Učte dospívající hospodařit, nový školní rok je k tomu dobrá příležitost, doporučují odborníci.

Praha 27. 8. 2015: Většina českých dětí dostává kapesné v řádu stovek korun. Kromě toho jim však rodiče doplácí ještě celou řadu dalších osobních potřeb, často v částce převyšující celkové kapesné – především oblečení nebo účet za telefon. Vyplynulo to z výzkumu elektronické peněženky Napka.cz, která spojuje mobilní aplikaci s dobíjecí platební kartou. Podle odborníků by však dítě mělo znát náklady na svoje živobytí a nebrat rodičovské příspěvky jako samozřejmost. (TZ)

Průměrná výše kapesného činí podle Napky, která s pomocí agentury STEM/MARK vyzpovídala 400 mladých ve věku od 15 do 25 let a 200 rodičů, 1 496 Kč měsíčně. Dospívající své kapesné nejčastěji utratí za zábavu s kamarády nebo občerstvení. Na rodičích je pak často doplatit celou řadu věcí, které dítě potřebuje ke svému životu. Na prvním místě je to oblečení (zmíněno z 92 %), náklady za telefon (zmíněny v 86 % případů), ale často také společenské akce včetně posezení s přáteli (76 % případů). V 65 % případů dokonce rodiče zmiňují, že dětem nad rámec kapesného nakupují například elektroniku – jako jsou mobilní telefony, tablety či hudební přehrávače.

Odborníci upozorňují, že s novým školním rokem se tlak na rodičovské peněženky může leckdy zvýšit až nad únosnou mez. Přílišné “dotování” kasy dospívajícího potomka navíc může být kontraproduktivní – dítě nejen že neví, jaké jsou skutečné životní náklady, ale nebývá zároveň motivováno najít si vlastní přivýdělek, třeba v podobě pravidelné brigády. Přitom začátek školního roku je jeden z momentů, kdy jde v domácnosti přenastavit celá řada věcí, včetně zmiňovaných finančních vztahů uvnitř rodiny.

Způsobů, jak dítě nenásilným způsobem navést k větší finanční samostatnosti, je celá řada. Zvláště když hovoříme o dítěti ve věkové skupině kolem 18 let, kdy už je nejvyšší čas na přijímání prvních závazků. Velkou oblibu si získávají například dobíjecí platební karty, které jsou skvělým řešením právě pro překlenutí období mezi kapesným “na ruku” a prvním opravdovým účtem v bance. Jsou také ideálním nástrojem právě pro zasílání výdělků z brigád.

“Velká spousta rodičů dospívajících dětí ještě nechce, aby se jejich dítě vázalo smlouvou v bance. Na druhou stranu například platební karta pro dítě často znamená první krok k jeho samostatnosti,” zmiňuje Milan Beutl, ředitel Rock Finance a šéf Napka.cz, který mimo jiné se skupinou mladých realizoval zmiňovaný výzkum. “I proto se veliké oblibě těší platební karty, fungující bez bankovního účtu. Ta umožňuje dospívajícímu vyzkoušet si opravdové hospodaření nanečisto s možností okamžité podpory rodičů.”

První takové řešení letos představila právě Napka. Jedná se o aplikaci, ke které je vydávána vlastní bezkontaktní platební karta. Umožňuje platby v obchodech i na internetu nebo vybírání z bankomatů. K jejímu používání není potřeba účet v bance. Největší výhoda Napky je ovšem v možnosti nechat si do aplikace okamžitě zaslat peníze pomocí nabíjecí brány – v řádu sekund. Ostatně 53 % rodičů přiznává, že občas svému dítěti musí – v případě nenadálé situace – poskytnou ihned peníze navíc.

Používání Napky je bez rizika i díky tomu, že majitel karty se nikdy nemůže zůstatkem dostat do mínusu. Pokud by tedy došlo ke zneužití, stačí kartu jednoduše zablokovat a nechat si vystavit novou, aniž by došlo k úniku osobních údajů nebo byl ohrožen zůstatek na bankovním účtu. To se hodí právě pro online platby, kde může být pro adolescenta zvýšené riziko.

Napka se stává skvělým způsobem pro vyplácení kapesného – jako taková totiž výrazně zlepšuje schopnost hospodařit. Aplikace ukazuje aktuální zůstatek včetně všech provedených transakcí, její majitel tedy vždy vidí, jak na tom je se svou bilancí.
„To pomáhá zvyšovat finanční gramotnost a zodpovědnost, a o to by rodičům dospívajících dětí, kteří s novým školním rokem vstupují do světa prvních finančních závazků, mělo jít především,“ dokončuje Beutl.

O skupině Rockaway
Rockaway je investiční skupina založena podnikatelem Jakubem Havrlantem. V rámci strategických aktivit buduje společnosti zaměřené na transakční byznys, působící v oblastech ecommerce, fintech a travel, ve kterých má možnost čerpat z vlastního know-how. Do portfoliových projektů hledá technologické startupy, které mají globální ambice a vysoký tržní potenciál. Při rozvoji těchto projektů těží z vlastního zázemí v San Franciscu. Na trhu působí 18 měsíců a podílí se na běhu 25 projektů v 65 zemích na 3 kontinentech.