27. června – Světový den sdělovacích prostředků – Máloco se v posledních několika letech změnilo tolik jako sdělovací prostředky. S rozvojem internetu a mobilní komunikace se vzdálenosti zkrátily a přenos informací zrychlil. Změnily se i směry jejich toku. Informace už neputují přes centrální prvky v podobě tiskových agentur a redakcí, ale kromě této formální a staletí budované sítě putují i přímo mezi jednotlivými uživateli. (TZ)
Sociální sítě jsou kanálem, který leckdy přinese důležitou informaci rychleji a širšímu publiku, než by to dokázaly třeba noviny nebo televize. Chytrá média pochopila, že nemá cenu s novými technologiemi bojovat, ale že je naopak mohou využít ve svůj prospěch. Provozují tak vlastní účty na různých sociálních médiích a podporují v tom i své jednotlivé redaktory.
72 procent českých novinářů využívá sociální sítě
V České republice využívá Facebook, tedy největší sociální síť, alespoň jednou týdně plných 72 procent novinářů a jen 17 procent novinářů nevyužívá žádnou sociální síť. Vyplývá to z průzkumu, který na začátku roku 2012 realizovala agentura Datank a oslovila při něm 163 reprezentantů českých médií. Ještě o něco lépe než sociální sítě jsou na tom elektronické newslettery, které jako zdroj používá 74 procent novinářů. Naopak technologie RSS (automatický odběr novinek z webu) využívá jen 32 procent dotázaných novinářů.
142 tisíc fanoušků na Facebooku
A jak je na tom O2 v České republice? Facebook se stal důležitým kanálem pro informování veřejnosti a komunikaci s ní, ale také nástrojem pro pomoc zákazníkům. Stránku O2 na adresewww.facebook.com/o2cz sledují také O2 Guru, aby pomohli klientům, kteří řeší nějaký zákaznický problém a potřebují poradit. Celkem sleduje stránku O2 CZ přes 142 tisíc osob, kolik z nich je novinářů přesně nevíme, ale z těch telekomunikačních by tam neměl chybět snad žádný. Na Twitteru (twitter.com/O2_CZ) sleduje účet O2 CZ téměř dva a půl tisíce registrovaných uživatelů a opět jsou mezi nimi zastoupeni i reprezentanti médií. Prostřednictvím online kanálů už O2 Guru za více než rok své aktivity pomohli vyřešit téměř 30 tisíc požadavků a dotazů, z toho 18 tisíc během necelých prvních šesti měsíců letošního roku.
A jak využíváte sociální média vy?