V souvislosti s nástupem generací Y a Z se začínají kandidáti stále častěji při hledání práce poohlížet po sociálních sítích. Jasný prim zde hraje LinkedIn, který využívá až 54 % zájemců o zaměstnání. Dle průzkumu personální agentury Grafton Recruitment však celých 35 % kandidátů nezíská poptávané zaměstnání kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech na sociálních sítích či sdílením nevhodného obsahu. (TZ)
„Nové generace, označované jako Y a Z, jsou formovány technologickou revolucí posledních třiceti let. Dá se všeobecně říct, že jde o ambiciozní jedince, kteří chtějí dosáhnout nejvyšších pozic v co nejkratší době. Potřebují náročnou práci, kterou si aktivně vyhledávají, a zároveň se snaží zdokonalovat své znalosti a dovednosti. Jsou samostatní a flexibilní a dokáží efektivně pracovat jak v kanceláři, tak i na dálku,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment a dodává, že právě tato generace je v sociálních sítích nejaktivnějších a nejaktivněji si přes ně vyhledává pracovní příležitosti. Podle posledního průzkumu, který tato personální agentura realizovala letos v září mezi 2010 respondenty z řad kandidátů o zaměstnání, využívá sociální sítě při hledání práce až 54 % z nich. 39 % je přitom aktivních na profesní síti LinkedIn, která má globálně již více než 300 milionů uživatelů ve více než 200 zemích.
Na sociálních sítí hledají své potenciální zaměstnance i samotní personalisté. Devět z deseti jich spoléhá na LinkedIn, zhruba 30 % pak i na Facebook. Sociální sítě pro personalisty nabízejí možnost oslovit zajímavé kandidáty, ale také často fungují jako síto, kterým uchazeč neprojde. „Může za to obsah, který adept o práci na síti uveřejňuje, proto je důležité si dát s profilem práci a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ říká Jitka Součková s tím, že z průzkumu agentury Grafton mezi personalisty vyplynulo, že díky nekvalitnímu obsahu na sociálních sítích není až 35 % kandidátů pozváno na osobní pohovor.
Přes sociální sítě se dle průzkum Grafton Recruitment nejčastěji poohlížejí po práci lidé, kteří hledají zaměstnání v oborech IT a financí. Velkou úspěšnost v nalézání práce tímto způsobem mají také zájemci, kteří se hlásí na méně obvyklé pozice, jako jsou například pracovní místa vyžadující neobvyklé jazykové kombinace, což je běžné například v centrech sdílených služeb.
„Kandidátům radíme, aby se snažili udržet si pozitivní online reputaci,“ říká Jitka Součková. To v praxi znamená, že by měli na svých profilech v sociálních sítích uvádět jen pravdivé informace, sdílet a publikovat jen vhodný a korektní obsah. „Například fotky z večírků nebo jiných aktivit, o kterých by kandidáti před svým zaměstnavatelem raději pomlčeli, by měly být zpřístupněny jen přátelům, nikoliv publikované veřejně,“ radí Jitka Součková
Generace X v ČR |
Generace Y v ČR |
Narození v letech 1969-1984 |
Narození v letech 1985-2000 |
Akceptují rozdíly |
Vyhledávají rozdíly |
Pragmatici |
Optimisti |
Samostatní |
Vynalézaví |
Akceptují pravidla |
Mění pravidla |
PC |
Internet |
Využívají technologie |
Převzali technologie |
TOP 6 RAD PRO DOBROU ONLINE REPUTACI
-
Důkladně vyplňte svůj profil na LinkedInu a použijte v něm klíčová slova, která popisují vaše aktuální zaměstnání, nebo pozici, kterou hledáte. Usnadníte tak hledání personalistům.
-
Aktualizujte fotku ve svém profilu tak, aby korespondovala s vaší současnou podobou. Fotka by měla být profesionální (nikoliv ze sportu, či z dovolené).
-
Zkontrolujte, že se váš profil na LinkedInu shoduje s životopisem, který budete posílat do firem.
-
Upravte si koncovku LinkedIn profilu s celým jménem.
-
Vymažte nevhodné fotky a komentáře ze svého Facebook profilu.
-
Zkontrolujte, zda ve svém Facebook profilu nemáte nevhodné připomínky ke svým předešlým zaměstnavatelům a případně je smažte.
O Grafton Recruitment Czech Republic
Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně.
Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů.
Více informací na www.grafton.cz.