kvůli diskriminaci, mladší generace podniky vyzývá k dalším změnám. Upozorňují, že opatření zaměřená na inkluzivitu musí být autentická, a ne pouze symbolická. Průzkum odhaluje klíčové oblasti, na které by se měly firmy zaměřit, aby diskriminaci LGBTQI+ zaměstnanců zabránily a podpořily inkluzi.

Nejnovější průzkum Workmonitor Pulse 2024 společnosti Randstad, přední světové společnosti v oblasti talentů, osvětluje přetrvávající problémy, kterým čelí LGBTQI+ pracovníci. Poznatky vycházejí ze zkušeností více než 2 000 LGBTQI+ respondentů ze 7 zemí Evropy, Asie, Oceánie a Severní Ameriky. Průzkum ukázal, jak nedostatečná inkluze a akceptace v práci ovlivňuje kariérní potenciál pracovníků LGBTQI+. Navzdory pozitivním krokům směrem k inkluzivnějším pracovištím se 41 % respondentů setkalo s diskriminací, což téměř třetinu (29 %) přimělo k odchodu z práce. „Třetina respondentů uvedla, že jim jejich sexualita nebo genderová identita negativně ovlivnila kariéru nebo odměňování,“ říká Petr Douda, tiskový mluvčí společnosti Randstad Česká republika. „Více než třetina (36 %) zároveň říká, že jsou méně motivovaní a produktivní, protože v práci nemohou být sami sebou, stejný podíl se z téhož důvodu rozhodl pracovat na dálku.“

Ačkoli průzkum ukazuje, že diskriminace v práci je pro mnohé stále realitou, za posledních 5 let došlo ke zlepšení. „Dva z pěti (41 %) pracovníků LGBTQI+ tvrdí, že se nyní ve srovnání s rokem 2019 setkávají s menší diskriminací,“ říká Petr Douda. „Více než polovina (51 %) uvádí, že jejich zaměstnavatel přijal smysluplná opatření k vytvoření spravedlivého pracovního prostředí.“ 57 % pracovníků LGBTQI+ se však domnívá, že jsme v těchto krocích nadále na začátku a že by podniky měly podniknout další pozitivní změny a zaujmout interní postoj k otázkám LGBTQI+. Zvláště mladší generace Z aktivně vyzývá své zaměstnavatele k dalším krokům, protože se více obává dopadu diskriminace na svůj kariérní postup než Baby Boomers (45 % oproti 29 %). 

Výsledky Workmonitor Pulse také zdůrazňují důležitost toho, že daná opatření musí být prováděna konstantně a trvale. „Pracovníci požadují, aby jejich zaměstnavatelé zaujali veřejný i soukromý postoj k otázkám LGBTQI+ a odrazuje je, pokud se jim zapojení podniků jeví jen jako symbolické. Podniky by měly být opatrné, aby jejich kroky nepůsobily neautentickým dojmem,“ upozorňuje Petr Douda. Zatímco 41 % pracovníků LGBTQI+ uvedlo, že se jejich zaměstnavatel aktivně zapojuje do měsíce hrdosti (Pride Month), více než třetina (39 %) považuje příspěvek svého zaměstnavatele za symbolický. „Červen je měsícem hrdosti, čehož některé podniky využijí, na profilový obrázek na sociálních sítích umístí duhu a proklamují, jak je důležité být inkluzivní. Pak červen pomine, duha zmizí a s ní i jakákoliv péče o LGBTQI+ pracovníky,“ osvětluje příčinu frustrace respondentů Petr Douda. 

„Jako člen LGBTQI+ komunity jsem během své kariéry viděl pozitivní kroky, které společnosti učinily k vytvoření inkluzivnějších a spravedlivějších pracovních míst, ale stále je co zlepšovat. Když pracovníci cítí, že mohou být v práci sami sebou, výrazně to zvyšuje jejich produktivitu a motivaci. V době, kdy je udržení talentovaných pracovníků zásadní, je nutné vytvořit prostředí, které podporuje a respektuje všechny bez výjimky. To není jen etická povinnost, ale také obchodně prozíravý krok,“ říká Petr Douda. Dále vysvětluje, jak mohou společnosti podpořit inkluzi: „Zaměstnavatelé by měli aktivně podporovat skupiny řízené zaměstnanci, které se zaměřují na skutečné potřeby LGBTQI+ komunity. Je důležité, aby v organizacích vládla kultura respektu a empatie, ve které jsou uznáváni všichni bez rozdílu. Tato podpora musí být opravdová a nepřetržitá, nesmí se omezovat pouze na aktivity během měsíce hrdosti.“

O průzkumu Workmonitor Pulse 

Průzkum Workmonitor Pulse 2024 společnosti Randstad zkoumá názory zaměstnanců z Evropy, Asie a Tichomoří a Severní Ameriky. Data byla shromážděna od 2 361 respondentů z řad LGBTQI+ ze sedmi zemí (Velká Británie, USA, Austrálie, Japonsko, Francie, Nizozemsko a Německo) v období od 15. dubna do 3. května 2024. Na tomto výzkumu Randstad spolupracoval s globální výzkumnou a analytickou společností Evalueserve.

O společnosti Randstad

Randstad je globální lídr v oblasti talentů s vizí být nejspravedlivější a nejodbornější společností na světě. Jako partner pro talenty poskytujeme klientům prostřednictvím našich čtyř specializací – Operational, Professional, Digital a Enterprise – vysoce kvalitní, rozmanité a agilní pracovní síly, které potřebují k úspěchu ve světě, v němž je talentů nedostatek. Pomáháme lidem získat smysluplnou práci, rozvíjet relevantní dovednosti a najít smysl a sounáležitost na pracovišti. Díky hodnotám, které vytváříme, se zasazujeme o lepší a udržitelnější budoucnost pro všechny.

Společnost Randstad se sídlem v Nizozemsku působí na 39 trzích a má přibližně 40 000 zaměstnanců. V roce 2023 jsme při hledání práce podpořili 2 miliony talentů a dosáhli jsme tržeb ve výši 25,4 miliardy eur. Společnost Randstad N.V. je kótována na burze Euronext Amsterdam. Více informací naleznete na www.randstad.com.