Spam v roce 2013 opět klesal. Česko až na 45. místě

Analytici Kaspersky Lab shrnuli aktivity spammerů za uplynulý rok. Z dat vyplývá, že je na tom Česko poměrně dobře. (TZ)

  • Podíl spamu na e-mailové komunikaci byl v roce 2013 69,9 %, což je o 2,5 procentního bodu méně než v roce 2012.

  • Podíl e-mailů se škodlivými přílohami byl 3,2 %, tedy o 0,2 procentního bodu méně než v předchozím roce.

  • 32,1 % phishingových útoků cílilo na sociální sítě.

  • Největším zdrojem spamů byla Čína (23 %) a USA (18 %). Česko se s 0,13 % umístilo na 45. místě.

Podíl spamu na e-mailové komunikaci neustále klesá – za poslední tři roky se snížil o 10,7 procentního bodu. Zdá se, že inzerenti upřednostňují legitimnější způsoby online propagace, které nabízejí lepší odezvu za nižší náklady.

Spammeři se loni snažili ve velké míře využít faktu, že antivirové společnosti vyzývají své uživatele k aktualizacím softwaru. V e-mailech, které se tvářily jako zprávy od známých prodejců antivirů (například Kaspersky Lab, McAfee, ESET, Symantec apod.), nabádali k aktualizaci pomocí přiloženého souboru. Ten přitom obsahoval trojského koně z rodiny ZeuS/Zbot, který kradl citlivá uživatelská data, zejména finanční informace.

Spammeři také vymýšlejí nové triky, jak obejít spamové filtry. Hromadné e-maily posílají dvěma skupinám lidí – těm, kteří se k jejich zasílání sami zapsali, a pak na adresy zakoupené z obrovských databází – tedy lidem, kteří nedali k zasílání žádný souhlas. Pokud jejich filtr email zablokuje, odesílatelé kontaktují poskytovatele bezpečnostního řešení a ukážou jim legitimní stránku, kde se lidé mohou k odběru přihlásit nebo se z něj odhlásit. To staví poskytovatele spamových filtrů před novou výzvu – vývoj nových technologií založených na reputaci odesílatele e-mailu.

Více informací o spamu v roce 2013 naleznete na stránkách securelist.com.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je největším soukromě vlastněným poskytovatelem koncových bezpečnostních řešení na světě. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce bezpečnostních řešení pro koncové uživatele.* Již více než 16 let patří Kaspersky Lab mezi přední inovátory v oblasti informačních technologií a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení zákazníkům, malým a středním firmám i velkým podnikům. Aktuálně společnost registrovaná ve Velké Británii působí v bezmála 200 zemích a oblastech a poskytuje ochranu více než 300 milionům uživatelů. Více informací o společnosti Kaspersky Lab najdete na www.kaspersky.cz.

*Společnost zařadil na čtvrté místo žebříček „IDC Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012“. Žebříček vyšel ve zprávě „IDC Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares – August 2013“ a řadil poskytovatele software podle zisku z prodeje koncových bezpečnostních řešení v roce 2012.