RTB House: Celosvětová internetová reklama příští rok překoná televizní, nejvíce roste na mobilech

V České republice sice internetová reklama roste, ale růst je pomalý a vývoj opožděný oproti ostatním zemím (TZ)

2016-05-12 09_30_07-RTB House

Internetová reklama v roce 2017 překoná reklamu televizní, stávající jedničku v objemu proinzerovaných peněz (celosvětově), a překročí hranici 200 miliard dolarů a bude pokračovat v prudkém růstu. Největší podíl v internetové reklamě sice ještě dlouho bude mít placené vyhledávání, ale rychlý růst mobilní reklamy bude znamenat vzestup na druhé místo a odsunutí klasické display reklamy na místo třetí. Plyne to z každoročních analýz Internet Advertising Bureau zveřejněných v dubnu.

V České republice v roce 2015 zadavatelé investovali do internetové reklamy 15 miliard korun (3,2% meziroční růst) a pro rok 2016 SPIR předpokládá 11% růst, tedy na 16,7 miliardy korun. Při pohledu na příjmy v jednotlivých kategoriích reklamy je ale možné vidět, že v Česku je využití mobilní reklamy oproti celosvětovému stavu stále na počátku.

2015 2014 Meziroční růst (14/15) Odhad růstu (15/16)
Display reklama 6,651 miliardy 7,076 miliardy -6% 0%
Vyhledávání 3,656 miliardy 3,361 miliardy 9% 16%
Obsahové sítě 2,194 miliardy 1,580 miliardy 39% 16%
Videoreklama 1,089 miliardy 0,907 miliardy 20% 37%
Katalogy a řádková inzerce 0.906 miliardy 1,256 miliardy -28% 15%
RTB 0,198 miliardy 0,090 miliardy 120% 36%
Mobilní display 0,189 miliardy 0,153 miliardy 24% 34%
PR články 0,161 miliardy 0,150 miliardy 7% 13%
SMS, MMS 0,136 miliardy 0,108 miliardy 26% 21%

V Česku internetová reklama v roce 2015 nijak výrazně první pozici u reklamy televizní neohrozila – TV s 44,6% podílem v roce 2015  představuje inzerci v objemu 35,5 miliardy korun a Internet (18,9 %, 15 mld. Kč) je navíc až na třetím místě za tiskem (22,5 %, 17,9 mld. Kč). Poslední dvě místa zůstávají pro rádio (8 %, 6,4 mld. Kč) a OOH (6 %, 4,8 mld. Kč).

V dlouhodobém pohledu Internet setrvale roste, byť se v posledních letech v Česku růst internetové reklamy zpomalil, TV reklama poměrně silně reaguje na aktuální inzertní příležitosti.

Opožděné reakce i zpomalení v Česku, pohled na Polsko

Je otázkou, jak si vysvětlit rozdílné rozložení investic do internetové reklamy i menší růst, než jaký je možné vidět celosvětově. Tradiční zpoždění internetových aktivit může ale pro české inzerenty znamenat nepříznivé ovlivnění jejich prodejů. Opatrnost a váhání ve využití internetové reklamy může mít nepříjemný dopad zejména u cílových skupin, které je v tradičních reklamních kanálech možné oslovit už pouze s obtížemi.

Pokud se podíváme na sousední Polsko, tak tam v roce 2015 reklama představovala objem 3 miliard zlotých a v roce 2016 by měla dosáhnout 3,54 miliardy, což představuje až 18% růst (oproti očekávanému 11% růstu v Česku) a hovoří se i o možném 20% růstu.

Největší podíl tvoří display reklama (47,1 % ve třetím kvartále 2015), následuje reklama ve vyhledávačích (35% podíl) a třetí největší část jsou katalogy a řádková inzerce (13,9 %)  a mobilní reklama roste o 252 % (čtvrtletní růst mezi Q3 2014 a 2015) stejně jako je zde vidět rychlý růst reklamy na sociálních médiích, v roce 2015 dvojnásobek toho co v roce 2014. Co se podílu internetové reklamy na reklamě celkové týče, tak v roce 2016 by internetová reklama měla dosáhnout 25% podílu.

Není nezajímavé, že v Polsku 89 % inzerentů udává, že využívá k nákupu programatické kanály. V nákupu je 15 % preferuje a dává do nich 60 % rozpočtů. Což se jim podle všeho vyplácí, protože 48 % inzerentů využívajících programatické kanály uvádí, že mají lepší výsledky ve srovnání s tradičními metodami.

Pohled do Spojených států pro další srovnání

Ve Spojených státech internetová reklama vyrostla meziročně o 20,4 % a důvodem silného růstu je reklama na mobilních telefonech. Vidět je to ostatně možné i na finančních výsledcích Facebooku a některých dalších internetových společností.

Největší podíl (v posledním kvartále roku 2015) měla právě mobilní reklama (40 %) a reklama ve vyhledávání z 37 % v roce 2014 klesla na 32 %. Bannerová (display) reklama z 16 % na 12 %, video reklama zůstala na sedmi procentech. V mobilních formátech převládá s 54 % display reklama, 43 % tvoří reklama v mobilním vyhledávání.

Pokud si srovnáme časový vývoj, ale i rozložení jednotlivých druhů reklamy mezi USA (podle IAB) a v České republice (podle SPIRu), nelze si nevšimnout velmi rozdílného přístupu k mobilní reklamě, ale také výrazného rozdílu ve využití display reklamy. A také až tříletého zpoždění oproti vývoji v USA.

Ve Spojených státech ale internetová reklama předstihla tu televizní již v roce 2013 (tu v kabelové televizi již v roce 2011) a zatímco internetová reklama v USA roste velmi prudce, ostatní reklamní kanály buď vůbec nebo jen velmi zvolna.

Co se ještě z výsledku od IAB ukazuje jako zásadní a významné je, že (opět například v USA) bylo 65 % internetové reklamy výkonnostní a 33 % placené za počty zobrazení. Zbylá dvě procenta používala hybridní modely. Výkonnostní forma internetové reklamy je přitom převládající v USA už od let 2006/2007.