Výkonnostní agentura Performics od září sledovala prostřednictvím vlastního nástroje Benchtools aktivitu domácích e-shopů a cenových porovnávačů na vyhledávači Google. Nejvíce na Googlu inzeruje Heureka.cz, která se zaměřuje na široké spektrum produktů, jako např. televize, elektro, telefony, mobily, počítače, notebooky atd. Co se týče SEO (optimalizace pro vyhledávače), dominuje Alza.cz, Heureka.cz a Datart. (TZ)
Agentura Performics na vyhledávači Google prostřednictvím svého patentovaného nástroje Benchtools sledovala od září aktivity SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače) a SEM (Search Engine Marketing – placená reklama ve vyhledávačích) na klíčová hesla týkající se zboží nejčastěji prodávaného v e-shopech. Např. se jednalo o hesla typu tablet, notebook, mobil atd., na která inzerují především tyto e-shopy: Alza.cz, Datart, Mall.cz, Kasa.cz, Aukro, TSBohemia, Kamennyobchod.cz, Czc.cz a srovnávače typu Heureka.cz nebo Zboží.cz. Právě tablet a notebook jsou nejpreferovanější produkty z oblasti elektra letošních Vánoc, o čemž vypovídají aktivity e-shopů a cenových porovnávačů (viz grafy níže).
Celkově na měřená hesla mají nejlépe optimalizované (SEO) webové stránky pro přirozené vyhledávání e-shopy Alza.cz (míra zobrazení na první straně Googlu 78 %), Datart (míra zobrazení na první straně Googlu 44 %) a Mall.cz (míra zobrazení na první straně Googlu 33 %). Mezi srovnávači dominuje Heureka.cz s 55% mírou zobrazení na první straně Googlu, Zboží.cz nemá pro daná slova stránky optimalizované vůbec.
Co se týče zobrazení placených odkazů (SEM) na prémiových pozicích na Googlu na daná hesla, tento prostor opět zcela okupuje Heureka.cz (62 %). E-shopy tyto pozice příliš neobsazují, jejich viditelnost v této sekci je pod 20 % (největší viditelnost mají na prémiových pozicích Mall.cz s 16 % a Alza.cz s 15 %).
„Z našich získaných dat plyne, že nejaktivnější, co se týče pokrytí placených klíčových slov, je porovnávač cen Heureka.cz, který jejich počet neustále zvyšuje již od listopadu. Ostatní jsou velmi selektivní a inzerují pouze na slova, která jsou pro ně zisková,“ říká Zuzana Horáková, Head of Performance Marketing z agentury Performics, a dodává: „Velké změny jsme zaznamenali u SEO, kde ještě v září jasně dominovala Heureka.cz, v posledních týdnech ji předehnala Alza.cz a dohání ji rovněž Datart.cz.“
Graf: Top 5 SEO na klíčové slovo tablet (procentuální zobrazení na první straně Googlu)
Graf: Top 5 SEO na klíčové slovo notebook (procentuální zobrazení na první straně Googlu)
Co je to Benchtools?
Benchtools je patentovaná technologie agentury Performics, která poskytuje podrobné analýzy k SEM a SEO a sleduje strategie klientů agentury a jejich konkurence v několika oblastech: jaké je pokrytí v zobrazování reklam, na jakých pozicích se inzeráty zobrazují, jaké reklamy a jak dlouho využívají klientovi konkurenti a na jaká klíčová slova inzerují klientovi konkurenti.
O agentuře Performics
Agentura Performics je největší výkonnostní agentura na světě. V České republice působí Performics od června 2012 a zajišťuje servis v oblasti performance marketingu – SEM (reklama ve vyhledávačích), SEO optimalizace, OneSearch (propojení SEO a SEM), výkonnostní marketing v display reklamě, na sociálních sítích, v mobilních telefonech a tabletech. Performics u nás pracuje pro klienty pod skupinou VivaKi, kterou v ČR reprezentují mediální agentury ZenithOptimedia a Starcom MediaVest Group.