Internetové lékárny zachraňují farmaceutický maloobchod

Na základě aktuálních dat ČSÚ rostl maloobchod v ČR meziročně o 8,1 %. Jedinou výjimku zaznamenalo farmaceutické a zdravotnické zboží, a to pokles o 4,4 %. Tento pokles by byl ještě výraznější nebýt internetového prodeje, který rostl meziročně o 18,9 %. (TZ)

Velké internetové lékárny zaznamenávají v posledních letech nárůst tržeb stejně jako celý internetový trh. Martin Kasa, internetový podnikatel, říká „Tržby internetových lékáren odhaduji na 700 milionů korun v roce 2013 a pro rok 2014 očekávám růst online farmaceutického trhu o 25 % na bezmála jednu miliardu korun. Oproti poklesu farmaceutického trhu je to velká a možná rozhodující příležitost pro české farmaceuty. Přes internet lékárny v roce 2014 prodají přes 7 % všech volně prodejných léků a potravinových doplňků.“

Dle SÚKL je trh rozdělen mezi 197 lékáren zajišťujících zásilkový výdej zboží. Velké procento trhu si však rozdělují tři největší hráči, kterými jsou Lékárna.cz, Dr. Max a Pilulka.cz. Martin Kasa dodává, „Jen tito tři hráči si rozdělí z bezmála jedné miliardy v roce 2014 přibližně polovinu tržeb.“

Internetová lékárna Pilulka.cz je na trhu teprve osm měsíců a za tu dobu si vydobyla pozici nejrychleji rostoucí online lékárny. Za březen Pilulka.cz oznámila meziměsíční růst o 61 % v tržbách proti únoru 2013. „Naší obrovskou výhodou je spolupráce desítek (78) samostatných lékáren, kterým zajišťujeme technické řešení a marketing. Lékárna, která chce využít potenciálu internetu, ale neví, jak na to, má díky nám jedinečnou šanci okamžitě začít s prodejem. Síť partnerských lékáren Pilulka neustále rozšiřujeme a nekonkurujeme žádným sdružením či aliancím. Do sítě Pilulka.cz jsou zapojeny partnerské lékárny z několika různých lékárenských řetězců. Dobře situovaným lékárnám přinášíme denně desítky nových zákazníků, “ říká Michal Hanáček, ředitel Pilulka.cz.

V ČR dnes funguje přes 2800 kamenných lékáren. Dle dostupných zdrojů budou i nadále klesat úhrady pojišťoven u léků na předpis, které tvoří pro většinu lékáren hlavní příjem. Lékárny stojí v roce 2014 na dalším rozcestí, jak uspět na velmi konkurenčním trhu, a internet může být jednou z cest jak obstát. „K úspěchu na internetu lékárnám určitě nestačí pouhá znalost farmacie. Ta je nutnou podmínkou, avšak internetový prodej je naprosto odlišná disciplína od provozu kamenné lékárny,“ uzavírá Martin Kasa, internetový podnikatel a zakladatel Kasa.cz.