Praha, 10. prosince 2012 – S blížícím se Štědrým dnem nenarůstá jen dětské napětí z očekávání dárků, ale vrcholí také nákupy v internetových obchodech. Dnes, tedy v pondělí 10. Prosince, očekávající obchodníci podnikající online vrchol letošní nákupní sezony. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí v tento jediný den Češi na internetu asi 780 milionů korun. (TZ)
„Nejen vánoční nákupy se čím dál víc přesouvají na web. Proto očekáváme další nárůst prodejů v porovnání s předchozími roky a to minimálně o 15%,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a dodává „Náš aktuální odhad je, že Češi letos celkem utratí za vánoční dárky na internetu více než 16 miliard. Nejvíce jich pak nakoupí právě v pondělí 10. Prosince.“ V nejvytíženějším 50. Týdnu roku 2012 předpokládají e-shopy celkový obrat kolem 3 miliard.
Největší zájem je letos o nákup elektronických čteček či tabletů. Svojí stálou popularitu si ale samozřejmě drží televize, notebooky či mobilní telefony. Z levnějších dárků potom parfémy, oblečení a hobby dárky.
A kdy by vůbec měli spotřebitelé nakoupit nejpozději, aby se nemuseli obávat o to, zda dárky budou opravdu včas pod stromečkem? „Drtivá většina e-obchodů si poradí bez problémů s objednávkami do středy 19. Prosince. Velké obchody, či ty které mají například své vlastní výdejny, budou prodávat zboží až do Štědrého dne,“ říká Vetyška. Rozhodně však nedoporučuje ponechávat objednávky na poslední chvíli. „Samozřejmě vždy může hrozit například nepříznivé počasí, které zbrzdí spediční služby nebo vyhlédnuté zboží bude již vyprodané. Myslím, že nyní je ten pravý čas na objednání dárků.“
S ohledem na velkou popularitu internetového nakupování je mimo jiné důležité si před nákupem v neznámém obchodě o něm zjistit základní informace, získat referenci či sledovat držení (a pravost) získaných certifikátů, jako je například APEK – Certifikovaný obchod.