PRAHA, 8. února 2013 – Každá třetí malá a střední firma (35 %) podnikající v Česku nemá kontrolu nad firemními daty. V případě havárie nejsou tyto firmy schopny informace včas a řádně obnovit. „Třetina firem není schopna data obnovit do 24 hodin od výpadku. To už představuje vážné ohrožení provozu a reputace společnosti. Navíc jen necelých 10 procent firem má vypracovaný a odzkoušený plán obnovy,“ rekapituluje závěry analýzy Jiří Jakeš, ředitel technologické společnosti Outsourcing Solution. (TZ)
Jen 18 procent firem je schopno obnovit kritická data během několika hodin. Objem ukládaných dat se každoročně zvyšuje o 20 procent.
Jak rychle jsou firmy schopny data obnovit
(% firem schopných obnovy v časovém limitu) zdroj: Outsourcing Solution |
|
okamžitě |
0,5 % |
do minuty |
2 % |
desítky minut |
7 % |
několik hodin |
18 % |
jeden den (24 hodin) |
23 % |
několik dní |
35 % |
déle než týden |
10 % |
nemáme představu |
4,5 % |
Analýza se zaměřuje na způsob nakládání s daty ve 200 malých a středně velkých firmách (50–300 zaměstnanců) působících v různých sektorech.
Za neslavným skóre stojí nejen liknavost firem, ale také závratné tempo růstu objemu ukládaných dat. V malých a středních firmách se množství dat každoročně zvýší o 18 procent. „Tento nárůst se ročně zvyšuje o zhruba 2 procentní body, takže příští rok to bude již 20 procent,“ dodává Jiří Jakeš.
Firmy jednoduše nezvládají data správně ukládat a hlavně nemají vyzkoušeno, jak rychle obnovu ve skutečnosti zvládnou. „Ve více než polovině firem si nikdy neověřili, jak rychle zvládnou data zprovoznit. V případě havárie jsou pak velmi zaskočeni délkou výpadku, která je obvykle dvojnásobná oproti tomu, co firma předpokládá,“ varuje Jiří Jakeš.
Zatímco běžná firma si může dovolit i několikahodinovou nedostupnost dat, některé firmy musí mít v případě havárie zajištěnu okamžitou obnovu dat – například banky, elektrárny či internetové obchody. „Průměrná česká firma si vystačí s dobou obnovy v řádu hodin. Současné technologie umějí tohoto času obnovy spolehlivě dosáhnout a jsou navíc cenově dostupné,“ říká Lukáš Gallina ze společnosti George Engineering zabývající se vývojem cloudových aplikací.
Firmy ukládají data hromadně na internet
Příval digitálních informací prodražuje nákup úložného prostoru, a proto se začínají prosazovat jiné než klasické způsoby zálohování (pevné disky uložené v sídle firmy). Po počáteční nedůvěře firmy ukládají data přes internet do virtuálních on-line úložišť (takzvaná cloudová úložiště).
„Nakupovat stále nové pevné disky a další zálohovací technologie by bylo příliš nákladné, proto si potřebný prostor zákazník pronajímá u poskytovatele cloudových služeb, který se o provoz stará,“ vysvětluje Jiří Jakeš.
Jaké procento firem cloudové služby využívá |
|
e-mailové služby |
58 % |
provoz účetních a IS systémů |
25 % |
provoz kancelářských aplikací |
17 % |
záloha dat (mimo sídlo firmy) |
13 % |
Ve firemním sektoru se z cloudových služeb prosazuje nejen ukládání a zálohování dat, ale také využívání elektronické pošty a provoz účetních a podnikových systémů.
„Meziroční nárůst poptávky o cloudové služby je 50procentní. Firmy zejména oslovuje flexibilita řešení a pružná cena, která se odvíjí od množství ukládaných dat či využívaných služeb. Firmy nemusí kupovat nový hardware ani sledovat nejnovější technologické trendy,“ uzavírá Jiří Jakeš, ředitel technologické společnosti Outsourcing Solution.
O společnosti Outsourcing Solution, s.r.o.
Technologická společnost Outsourcing Solution se zaměřuje na poskytování firemních softwarových aplikací prostřednictvím internetu, takzvaného cloudu. Cloudové řešení Dragon Cloud nabízí firmám veškeré firemní aplikace od účetních, kancelářských a e-mailových aplikací až po ukládání, zálohování a obnovu dat. V současné době společnost nabízí více než sto takových aplikací a nové neustále přibývají.
http://www.dragon-cloud.org