Mobily budou zdražovat pozvolna, a to díky zásobám, konkurenci a poptávce po novinkách

S koupí nového mobilu nemusí zákazníci spěchat. Navzdory obecnému zdražování spotřební elektroniky, které je způsobeno oslabující korunou, se mobilní telefony zatím dál drží své cenové hladiny. Podle expertů ke skokovému zdražení v nejbližší době nedojde, zvyšování cen bude spíše pozvolné. Ačkoli koruna od poloviny loňského roku oslabila vůči dolaru o zhruba 20 %, vysoká konkurence, skladové zásoby a poptávka po novinkách zpomalí zdražování mobilních telefonů oproti jiné elektronice. Úplně se jim ale nevyhne. (TZ)

Jedním z důvodů, proč zdražení mobilních telefonů přijde pomaleji než u jiného elektronického zboží, jsou skladové zásoby větších společností. Informaci upřesnila PR manažerka jednoho z největších prodejců v ČR Alza.cz Šárka Jakoubková: „Zdražování se bude nevyhnutelně týkat veškeré elektroniky, tedy i mobilních telefonů. Vzhledem k našim skladovým zásobám v této oblasti si však můžeme dovolit ceny mobilů zatím podržet na původní hladině.“ To ovšem neplatí u menších prodejců, kteří zboží naskladněné většinou nemají. Zboží tedy přeceňují již nyní.

Dalším důvodem, proč mobilní telefony nezdražují tak rychle jako jiná spotřební elektronika, je i příchod napjatě očekáváných novinek na trh. „Velká část novinek pro rok 2015 bude představena na Mobile World kongresu v Barceloně, který proběhne v prvním březnovém týdnu,“ upřesňuje Šárka Jakoubková. Nové vlajkové lodě světových společností pak starší modely vytlačí na levnější kolej, a to je příležitost pro kupce, kteří si nejnovější prototypy odpustí.

Zvýšeným zájmem o horké novinky na trhu mobilních telefonů zdůvodňuje stagnaci cen i Michal Ježek, ze společnosti Karsa Technologies, jejíž aplikace Kasa Monitor umožňuje e-shopům srovnávat v reálném čase cenové hladiny zboží u konkurentů. „V rámci našich nezávislých statistik sledujeme, že ceny nových produktů velmi rychle klesají. Například ceny nových modelů Nokia klesnou po 86 dnech, tedy necelém kvartálu, a to o 16 %,“ popisuje Michal Ježek. U iPhonů je podle výsledků statistik analytického nástroje Karsa Monitor pro detailní sledování a analyzování cenové politiky konkurence, pokles ještě výraznější, a to v průměru o 31 %. Trh se tak kontinuálně připravuje na příchod nového zboží.

Na nízké ceny mobilních telefonů oproti jiné elektronice mají také citelnější vliv ekonomická hlediska. Podle analytika Miroslava Nováka, působícího ve společnosti Akcenta, jsou mobilní telefony a elektronika obecně zbožím, kde technologický pokrok výrazně předbíhá cenu. Výsledkem je pak permanentně trvající deflace segmentu, která je podle Miroslava Nováka ovlivněna dvěma faktory. Za prvé právě rychlým rozvojem a za druhé vysoce konkurenčním prostředím. „Výraznější zdražení si prodejci prostě nemohou dovolit. V letošním roce tedy zdražení elektroniky, potažmo právě mobilních telefonů nečekám,“ odhaduje Novák a doplňuje: „Ačkoli je cena elekroniky do určité míry odvislá od kurzu koruny k americké měně.“ Ten od poloviny roku 2014 klesl již o zhruba 20 %.

O Alza.cz

Společnost Alza je lídrem českého a slovenského internetového trhu s dvacetiletou historií. V roce 2005 překročila Alza, jako první internetový obchod v historii, miliardovou hranici obratu. Svoji výsadní pozici upevňuje Alza každý rok. V roce 2014 dosáhla obratu bez DPH ve výši 11,5 miliardy Kč a vyřídila přes 4,8 mil objednávek. Denní návštěvnost webových stránek Alzy přesahuje 400 tisíc uživatelů. Jedničkou na trhu je společnost zejména díky bezkonkurenční skladové dostupnosti zboží, široké nabídce produktů a nadstandardním prodejním i poprodejním službám.

O společnosti Karsa Techonologies

Karsa Technologies nabízí nejmodernější cloudové řešení pro online analýzu cen internetových prodejců. Společnost monitoruje širokou škálu zboží ve stovkách obchodů v Evropské unii a v Rusku. V roce 2014 firma představila analytický nástroj Karsa Monitor, který umožňuje provozovatelům e-shopů a distributorům detailně sledovat a analyzovat cenovou politiku konkurence a reagovat tak na změny na trhu. Pomocí důkladné analýzy dat tak Karsa Technologies pomáhá svým zákazníkům se strategickým plánováním a přispívá ke zvýšení jejich zisku.

O společnosti Akcenta

AKCENTA CZ a.s. je největší středoevropská platební instituce. Úzce se specializujem na směnu měn, zahraniční platby a zajišťovací obchody pro klienty z řad firem a institucí. Mám za sebou 17 let zkušeností s poskytováním finančních služeb na trzích v ČR, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku, kde obsluhuje přes 23 000 klientů. Cílem společnosti je poskytovat každé firmě individuální řešení pro směnu měn, zajištění kurzového rizika a platební styk.