Pokémoni porážejí teroristy. Data hovoří jasně.

Je to bezesporu fenomén dnešních dní. Aplikace Pokémon Go přímo i nepřímo ovlivňuje životy miliónů pozemšťanů a jednou možná i mimozemšťanů. Proč tomu tak je a jak dlouho to vydrží, se můžeme jen stěží domnívat, ale potenciál tomuto objevu rozhodně nechybí. (TZ)

Aplikace byla uvedena na trh 6. července tohoto roku a už za první týden zaznamenala největší počet stažení v historii (statistiky Google Play ukazují přes 100 milionů instalací). Napomáhá tomu i skutečnost, že Pokémon Go je zdarma (což je lepší než ve slevě) a hru lze jednoduše nainstalovat na téměř jakýkoliv chytrý telefon. Pro spuštění je nutné internetové připojení, GPS a lokalizační služby. Hraje se ve všech koutech světa, na místech, kde by to jen málokdo čekal i v nejrušnějších oblastech. Stačí jen aplikaci spustit, najít Pokémony pomocí propojení reálných map s virtuální realitou a pochytat. Hra má samozřejmě další úrovně, možnost personalizace i jiné možnosti, které by měli hráče udržet ve varu.

Dle analytiků v současné době neexistuje hra, která by vydělávala takové množství peněz. Společnosti Niantic vydělává aplikace dokonce 10 miliónů dolarů denně. Jedná se o příjmy z doplňkových nákupů uvnitř aplikace.

Těžko odhadnout zda se dalo předpokládat, jak moc tento fenomén ovlivní celou společnost a také ekonomiku, ale momentálně se tak děje. Příklad místo slibů: Od začátku července vzrostla poptávka po powerbankách o 107 %, sdělil majitel Srovname.cz David Folprecht.

Stále nevěříte, že popularita Pokémonů dosahuje takových rozměrů? Bohužel vás musíme zklamat, důkazy o tom jsou naprosto neprůstřelné. Ani právě ukončená olympiáda nevyvolala takovou pozornost. Dle konkrétních dat od společnosti Yeseter je objem komunikace na téma Pokémoni v České republice třikrát větší než u tématu Rio 2016. Dokonce ani po sobě rychle jdoucí teroristické útoky, jež zaplavují média v posledních týdnech, nejsou tak diskutovaným tématem.

Pro další srovnání (z našich luhů a hájů) lze uvést také kauzu Čapí hnízdo, která v březnu vévodila daným statistikám a přesto v objemu komunikace by současnou popularitu aplikace Pokémon Go nepředčila.

Pryč ale od vzdálenějších témat. Tento článek je věnován tématům, která se týkají aplikace nejvíce.

Modrá je dobrá

Po několika hodinách hraní, konkrétně po dosažení 5. úrovně musí hráč zvolit jeden tým, který bude zastupovat. Tato volba je povinná a nedá se později změnit. Týmy jsou odlišeny barevně na žlutý (Instinct), modrý (Mystic) a červený (Valor).

Každý tým má svou vlastní filozofii, která je hráči představena lídrem každého týmu. Jaký tým uživatel zvolí a proč je čistě na něm a klasické herní vlastnosti se tím nijak nezmění (uff). Jde o poměr sil jednotlivých týmů v okolí – čím více je daný tým zastoupen, tím vyšší je síla jeho tělocvičen v oblasti.

Nejoblíbenějším týmem na našem území je dle Petra Zavorala z nástroje Yeseter modrý Mystic, následuje ho červený Valor a nejméně hráčů vstupuje do žlutého Instinct (a naštěstí v tom nelze spatřit žádný rasistický podtext, jinak by bylo zle).

Poké- pojmy

K aplikaci se váže mnoho pojmů, bez kterých se ve světě Pokémon Go hráč, mistr ani maniak zkrátka neobejde. V popularitě a zájmu drží prvenství Pokégymy – tělocvičny, ve kterých je možné utkat se s jinými trenéry a ukázat, zač je toho Pokéball – to je také další Pokévěc, jež je s hrou úzce spjata a slouží k chytání Pokémonů.

Hesel, která s hrou souvisí je ale samozřejmě více, graf vypracovaný experty ze společnosti Yeseter, postihuje ty nejvyhledávanější


Aplikace vs. Značky

Je zajímavé, jak moc se liší povědomí lidí od reálných skutečností. Zatímco má hra přímou souvislost se značkami Nintendo nebo Niantic, mnohem více uživatelů si ji spojuje se značkou Google nebo Apple, jak značí následující graf, aneb jeden roztočil kolo (Nintendo) a ostatní se vezou.

Náskoku společnosti Google před Apple odpovídá také fakt, že z aplikace Google Play byla hra stažena v dvakrát takovém množství než z App Store.

Aplikace vs. Mobilní telefony

Z následujícího grafu vyplývá, že nejvíce se Pokémon Go hraje na telefonech značky iPhone a Samsung. I přes to, že na Twitteru bylo uvedeno, že Chuck Norris už chytil všechny pokémony na Nokii 3310, obliba této značky nedosahuje lepšího, než čtvrtého místa v celkovém žebříčku. Převálcovalo ji Lenovo.

Aplikace vs. Komplikace

I největší mistr musel nějak začít, a tak hráče doprovázejí různé nejasnosti, problémy a v procesu sžití se s hrou Pokémon Go naráží na mnohá úskalí. Ty největší brzdiče v pohodovém hraní uvádí další graf získaný z analytického nástroje Yeseter.

Uloveno v sociálních sítích

Co by to bylo za statistiky, kdyby v nich nesehrály roli sociální sítě, ve kterých jsme lapeni až hanba. Lídry tabulky netřeba představovat – v hlavní roli videomástr YouTube a vrchní šmírák Facebook.

Nemůžeme ale nepřiznat, že nebýt těchto nejlepších přátel člověka, byl by svět o něco smutnější. Hlášky a komentáře spojené s Pokémon Go jsou někdy lepší než aplikace samotná, a to už je co říct.

Mimochodem, hráči Pokémon Go věnují hře v průměru 43 minut a 23 vteřin denně (ano, až tak přesně to je spočítané), což je více času, než se průměrně člověk věnuje WhatsAppu nebo Instagramu.

Vliv na společnost

Je to jen hra? Možná. Ale lidé díky ní tráví více času venku, vydávají se do míst, která by jinak nenavštívili. Dokonce má hra až takový přesah, že pomáhá dětem s autismem, které díky ní překonávají strach vyjít ven.

Už není pochyb o tom, jak velkou moc má fenomén Pokémon Go. Lze jen polemizovat o tom, zda se jedná o počáteční boom a zanedlouho poprask utichne nebo se hra stane navždy důležitým milníkem ve světě mobilních aplikací nebo i v jiných odvětvích. V tuto chvíli ale hra spustila lavinu, jež zaplavuje všechno a všechny kolem a konečně to pro jednou není přímo v negativním slova smyslu (jako různá davová šílenství a strachy poslední doby).

Zdroje:

http://www.yeseter.com

http://smartmania.cz/pokemon-go-pruvodce-navod-tipy/

http://edition.cnn.com/2016/ 08/05/health/pokemon-go- autism-aspergers/

O službě Srovname.cz:

Srovname.cz je bezplatná internetová služba, která umožňuje rychlé a přehledné porovnání cen zboží z různých obchodů na českém internetu. Denně navštíví stránky přes 50 000 potenciálních nakupujících. Srovname.cz je na trhu od roku 2006 a od roku 2009 také na Slovensku. Srovnává přes 2 mil. položek zboží z více než 2,5 tisíce nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. E-shopům nabízí jako jediný porovnávač cen možnost zobrazování slevových kupónů. Uživatelům nabízí také možnost hodnocení výrobků a internetových obchodů. Provozovatelem stránek www.srovname.cz je společnost SROVNAME, s.r.o.

Další informace najdete na www.srovname.cz.