Praha 21. května 2013 — Jsou české e-shopy úspěšné a jak se vyvíjejí v čase? Které investice se jim dle množství a výše uzavřených obchodů vyplatí? Kdo, co, jak a za kolik nakupuje online? Proč vlastně nakupují online i jak nejčastěji platí. Ale také odkud na české e-shopy přichází nejvíce návštěvníků, a jak jednotlivé zdroje návštěvníků fungují (či nefunguje). Na tyto (a řadu dalších) otázek najdete odpověď v nové infografice na téma „E-commerce v Česku“. (TZ)
Doba webová v číslech a Effectix.com přicházejí se třetí infografikou, ale hlavně s množstvím čísel a údajů, týkající se elektronické komerce, e-shopů a obchodování na českém Internetu. Dozvíte se nejenom základní a klasické informace, ale hlavně detailnější pohled na e-shopy a to jak pro ně fungují základní prvky internetového marketingu. Reklama, vyhledávače, katalogy, sociální sítě, …
V roce 2013 utratíme na Internetu až 50 miliard korun a rok od roku online utrácení stále roste. Co je důležitě vědět? 98 % lidí má zkušenosti s nákupem, 10 % nakupuje alespoň jednou týdně. A někde už před měsíci padlo, že jsme e-shopová velmoc. Napovídá tomu i výběr 37 tisíc e-shopů.
Nejvíce se prodávají počítače, notebooky, hardware (47 %), oblečení a boty (45 %), slevové kupony (38 %), mobily a mobilní komunikační zařízení (36 %), vstupenky (36 %), sportovní oblečení a vybavení (35 %) a bílé zboží (34 %). Typickým vánočním zbožím jsou parfémy, elektronika, hračky, šperky. Pneumatiky mají svou letní i zimní sezonu.
Zajímavé je i to, že 17 % lidí nakupuje na mobilních zařízeních a podstatně více, 34 % na mobilních zařízeních vybírá zboží. Na druhou stranu, 49 % nepoužívá mobilní zařízení k nákupu vůbec. V průměru utratí jeden člověk ročně na e-shopech 9 280 Kč. V roce 2010 to bylo 11 695 Kč. A nejvíce nakupují lidé ve věku od 25 do 34 let.
Důležité je, že 86 % lidí je s online nakupováním spokojeno, pouze 14 % se jich setkalo s nákupem, kde spokojeno nebylo.
Online nákupy vyhovují pro nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front, doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnání nabídek, šíři sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží.
Vadí případná dlouhá doba doručení, problémy se zbožím, které není skladem, ačkoliv tak bylo inzerováno. Objevuje se i nespokojenost s doručeným produktem, potíže s vyřízením reklamace či slabší zákaznické služby e-shopu.
Pokud už lidé online nakupovat odmítají, tak je to v 58 % proto, že si raději produkt osobně prohlédnou. Následuj e obava z komplikací při reklamaci (45 %), nechuť k placení poštovného (33 %), obava ze zneužití osobních údajů (25 %), nutnost registrace (22 %) a nemožnost poradit se při nákupu s odborníkem v obchodě (21 %).
Ještě stále nejvíce za zboží platíme dobírkou, ale objem těchto plateb stále klesá (nyní 40 %). Stoupá placení platební kartou (22 %) a využití platebních brán. Populární je stále platba převodem na účet (29 %). Doručení zboží probíhá nejčastěji Českou poštou (78 %) a PPL (58 %)
.
Nejvíce návštěv na firemní webové stránky přivádějí tradičně vyhledávače (téměř 36 % z celkové návštěvnosti v roce 2012), s velkým odstupem jsou na dalším místě PPC (placené reklamní systémy se 6 %). Dle zkušeností u větších klientů představují PPC mnohem významnější zdroj návštěvnosti. Ze sociálních sítí se podíl na celkové návštěvnosti výrazně zvýšil v prvních třech měsících roku 2013, což je do jisté míry způsobeno mimosezonním obdobím.
Podíl návštěv ze srovnávačů zboží a cen v celkové návštěvnosti postupně snižuje. Zde je vhodné doplnit statistická data zkušenostmi Martina Vinše, vedoucího konzultantů: „Zcela určitě by byla situace jiná, pokud bychom sledovali pouze e-shopy, kde dle našich zkušeností dosahuje návštěvnost především ze 2 největších zbožových srovnávačů (Zbozi.cz a Heureka.cz) cca 25 – 50 % v závislosti na druhu zboží, kvalitě nabídky, optimalizaci profilu, XML feedu či PPC kampaním. Návštěvy ze Zboží a Heuréky pak obecně mají povětšinou vyšší zásadní metriky eshopu – konverzní poměr či průměrnou hodnotu objednávky než ostatní kanály (PPC Sklik, AdWords, neplacené vyhledávání, bannerové kampaně).“
Slevové servery a jejich agregátory mají naopak na celkové návštěvnosti stále větší vliv. U této kategorie není však tento pozitivní trend nikterak jistý, jak naznačuje David Bauckmann, jednatel společnosti Effectix.com: „Do budoucna lze očekávat právě u kategorie slevových stránek snižující se počet návštěv na firemních webech, protože slevové servery stále častěji hovoří o tom, že nebudou do budoucna pouze zprostředkovatelem slev, ale zákazníci si výrobky a služby budou moci zakoupit již přímo u nich.“
Skokanem roku 2012 jsme označili kategorii newsletterů, tedy reklamních sdělení a pravidelných zpráv, které firmy zasílají svým zákazníkům e-mailem. Podíl návštěvnosti z této kategorie vzrostl v roce 2012 v porovnání s rokem 2011 o 172 %.
Další detailní zajímavosti
Srovnávače zboží a cen zasílají největší počet nových návštěv, které stráví na webu nejdelší dobu
Srovnávače zboží a cen jsou výjimečnou kategorií právě v očekávání možného nákupu od jejich návštěvníků. Lze předpokládat, že návštěvníci přicházející z těchto srovnávačů jsou připraveni nakoupit právě nyní, hledají výhodnější ceny a další informace.
Návštěvy ze slevových serverů stráví na firemních webech delší dobu, opouštějí vstupní stránky v menší míře, přičemž to jsou častěji vracející se návštěvníci
Návštěvníci ze slevových serverů a jejich agregátorů nejsou k návštěvám firemních webů motivováni potřebou nákupu, ale spíše si chtějí ověřit kvality a reference poskytovatele slevy, popř. kontakty. Stráví proto na webu dlouhou dobu (3:41 minuty), vstupní stránky opouštějí v menší míře (47 %), ale prohlédnou si méně stránek (4,5 stránky).
Newslettery zasílají nejvíce vracejících se návštěv, výsledky v ostatních parametrech extrémně zhoršují jednorázové kampaně z cizí databáze
U návštěv z reklamních e-mailů a pravidelných zpravodajů bylo zaznamenáno největší zhoršení všech měřených parametrů. Tento negativní trend je způsoben roustoucím počtem těch zdrojů newsletterů, které mají více jak 70 % nových návštěv.
Pro návštěvy z placených reklamních systémů (PPC) si firmy speciálně upravují vstupní stránky, avšak v ostatních parametrech dochází v chování návštěvníků k výraznému zhoršení
Návštěvy z placených reklamních systémů, jako např. AdWords, či Sklik, opouštějí vstupní stránku v nejmenší možné míře (pouze 45 %) a pozitivní je v tomto případě i trend, ze kterého se lze domnívat, že webové stránky firem jsou stále více speciálně upravené a motivující právě pro návštěvníky z těchto reklamních systémů.
Vyhledávače zasílají stále nejvíce návštěv, jejich chování na webu dosahuje průměrných hodnot
Návštěvy ze všech vyhledávačů zhlédnou 4,3 stránky, stráví na webu 2:50 minuty, 43 % návštěvníků přichází na firemní weby poprvé a ve větší míře okamžitě opouštějí vstupní stránku (55 %).
Návštěvy ze sociálních sítí jsou na firemních webech nejčastěji poprvé, avšak si prohlédnou nejméně stránek
Návštěvy ze sociálních sítí, jako např. z Facebooku, Twitteru, či blogů, stráví na webu kratší dobu, prohlédnou si nejméně stránek, ale stále se jedná ve větší míře o nové návštěvníky.
Co jsme zjistili u menšího (108) vzorků e-shopů
Od roku 2010 dochází u sledovaných e-shopů, ke stále většímu počtu uskutečněných nákupů online. V roce 2012 prošlo online pokladnou téměř 2 miliony nákupních košíků.
Průměrně si každý zákazník nakoupil zboží v hodnotě 2 732 Kč, přičemž došlo k růstu oproti roku 2011, kdy byla průměrná hodnota 1 702 Kč.
Nejvyšší průměrná hodnota nákupu byla zaznamenána ale v roce 2010 (4.527 Kč), v tomto roce však docházelo k nákupům pouze u 1,7 % návštěvníků. Nejčastěji nakupovali online návštěvníci e-shopů v roce 2011 (ve 4,6 %), v současnosti je pravděpodobnost nákupu online průměrně u 3,8 % návštěvníků.
Návštěvy ze srovnávačů zboží a cen se v roce 2012 stávaly nejčastěji i zákazníky, konverzní poměr v této kategorii byl 3,3 %, u návštěv z vyhledávačů pak 2,1 %. S menší pravděpodobností uzavření nákupu online se setkáváme u návštěv, které přichází ze slevových serverů (1,1 %), z placených reklamních systémů PPC, newsletterů a sociálních sítí (0,9 %).
Průměrná hodnota nákupu na sledovaných eshopech byla největší u zákazníků z vyhledávačů (8 244 Kč), o téměř polovinu nižší hodnota byla pak zaznamenána u zákazníků ze srovnávačů zboží a cen (4 452 Kč), newsletterů (3 585), z placených reklamních systémů PPC (3 301 Kč). Nejnižší průměrná hodnota nákupu byla zaznamenána u návštěv ze slevových serverů a jejich agregátorů (1 906 Kč) a ze sociálních sítí (1 783 Kč).
Doba webová v číslech
Dobu webovou v číslech najdete na www.doba-webova.com, na stejné adrese je možné získat i kompletní infografiku. Zdrojem jsou data z analytického a statistického nástroje Google Analytics použitého na 2 100 firemních webech v roce 2012. Samotné zpracování a vyhodnocení dat provádí Effectix.com od roku 2010 a díky tomu je možné sledovat i některé trendy.
Doba webová si neklade nároky na úplnost, přesnost a nemůže zdaleka obsáhnout „celý český Internet“. Jejím smyslem je upozornit na zajímavé trendy, změny v chování internetových uživatelů a poskytnout informace, které je možné dále použít, zejména tam, kde je možné stavět na tom, že data pocházejí z firemních webových stránek. V každém případě je ale vhodné je podrobit kritickému myšlení a hodnotit je v odpovídajících souvislostech.
Doba webová v číslech chystá další analýzy a studie, nejbližší bude na téma „Česko a internetová reklama“. Zveřejněné informace bude Doba webová průběžně aktualizovat a doplňovat, tak aby se www.doba-webova.com mohla stát zajímavým a užitečným informačním zdrojem.
Na výše uvedené adrese najdete i předchozí infografiku (a s ní spojené množství údajů a informací) na téma „Vyhrává v českém vyhledávání Google nebo Seznam?“ a „Česko a sociální sítě“.
O společnosti Effectix.com
Effectix.com, s.r.o. zajišťuje pro rozsáhlé portfolio svých klientů služby v oblasti efektivního internetového marketingu. Od výroby webových stránek nebo internetových obchodů, přes SEO až po následnou propagaci a zviditelnění firem na Internetu. Poskytuje komplexní servis v internetové oblasti s jasným zaměřením na maximalizaci okamžitých prodejních výsledků. S nadstandardním klientským servisem pracuje pro malé, střední i velké firmy.
O APEKu
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 300 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Jedním z hlavních projektů APEKu je certifikace internetových obchodů – www.certifikovany-obchod.cz. Více informací na www.apek.cz