Praha, 16. září 2015 – Banku už někdy změnilo jen 60 % Čechů. Dalších 10 % se na to chystá. Při výběru nové banky je zajímají hlavně poplatky a funkční internetové bankovnictví. V průzkumu mezi 1200 respondenty to zjistil portál Ušetřeno.cz. (TZ)
Průzkum, který zjišťoval, jak a s jakou motivací mění Češi banku, ukázal, že Češi jsou pro své banky loajálními klienty. Banku sice někdy v minulosti změnilo 60 % dotázaných, nicméně většina z nich za svůj život změnila banku maximálně jednou (57 %) nebo dvakrát (30 %).
“Od nové banky Češi požadují především nízké nebo nulové poplatky za vedení účtu. Jejich výši uvedly jako klíčový faktor při rozhodování téměř tři čtvrtiny všech dotázaných,” komentuje výsledky průzkumu Pavla Rýznarová z portálu Ušetřeno.cz. Polovina z nich pak uvedla také minimální nebo žádné poplatky za výběry z bankomatů, příchozí/odchozí platby a další služby. Poměrně důležité je pro Čechy také přehledné internetové bankovnictví (40 %). Jen třetina vyžaduje proklientský přístup banky (29 %).
Novou banku si více než 52 % z respondentů vybírá na základě informací dostupných na internetu, i když významnou roli hraje i doporučení od přátel a rodiny, kde pátralo 38 % dotázaných. Osobně na pobočku se pak pro další informace vypraví pouze čtvrtina lidí.
Při výběru běžného účtu Češi myslí na budoucnost a zajímají se i o výhodnost dalších produktů banky, jako je půjčka, spořicí účet či hypotéka. Jejich ceny si předem zjistí tři čtvrtiny z nich. Spořicí účet si pak 41 % lidí založí rovnou společně s běžným účtem.
Podle Rýznarové z Ušetřeno.cz u Čechů obecně vedou moderní banky typu AirBank. “Jejich služby preferuje celá polovina respondentů. Oproti tomu tradiční velkou banku typu ČS vyžaduje pouhých 13 % dotázaných,” vysvětluje Rýznarová. Zbylým téměř 40 % na typu banky nezáleží a rozhoduje pro ně konkrétní nabídka.
Banku nikdy nezměnilo a ani změnit neplánuje 28 % dotázaných. Jde především o konzervativní klienty, kteří si účet sjednali standardně na pobočce (86 %) a jsou u své banky již 8 let a více (64,2 %). Spokojeno se službami své banky je ale jenom 68 % z nich. Jako důvod, proč banku nikdy nezměnili, převažovala lenost i nechuť a nedostatek času změnu řešit. Pouhých 6 % dotázaných uvedlo, že podle nich na trhu není lepší banka než jejich stávající. Desetina všech dotázaných pak přiznala, že se ke změně banky teprve chystá.
Ušetřeno.cz je přední nezávislý srovnávač služeb na českém trhu. Zaměřuje se na porovnávání a poskytování aktuálních informací o cenách energií, bankovních produktech, pojištění a mobilních tarifech. Jeho služby jsou zdarma dostupné online.