Češi jsou národem sběratelů, na Aukru utratili loni téměř půl miliardy

Téměř půl miliardy korun – tolik utratili čeští sběratelé v loňském roce na obchodním portálu Aukro.cz. Sběratelství se tak právě díky internetu stává fenoménem nebývalých rozměrů. Nemalé částky jsou ochotní zaplatit hlavně muži, kteří zakoupí až 84 % všech sběratelských předmětů. Nejvíce utrácejí sběratelé mincí, vojenských předmětů a známek. Své poklady pak obvykle získají v aukcích, které tvoří až 80 % všech nabídek. (TZ)

Sběratelství je na internetu silnou kategorií, do které se Češi nebojí investovat – jen v loňském roce zakoupili na Aukru předměty za téměř půl miliardy korun. „Sběratelé byli aktivní hlavně na konci loňského roku. Rekordní nárůst zaznamenala filatelie, kde se objevilo několik sběratelských skvostů. Díky cenám zlata se dařilo i prodeji zlatých mincí, za které utratili Češi více než 70 milionů,“ říká Milan Kučera, ředitel obchodního portálu Aukro.

Typický sběratel? Muž nad 40 let, sběratelek je necelá pětina

Sběratelství je v České republice doménou mužů středního věku. Typický český sběratel je muž nad 40 let. Věkově nadprůměrní jsou jen filatelisté, jejichž věk se pohybuje mnohdy až kolem 60 let.  „Celkově sledujeme postupné stárnutí sběratelské populace, což ovšem neznamená, že se tím snižuje její koupěschopnost. Naopak, starší sběratelé se nebojí investovat do své vášně i statisíce,“ doplňuje Kučera. Až pětinu předmětů v kategorii sběratelství zakoupí na Aukru ženy. Ty sbírají méně nákladné předměty, např. různé druhy obalů, figurky či kinder vajíčka.

Zajímavá investice

Podle Kučery není sběratelství pouze koníčkem, Češi už si zvykli nakupovat umění a sběratelsky cenné předměty jako zajímavou investici, která jim doplní majetkové portfolio. „Pokud už Češi takto investují, jsou při výběru předmětů spíše konzervativní – jako investici volí hlavně zlato, obrazy či již zmíněné známky,“ myslí si Kučera. Právě koupě obrazů je v posledních letech trendem. „Zákazníky nejvíce zajímá originalita díla, styl je spíše otázkou individuálního vkusu,“ doplňuje. Aukro proto zavedlo garanci originality u těchto autorských děl.

O Aukru:

Obchodní portál Aukro.cz patří mezi nejnavštěvovanější komerční stránku v České republice a aktuálně je na něm přes 3 miliony registrovaných účtů. Aukro.cz zahájilo svou činnost v roce 2003 a své služby orientuje jak na nejširší veřejnost, tak i na profesionální obchodníky a firmy. K prioritám vývoje služeb Aukro.cz patří bezpečnost, rychlost a jednoduchost obchodování. Aukro působí na českém trhu deset let a během té doby zde zákazníci utratili 24 miliard korun.