Regin útočil minimálně ve 14 zemích

Praha 24. listopadu 2014 – Téměř dvě třetiny respondentů z generace X a více jak 80 procent personalistů někdy v minulosti řídilo nebo stále řídí zaměstnance z generace X i Y. Většina z nich přiznává, že vedení zaměstnanců z generace X je podstatně jednodušší, než vedení jejich mladších kolegů. Současně se ale shodují, že v budoucnu budou muset manažeři změnit svůj přístup ke koučování, mentorování a spolupráci se zaměstnanci z generace Y. Stále více a více z nich se totiž bude postupně zapojovat do pracovního procesu. Ukazují to výsledky studie Cisco Connected World Technology Report. (TZ)

Zástupci generace X i Y se shodují, že v dnešní době bývají dostupní 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Celkem 30 procent dotazovaných uvádí, že jsou k zastižení jak na telefonu, tak na e-mailu současně.  Jak je z výsledků výzkumu patrné, pružná pracovní doba je na vzestupu. Asi čtvrtina zástupců z obou generací potvrzuje, že jim jejich zaměstnavatel umožňuje pracovat z domova. Paradoxně právě zástupci z generace Y tíhnou spíše k práci v kanceláři, i když mají možnost pracovat vzdáleně. Více než 40 procent totiž přiznává, že jsou při práci koncentrovanější a efektivnější, když ji vykonávají v kanceláři.

„Dnešní mladí lidé vyrůstali obklopeni moderními technologiemi a považují je proto za přirozenou součást svého života,“ říká Ivo Němeček, generální ředitel Cisco ČR. „Zaměstnavatelé je někdy až příliš svazují pravidly, ať již jde o pevnou pracovní dobu nebo třeba omezením zařízení, na kterých mohou pracovat. Ukazuje se ale, že je to chyba, protože tím snižují efektivitu práce svých zaměstnanců a tím i svou konkurenceschopnost. Zástupci generace Y si totiž uvědomují, že nezáleží na tom, odkud a kdy pracují, ale jaké mají výsledky. A chtějí toho využívat.“

Jedna věc je málo

Více než 40 procent profesionálů z obou generací, stejně jako 60 procent HR manažerů, se považuje za tzv. supertaskera, tedy člověka schopného dělat více věcí najednou. Někdy se můžeme setkat s technickým termínem multitasking. HR odborníci jsou přesvědčeni, že supertaskeři zvyšují očekávání, která mají firmy od zaměstnanců. Dokonce 62 procent si myslí, že supertaskeři zvyšují produktivitu práce v jejich firmě a jsou proto předurčeni pro manažerské pozice.

Dvě třetiny HR odborníků věří, že schopnost multitaskingu bude v roce 2020 jednou z vůbec nejvyhledávanějších vlastností u zaměstnanců v jejich firmě. Této schopnosti se dá ale i naučit, 70 procent zaměstnanců z generace X například potvrdilo, že se supertaskerem museli stát, aby byli schopni skloubit pracovní a osobní život.

I tak je ale 55 procent odborníků z generace Y přesvědčeno, že umí pracovat efektivněji, než jejich kolegové z generace X. Ostatně i 81 procent HR pracovníků si myslí, že mladí lidé z generace Y jsou schopni plnit své pracovní úkoly rychleji a efektivněji, než starší zaměstnanci. Díky tomu, že umí lépe využívat moderní technologie, hlavně mobilní telefony.

Oběd klidně na tři hodiny

Ačkoli je plat u většiny významným faktorem, pro 20 procent zástupců generace X a Y (a třetinu personalistů) je mnohem důležitější flexibilita při plánování vlastního harmonogramu nebo možnost pracovat vzdáleně. I proto se zřejmě klasický pracovní den od 9 do 17 stává minulostí a práci si rozdělujeme do většího počtu kratších úseků. Dnes pracujeme spíše od 7 do 8, od 9 do 12, a pak od 14 do 17 a ještě od 21 do 22. Až čtvrtina manažerů v Německu a ve Francii věří, že do roku 2020 již nebude nutná jejich každodenní přítomnost v kanceláři. Přesto si značná část odborníků myslí, že v roce 2020 budou stále fyzicky existovat kanceláře, jak je známe dnes. I když v menší míře.

Necelá polovina respondentů je přesvědčena, že by měli mít prostor si sami určit, kdy chtějí mít čas pro sebe, a kdy chtějí pracovat. Výsledky naznačují, že dosavadní trend rychlého oběda postupně ustupuje. Dnešní zaměstnanci si chtějí dopřát delší dvou či tříhodinovou pauzu během dne, kterou jsou ochotni nahradit delší prací večer. Zhruba dvě třetiny dotázaných odborníků se domnívají, že organizace, které přijaly model s pružnou pracovní dobou, mají konkurenční výhodu. V porovnání s těmi, které vyžadují přítomnost zaměstnanců každý den v pevně stanovené hodiny.

Přesto ukazuje studie Cisco Connected World Technology Report významné regionální rozdíly. V zemích jako je Čína, Jižní Korea, Rusko a Mexiko převládá názor, že by mělo existovat klasické rozložení času pro práci a pro osobní život.

Pobočka na Marsu? Proč ne

Necelých 60 procent personalistů by bylo ochotných najmout uchazeče o pracovní pozici jen skrze videopohovor bez osobního setkání. V případě přijímání uchazečů na manažerskou pozici by však takto inovativní byla jen polovina.

Zatímco jedna třetina odborníků naznačuje, že při hledání práce se vždy zaměří lokálně, jeden z pěti uchazečů (zvláště z Mexika, Indie a Francie) se neomezuje jen na místo svého bydliště. Hledá uplatnění v rámci celého státu nebo i v zahraničí. A dokonce asi 25 % by bylo ochotných se přestěhovat na Mars nebo jinou planetu, pokud by zde jejich firma otevírala pobočku.

O Cisco Systems:

Cisco, (NASDAQ: CSCO) je celosvětovým lídrem v oblasti síťových služeb, které mění způsob, jakým se lidé připojují, komunikují mezi sebou a spolupracují.

Informace o společnosti Cisco jsou k dispozici na http://www.cisco.com. Další zprávy lze nalézt na http://newsroom.cisco.com.