Praha, 10. 12. 2015 – Vánoční stromek je tradice, které se Češi drží. Letos ozdobí 95 % všech domácností. Modernizaci se ale české rodiny určitě nebrání, protože pravý stromek tím umělým nahradilo už celých 52 % z nich. Vyplynulo to z průzkumu portálu Ušetřeno.cz mezi 550 respondenty. (TZ)
Ozdobený stromeček k českým Vánocům patří stejně pevně jako kapr a vanilkové rohlíčky. Letos bude zdobit celých 95 % domácností. Ten tradiční živý stromek ale provoní již jen 46 % z nich. Více než polovina Čechů ho totiž letos nahradí stromkem umělým (52 %) a 2 % domácností dokonce volí úplně jiné řešení v podobě například dřevěných či designových náhrad tradičních stromků.
Lidé, kteří volí umělý stromek, ho nejčastěji pořídili za částku do 1 000 Kč, jak uvedlo 75 % z nich. Přibližně 10 % ho pak pořídilo do 2 000 Kč a jen 5 % za něj utratilo částku ještě vyšší. “Nákup umělého stromku považují Češi spíše za dlouhodobou investici, jelikož tři čtvrtiny dotázaných uvedly, že plánují umělý stromek používat minimálně 4 roky a více,” řekla k výsledkům průzkumu Pavla Rýznarová, finanční specialistka portálu Ušetřeno.cz. Najdou se i rodiny, kde se jeden a ten samý umělý stromek využívá i více než 20 let nebo se dokonce dědí. Pouhých 9 % si umělý stromek naopak pořizuje jen na jeden až dva roky.
Mezi domácnostmi, kde se zdobí pravé stromky, pak stále vedou ty tradiční řezané, které pořizuje 43 % z nich. Vícesezónní jehličnan v květináči najdeme jen ve 3 % rodin. Pravý stromek lidé nejčastěji pořizují od prodejců na ulici nebo před obchodními domy, kde ho pořizuje necelá polovina z nich. Do zahradnictví či podobných specializovaných obchodů se pak vypraví přibližně třetina dotázaných. Jen zlomek respondentů (1 %) uvedl, že stromek pořizuje na internetu. Podle Rýznarové z Ušetřeno.cz lidé nejčastěji uváděli, že za stromek zaplatí do 500 Kč (50 %). Maximálně 1000 Kč je ochotná zaplatit jen čtvrtina z nich a více než 1000 Kč zaplatí pouhá 4 % z dotázaných. Více jak pětina respondentů pak uvedla, že stromek pořídí zcela zdarma v lese.
Rozhodujícím faktorem při výběru stromku je vzhled (pravidelnost větví, barva), jak uvedlo 55 % respondentů. Cena byla při rozhodování klíčová jen pro 4 % z nich, zbylých 41 % se pak rozhoduje především podle druhu stromku. Zásadně jedli kupuje 40 % domácností. Jedině smrk pořizuje necelých 20 % rodin a jen o něco méně lidí volí naopak výhradně borovici. Zbylá pětina pak nemá na druh vánočního stromku vyhraněný názor a je jí jedno, jaký pořídí.
Jak uvedlo 77 % respondentů, stromek řeší zhruba dva týdny až týden před Vánoci. Na poslední chvíli kolem 23. prosince se pro stromek vypraví 12 % odvážlivců. Podobně početná skupina naopak zařizuje stromeček už s první adventní nedělí.
__________________________________________________________________
Doplňující infografika je ke stažení zde: bit.ly/pruzkum-infografika
Ušetřeno.cz je přední nezávislý srovnávač služeb na českém trhu. Zaměřuje se na porovnávání a poskytování aktuálních informací o cenách energií, bankovních produktech, pojištění a mobilních tarifech. Jeho služby jsou zdarma dostupné online.