„Google efekt“, neboli tendence nepamatovat si informace snadno dohledatelné online za pomoci počítače, se nově vztahuje také k využívání mobilních zařízení. Kromě informací dostupných na internetu si uživatelé často nemohou zapamatovat ani důležitá osobní data. Ukázala to nová studie Kaspersky Lab, které se zúčastnilo 6 000 respondentů starších 16 let z Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Španělska a zemí Beneluxu. (TZ)
Studie odhaluje, že většina „propojených“ uživatelů napříč Evropou si nepamatuje klíčová telefonní čísla, včetně těch na své děti (53 %), do jejich škol (90 %) či do práce (51 %). Zhruba třetina respondentů si nevzpomene na číslo svého partnera, nicméně jsou schopni si vybavit telefonní číslo na místo, kde žili ve věku mezi 10 až 15 lety. Výsledky studie napovídají, že neschopnost pamatovat si důležité informace je způsobena přenášením odpovědnosti za zapamatování si těchto dat na digitální zařízení, jako je například chytrý telefon. Necelá polovina (konkrétně 43 %) nejmladších respondentů mezi 16 a 24 lety uvedla, že na chytrých telefonech uchovávají téměř vše, co potřebují vědět nebo si pamatovat.
Kaspersky Lab nazvala tento fenomén digitální amnézií. Jde o situaci, kdy uživatel zapomene informaci, kterou svěřil digitálnímu zařízení k uchování a zapamatování si. Studie zjistila, že digitální amnézií trpí lidé napříč všemi věkovými skupinami a objevuje se ve stejné míře u žen i mužů. Mnoho uživatelů by ztráta nebo ohrožení dat uložených na digitálních zařízeních, a obzvláště chytrých telefonech, opravdu zasáhla. Čtyři z deseti žen a stejný počet mladých lidí ve věku od 16 do 24 let uvedli, že by jim bylo líto vzpomínek, o kterých se domnívají, že už by je nikdy nedostali zpět. 25 % žen a 38 % mladých respondentů by bylo naprosto zoufalých vzhledem k tomu, že jejich zařízení jsou jediným místem, kam ukládají obrázky a kontakty.
Navzdory rostoucí závislosti na digitálních zařízeních, jakožto strážci našich vzpomínek, a tomu, že jejich ztráta by měla vážný emocionální dopad, studie ukázala, že spotřebitelé napříč Evropou selhávají v odpovídajícím zabezpečení svých zařízení. Nedostatečně chráněny jsou zvláště chytré telefony a tablety. Pouze třetina uživatelů nainstaluje dodatečné IT zabezpečení na svůj chytrý telefon a pouze čtvrtina na tablet. 21 % uživatelů nechrání svá zařízení žádným doplňkovým zabezpečením.
„Propojená zařízení obohacují naše životy, ale současně dala vzniknout digitální amnézii. Už se neobtěžujeme zapamatovat si detaily jako telefonní čísla našich blízkých, protože jsou doslova jedno kliknutí daleko. 86 % lidí uvedlo, že v našem stále více propojeném světě mají lidé jednoduše příliš mnoho čísel, adres a podobných údajů na to, aby si je zapamatovali, a to i kdyby chtěli. Cílem Kaspersky Lab je pomáhat uživatelům porozumět rizikům, kterým je zařízení vystaveno, a povzbuzovat je k obraně před těmito hrozbami například pomocí instalace bezpečnostního softwaru chránícího jejich zařízení i data.“ dodal David Emm, přední bezpečnostní analytik Kaspersky Lab.
Podrobnou zprávu s názvem „The rise and impact of Digital Amnesia: Why we need to protect what we no longer remember“ naleznete zde. Další informace se dočtete také na blogu Kaspersky Lab.
O společnosti Kaspersky Lab
Kaspersky Lab je jednou z nejrychleji rostoucích společností kybernetické bezpečnosti a největší, která je soukromě vlastněná. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce IT bezpečnostních řešení pro uživatele koncových zařízení (IDC, 2014). Od roku 1997 je Kaspersky Lab inovátorem v oblasti kybernetické bezpečnosti a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení a znalosti velkým podnikům, malým a středním firmám i domácím uživatelům. Kaspersky Lab je mezinárodní společností působící v bezmála 200 zemích a oblastech po celém světě, která chrání více než 400 milionů uživatelů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.