Praha, 25. srpen 2015 – Mobilní telefon si s sebou do zahraničí bere 92 % Čechů. K čemu ho v cizině používají? Vede focení, SMSky a připojení na wi-fi. Placené služby zaostávají, jak vyplývá z průzkumu, který mezi 750 respondenty provedl portál Ušetřeno.cz. (TZ)
Drtivá většina Čechů neopouští republiku bez mobilního telefonu. Jen 63 % z nich však má v telefonu aktivovaný roaming, a může tedy telefon v zahraničí plnohodnotně využívat. Překvapivě velká část dotázaných (12 %) uvedla, že vůbec neví, zda roaming aktivovaný mají či nikoli. Zbývající čtvrtina roaming aktivovaný nemá.
Nejčastější činností, ke které Češi telefon v zahraničí využívají, je jednoznačně focení, které uvedly dvě třetiny dotázaných. Oblíbený je také poslech hudby a offline navigace. Často uváděnou činností je brouzdání po internetu, které mezi hlavními činnostmi uvedlo 60 % lidí. Internet ale využívají pouze v případě bezplatného přístupu na wi-fi – ten je podmínkou pro celých 72 % dotázaných. Připojení přes data využívá pouze 6 % lidí a celá pětina respondentů navíc uvedla, že si raději poradí bez internetu, než aby řešila, kde a jak se připojit.
Z placených služeb vede jednoznačně posílání SMS, které hojně využívá 65 % dotázaných. Avšak i u SMS téměř polovina respondentů uvedla, že je v zahraničí využívá výrazně méně než v zahraničí. To ostatně platí i pro ostatní placené služby, jako je odchozí a příchozí volání, které v zahraničí respondenti výrazně omezují.
„Zdrženlivost Čechů ve využívání placených mobilních služeb v zahraničí souvisí s cenami roamingu, které většina dotázaných považuje za příliš vysoké,“ vysvětluje David Nevečeřal z Ušetřeno.cz. Například cenu za volání v zahraničí označilo za spíše drahou až nestydatou téměř 70 % respondentů. Přiměřená či nízká přijde pouhé pětině z nich. S cenou dat je situace podobná – za vysokou ji považuje 75 % respondentů, za přiměřenou či nízkou jen 4 %.
Celých 40 % respondentů navíc přiznalo, že byli v minulosti nemile překvapeni účtem za telefon, který jim po dovolené v zahraničí přišel. 9 % z nich pak tento nepříjemný šok zažívá podle svých slov prakticky po každé cestě do zahraničí.
Podle Davida Nevečeřala z Ušetřeno.cz tyto výsledky potvrzují fakt, že se Češi o služby, za které platí, příliš nezajímají nebo jim dobře nerozumějí. „Je to stejné jako s volbou běžného tarifu, kdy lidé neví, proč a za co platí, a pak bohužel výrazně přeplácí,“ komentuje výsledky průzkumu Nevečeřal.
Ušetřeno.cz je přední nezávislý srovnávač služeb na českém trhu. Zaměřuje se na porovnávání a poskytování aktuálních informací o cenách energií, bankovních produktech, pojištění a mobilních tarifech. Jeho služby jsou zdarma dostupné online.