APEK: Důvody proč lidé na Internetu nenakupují se tenčí

Praha 27. února  2014 – Důvodů proč lidé na Internetu nenakupují je stále méně a hrají menší roli. Zásadním důvodem nenakupování je preference osobního výběru zboží v kamenné prodejně a překvapivě je i vysoký počet lidí, kteří “nemají potřebu” na Internetu nakupovat. Plyne to z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK, www.apek.cz). (TZ)

Na Internetu nikdy nenakoupila pouze 3 procenta aktivní internetové populace a téměř tři čtvrtiny populace nakupují na Internetu minimálně jednou za čtvrt roku.  Ti co na Internetu nenakupují to z 51 % dělají proto, že si raději produkt osobně prohlédnou. A také si osobně ověří, zda jim vyhovuje. Ještě v roce 2010 přitom šlo o 93 procent.

“Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” říká Jak Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. “Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout. Těší nás, že hlavně roste důvěra v internetové obchody a strach z nakupování online prakticky mizí” dodává.

Druhý nejčastější důvod nenakupování na Internetu (29 %) je ten, že “jednoduše nemají potřebu,  vše si obstarají v kamenných obchodech”. Následují obavy při komplikacích při případné reklamací a vrácení peněz (26 %).

Muži si častěji než ženy obstarávají vše v kamenných obchodech, ocení radu odborníka v obchodech a také mají s nakupováním horší zkušenosti. Ženy více než muži nechtějí platit poštovné, nevěří, že jim zboží dojde, vadí jim registrace kvůli nákupu a nechce se jim čekat na dodání.


Pouze 5 % nenakupuje, protože má z minulosti špatné zkušenosti.

18 % nenakupuje, protože nechce platit poštovné, což může být dobrým popudem pro provozovatele internetových obchodů. 18 % se obává zneužití osobních údajů, 15 % nevěří, že zboží dojde.

Pro provozovatele a tvůrce internetových obchodů může být  zajímavé, že 15 % lidí vadí nutnost se registrovat.  Pouze jedno procento nenakupuje, protože proces objednání zboží považují za příliš složitý.

Z dalších důvodů – 11 % oceňuje radu odborníka v kamenné obchodě, 9 % si chce koupit zboží ihned a ne čekat na dodání. Třem procentům vadí malý sortiment.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 300 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Jedním z hlavních projektů APEKu je certifikace internetových obchodů – www.certifikovany-obchod.cz. Více informací na www.apek.cz.