Krize nekrize, zájem Čechů o nakupování stále roste. Nezanedbatelný podíl na tomto růstu mají také slevové servery, kam však směřují významně nižší částky, než do e-shopů. Na internetu se nejvíce nakupují počítače a oblečení, roste ale i nákup sportovních potřeb, kosmetiky a drogerie. Lidé oceňují možnost platit při převzetí na pobočce. Roste platba kartou přes internet, ale dobírka či bankovní převod stále dominují. Služby e-commerce mají vysokou úroveň – drtivá většina zákazníků je s nakupováním na internetu velmi spokojena. Vyplývá to ze srpnové volně prodejné výzkumné studie společnosti MEDIARESEARCH a.s. na téma E-commerce, které se zúčastnilo 1119 respondentů 15+z internetového NetPanelu. (TZ)
Na internetu Češi stále nejvíce nakupují počítače, notebooky a počítačové doplňky. Dvojkou v sortimentu je, podobně jako vloni, oblečení a obuv. Zajímavý růst letos zaznamenalo sportovní vybavení, kosmetika a drogerie a doplňky, šperky či hodinky, které v porovnání s loňským výzkumem pořídilo přes internet více lidí. Trh celkově, zdá se, utěšeně roste, některé druhy zboží však nemají štěstí ani na internetu. Příkladem hovořícím za všechny jsou filmy a videa. Podíl lidí, kteří si tento typ zboží v posledních 12 měsících pořídili, oproti loňskému výzkumu poklesl o čtvrtinu.
Nakupování na internetu je u nás doménou mladších uživatelů internetu se středním nebo vysokoškolským vzděláním. Frekvence nakupování se citelně zmenšuje u věkové kategorie nad pětapadesát let. Muži nakupují na internetu srovnatelně často jako ženy, ale celkově v minulém roce utratili přes internet více peněz než ženy. To je do jisté míry dáno sortimentem zboží, které si muži pořizují. „Určité rozdíly mezi nakupováním žen a mužů se totiž projevují právě při pohledu do nákupních košíků,“ upozorňuje Hana Friedlaenderová, manažerka výzkumného projektu. „Zatímco počítače, notebooky či počítačové doplňky koupila na internetu v posledních 12 měsících polovina respondentů – mužů, z žen tak učinila necelá třetina. U oblečení a obuvi je tomu právě naopak.“
Co se týče plateb za internetové nákupy, dominuje v Čechách stále platba na dobírku. Té dávají lidé přednost pro pocit větší kontroly a bezpečnosti, dle motta „z ruky do ruky“. Ke slovu se ale dostávají i platby kartou. Jako nejvíce využívaný způsob platby jej letos uvedlo 14 % respondentů, mezi nimiž bylo více mužů, vysokoškoláků, mladších lidí a lidí z větších měst. Vedle platby kartou přes internet vzrost i podíl e-shopperů, kteří nejvíce využívají platbu přímo na pobočce při převzetí. Nejčastěji takto platí 23 % respondentů, kteří bydlí v městech nad 100 tisíc obyvatel (a jsou tedy v lepším dosahu takových poboček). Platba bankovním převodem je druhá nejčastější a preferují ji zejména ženy.
Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.
NetPanel je rozsáhlý reprezentativní a profesionálně spravovaný vzorek respondentů v ČR a SR s možností definice vlastní cílové skupiny. Hlavními výhodami netpanelu jsou rychlost získání potřebných informací (report dat do několika dnů podle rozsahu vzorku), využití moderních technologií (multimédia, chat apod.) a možnost zásahu celé populace.