Největší obavou mladých Čechů je přechod ze školy do profesního života

Doposud nejrozsáhlejší průzkum generace Y zjišťoval na vzorku více jak 12 tisíc lidí ve věku 18 – 30 let z 27 zemí světa, jak tato mladá generace vnímá svoji budoucnost, jak se na ni připravuje, jak hodnotí situaci ve světě a ve své zemi či jaký vztah má k technologiím. Celosvětová studie mladé generace realizovaná agenturou Penn Schoen Berland zahrnula také 500 mladých Čechů. (TZ)
  • Většina mladých Čechů je spokojena se svým životem, více jak polovina se však obává, že nebudou mít dost peněz na důchod
  • Nejvíce mladých věří, že na úspěšnou budoucnost je připraví studium cizích jazyků; dávají mu přednost před technickými obory i ekonomií
  • Zástupci generace Y vidí příležitosti k podnikání, ale jen málo z nich o něm uvažuje

„Lépe poznat, jak se mladá generace dívá na současný svět, jak smýšlí, co z hlediska své budoucnosti vnímá za nejdůležitější, co ji motivuje, to byly hlavní důvody, které naši společnost působící v globálním světě vedly k realizaci této unikátní studie,“ vysvětlila Dana Dvořáková, ředitelka korporátní komunikace společnosti Telefónica, která si studii společně s Financial Times zadala.

Mladí Češi jsou se svým životem spokojeni, ale mají obavy o budoucnost

Mladí Češi jsou ve srovnání se svými vrstevníky odjinud méně optimističtí a mají více obav z budoucnosti. Přesto však více než tři čtvrtiny z nich pociťují spokojenost se svým životem. Na druhou stranupolovina z nich si myslí, že země, v níž žijí, má už své lepší dny za sebou, ačkoliv ve světě tento názor převládá jen u jedné třetiny mladé populace. Za největší problém svého regionu dotazovaní Češi vnímají ekonomiku, sociální nerovnost a politickou nestabilitu. Více než polovina se obává, že nebude mít dost peněz na důchod.

Příležitost vidí ve studiu, o podnikání příliš neuvažují

Nejvíce českých příslušníků generace Y věří, že na úspěšnou budoucnost je připraví studium cizích jazyků, dávají mu přednost před technickými obory i ekonomií. Téměř tři čtvrtiny mladých Čechů mají jasno, kde chtějí být za deset let, ale vyjadřují obavy z přechodu ze školy do profesního života. 80 % jej považuje za obtížný, kdežto ve světě tento názor sdílí 63 % mladých. Na druhou stranu si tři čtvrtiny mladých Čechů myslí, že ve své zemi mají dostatek příležitostí podnikat nebo zrealizovat dobrý nápad. Následně jim však chybí podnikatelský duch, neboť jen třetina dotázaných by podnikání považovala za důležité. Ve světě se pak podnikání zamlouvá více jak polovině mladých.

Za technologicky vyspělé se považují především muži

Naprostá většina mladých Čechů hodnotí jako dobré až excelentní své znalosti a používání moderních technologií. Ty hrají u mladých lidí důležitou roli při překonávání jazykových bariér, při hledání práce, ale podle většiny také zvětšují rozdíl mezi bohatými a chudými.

„Postoj k moderním technologiím navíc názorově rozděluje muže a ženy,“ komentovala závěry průzkumu Dana Dvořáková. 15 % českých mužů se považuje za technicky velmi vyspělé, u žen je to jen 5 %. Pro více jak třetinu českých mužů je navíc studium moderních technologií oborem, který mladé generaci zajistí úspěšnou budoucnost. U žen takto smýšlí jen 7 %.

„Hlavním rysem této generace je využívání technologií, její život probíhá online. To je něco, co se velmi váže i k našemu podnikání. Jako lídr v oblasti telekomunikací na českém trhu chceme této generaci pomoci překonávat její problémy a podpořit ji v podnikání, dát jí směr. Uvědomujeme si, že nápady mladých lidí mohou společnostem našeho typu přinést nové impulsy, “ dodala Dana Dvořáková.

Telefónica má proto pro mladé lidi k dispozici celou řadu programů a iniciativ, které jim mohou pomoci v získání cenných zkušeností z praxe či v podnikání a usnadnit tak vstup do profesního života.

  • Komunitní program Think Big pro mladé, kteří chtějí díky realizaci svého nápadu udělat svět kolem nás lepším
  • Talentum pro mladé studenty a absolventy, kteří díky stážím ve společnosti získají cenné pracovní zkušenosti
  • Akcelerátor Wayra podporující vznik nových digitálních start-upů

Zajištění kvalitnější přípravy pro úspěšnou budoucnost mladých lidí si kladou za cíl také programy a iniciativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. „Pečlivě sledujeme situaci mladých lidí, zejména pak v oblasti jejich uplatňování na trhu práce, kde se negativně projevuje zvyšující se nezaměstnanost právě v kategorii do 25 let. Naopak firmy si stěžují na nedostatek technicky vzdělaných odborníků. Na tyto trendy se snažíme reagovat, a proto jsme připravili několik projektů v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a zároveň připravujeme nastavení budoucího programového období tak, aby se daly evropské prostředky maximálně využít pro posílení konkurenceschopnosti mladých lidí,“uvedl zástupce ministerstva Michal Urban, ředitel odboru pro mládež.

Své názory na vybrané otázky si můžete porovnat s postoji zástupců generace Y po zodpovězení otázek elektronického dotazníku na www.detimilenia.cz

Názory některých českých příslušníků generace Y si můžete vyslechnout zde.

Prezentaci globálních i českých výsledků z tiskové konference si můžete stáhnout zde.

Více informací naleznete v přiložené infografice.

Metodologie průzkumu

Telefónica ve spolupráci s Financial Times zadala realizaci průzkumu prostřednictvím kvantitativních dotazníků na vzorku 12 171 mladých lidí ve věku od 18 do 30 let. Průzkum probíhal ve 27 zemích severní Ameriky, Latinské Ameriky, západní Evropy, střední a východní Evropy, Asie, středního Východu a Afriky. Výzkumná agentura Penn Schoen Berland provedla dotazování (dotazník se 190 otázkami) v termínu od 11. 1. do 4.2. 2013, a to v následujících zemích: Argentině, Austrálii, Brazílii, Čile, Číně, České republice, Egyptě, Francii, Indii, Izraeli, Itálii, Japonsku, Jižní Africe, Kanadě, Kolumbii, Koreje, Mexiku, Německu, Peru, Polsku, Rusku, Saudské Arábii, Spojených státech, Španělsku, Turecku, Velké Británii a Venezuele. Velikost vzorku v jednotlivých zemích se řídila procentem populace s přístupem k internetu. Celková statistická chyba je +/- 9 procent. V České republice proběhlo dotazování na vzorku 500 mladých lidí se statistickou chybou +/- 4,4 %.

O společnosti Telefónica Czech Republic

Telefónica Czech Republic je předním integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě. Nabízí nejucelenější nabídku hlasových a datových služeb v České republice. Mimořádnou pozornost věnuje využití růstového potenciálu především v datové a internetové oblasti. Společnost provozuje nejrozsáhlejší pevnou a mobilní síť včetně sítí 3. generace – datovou síť CDMA a síť UMTS, která umožňuje přenos dat, hlasu, obrazu a videa. Jak první operátor v České Republice spustila LTE (Long Term Evolution), síť 4. generace mobilní komunikace, která umožňuje nejrychlejší mobilní internet současnosti. Telefónica Czech Republic je také předním poskytovatelem ICT služeb v zemi.

O společnosti Telefónica

Společnost Telefónica je z hlediska tržní kapitalizace jednou z největších telekomunikačních firem na světě. Své obchodní aktivity zaměřuje především na služby pevné a mobilní telefonie, přičemž za klíčový nástroj k rozvoji obojího považuje širokopásmové připojení. Společnost ve významném rozsahu působí celkem v 25 zemích světa a počet jejích zákazníků dosahuje 312 milionů. Její zastoupení se soustřeďuje na Španělsko, Evropu a země Latinské Ameriky, kde realizuje svou růstovou strategii. Telefónica je 100% soukromá společnost, akcie společnosti jsou kotované na burze v Madridu a dalších burzách a dělí se o ně více než 1,5 miliónu přímých akcionářů.