Kdo jsou čeští blogeři? BLOGBAROMETER 2014

Praha 24. června 2014 – Typickým českým blogerem je mladá žena do 35 let, která se věnuje kosmetice, módě či vaření a chce se podělit o své zkušenosti. Ukázal to BLOGBAROMETER™, první komplexní on-line šetření mezi blogery v České republice realizované v rámci stejnojmenného mezinárodního projektu globální sítě komunikačních agentur IPREX. Průzkum, do kterého se v ČR zapojilo 394 respondentů, provedla ve dnech 22. dubna až 5. května 2014 agentura Donath Business & Media (DBM) ve spolupráci s poradenskou společností MR. Think. (TZ)

„Zajímalo nás nejen, kdo jsou čeští blogeři a o čem píší, ale také jejich motivace od tvůrčí až po finanční, včetně pohledu na blogerskou etiku,“ vysvětluje záměry šetření Tomáš Jelínek, výkonný ředitel DBM a koordinátor průzkumu. Český virtuální prostor ovládají blogerky ve věku 15-34 let. Blogující muži jsou v průměru starší, přičemž ani autoři nad 55 let nejsou výjimkou a jejich doménou jsou především politicko-společenská a technická témata. Celkově nejpopulárnějšími obory blogování jsou krása a kosmetika (28,3 %) a móda, styl a oblékání (22,8 %). Na třetí příčce se umístilo blogování o jídle, vaření, nápojích (19,6 %), na čtvrté pak cestování (19,3 %).

Většina respondentů (62,3 %) bloguje méně než pět let. Průzkumu se ale zúčastnilo i několik autorů, kteří začali publikovat před 18 nebo dokonce 20 lety, tedy v době, kdy vznikaly vůbec první blogy a zhruba 5 let před masovým nástupem blogování v celosvětovém měřítku. „Blogování má dnes velkého konkurenta v sociálních sítích, které přece jen vyžadují méně tvůrčího času i odpovědnosti. Aktivity mladší populace se tak přesouvají právě tam,“ domnívá se specialista na výzkum trhu Ivan Tomek z poradenské agentury MR. Think.

Téměř polovina respondentů (47,7 %) uvedla, že jim blogování přináší finanční a jiné výhody, nebo je v budoucnu plánuje. Jen 4,5 % je však charakterizovalo jako podstatné. Jejich nejčastější formou jsou vzorky produktů zdarma, pozvánky na různé akce a příjmy z reklamy. S  nabídkami spolupráce ze strany firem byla někdy kontaktována zhruba třetina blogerů (33,9 %). K vlastní propagaci blogeři používají především Facebook (57,0 %).

Za problém české blogosféry považuje většina respondentů nepřátelské projevy a vulgaritu diskutujících (58,8 %). Porušování autorských práv u textů a obrazových materiálů zmiňuje 36,2 % blogerů, nedostatečné ověřování zdrojů 27,2 %.