Bezpečnost nakupování na internetu: co museli zákazníci řešit v posledních pěti letech?

Bezpečnost nakupování na internetu se zlepšila. V posledních třech letech klesl při nakupování na internetu podíl podvodů nad 5 tisíc korun ze 41 % na pouhých 9 %. Kromě podvodů však zákazníci museli ve větší míře řešit i nedostatečné reklamace, zneužívání osobních údajů nebo např. padělky léků. Vyplývá to z dlouhodobé analýzy trhu bezpečnostního oddělení obchodního portálu Aukro, které dlouhodobě spolupracuje s Policií ČR a Celní správou. (TZ)

Co bylo v daném roce nejpalčivějším problémem nakupujících na internetu a jak se vyvíjela míra podvodů:

2010: Prodej padělaného zboží na internetu

  • Nejvíce padělaného zboží se objevilo v kategoriích móda a elektronika

  • Novinkou jsou padělků léků (anabolika, léky na hubnutí apod.)

Ačkoliv se proti padělanému zboží postupovalo i v předchozích letech, od roku 2010 začali být spotřebitelé systematicky informování o jeho prodeji na internetu. „Internetoví prodejci začali ve větší míře spolupracovat s Celní správou a Českou obchodní inspekcí na odhalování padělků, např. na vytipování značek, které se jako padělky nejčastěji vyskytují apod.,“ vysvětluje Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí Aukra.

2011: Zneužití platebních karet

  • 3/4 zákazníků se bálo zneužití karty při nakupování na internetu, a to kvůli více než 8 tisícům případům zneužití platebních v předchozím roce

Platba kartou byla v roce 2011 pro nakupující na internetu doslova tabu, k platbě za zboží na internetu ji používala necelá dvě procenta z nich. „Strach nakupujících vycházel zejm. z vlny zneužití platebních karet v předchozím roce, kdy podvodníci zneužili data z kradených platebních karet nebo stáhli údaje o kartě při nezabezpečených transakcích na internetu a nakoupili jejich prostřednictvím zboží,“ doplňuje Dominik Jambor.

2012: Reklamace

  • 1/3 e-shopů měla podle ČOI problémy s reklamací

Reklamace patřily mezi největší problém e-shopů a potažmo také zákazníků v roce 2012, až třetina z nich podle České obchodní inspekce neuváděla zákonem stanovené informace pro uplatnění reklamace.

  • Míra podvodů při nakupování na internetu: 41 % podvodů bylo nad 5 tisíc korun

Úroveň bezpečnosti se v roce 2012 na českém e-commerce trhu postupně vylepšila i díky zavádění 3D Secure technologie vydavateli platebních karet a její podpoře mezi českými e-shopy (podporovalo ji 90 % z nich). Celkově se snížil počet podvodů ve velkých částkách, a to na 41 % (nad pět tisíc korun).

2013: Pokusy o nákup kryptoměn (elektronických měn) pomocí kradených platebních karet

Nejvíce podvodných aktivit se točilo kolem oblíbené kryptoměny bitcoin, kde došlo k pokusům o nákup prostřednictvím ukradených údajů k platebním kartám. Šíření těchto nelegálních nákupů v rámci trhu zabránilo širší propojení s bankami, které dokázaly transakce zablokovat.

  • Míra podvodů při nakupování na internetu: pouze 19 % podvodů bylo nad 5 tisíc korun

Pokračuje trend ústupu velkých podvodů – už pouze 19 % jich bylo pouze nad 5 tisíc korun – i díky zapojení českých bank, které dokáží zablokovat podezřelé transakce a peníze vracet a také systematické spolupráci trhu s Policií ČR, které dokáže postihovat více podvodníků.

2014:

Rok 2014 je z hlediska bezpečnosti nakupování prozatím rokem nejúspěšnějším. Podíl podvodů při nakupování na internetu nad 5 tisíc korun letos klesl o více než polovinu oproti předchozímu roku a dosahuje pouze 9 %.

O Aukru:

Obchodní portál Aukro.cz patří mezi nejnavštěvovanější komerční stránku v České republice a aktuálně je na něm přes 3 miliony registrovaných účtů. Aukro.cz zahájilo svou činnost v roce 2003 a své služby orientuje jak na nejširší veřejnost, tak i na profesionální obchodníky a firmy. K prioritám vývoje služeb Aukro.cz patří bezpečnost, rychlost a jednoduchost obchodování. Aukro působí na českém trhu deset let a během té doby zde zákazníci utratili 24 miliard korun.