Práci hledají Češi nejčastěji na pracovních portálech, s pomocí personálních agentur anebo na sociálních sítích Facebook a LinkedIn. Inzerci v tisku anebo služby úřadu práce využívá pro přístup k nabídkám naopak čím dál méně lidí. Vyplynulo to z nedávného průzkumu kandidátských preferencí, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment. (TZ)
Inzerci na pracovních portálech využívá, stejně jako loni, téměř 95 % uchazečů o práci. O 4 procentní body si letos polepšily personální agentury a naopak o 10 procentních bodů si meziročně pohoršila inzerce v tisku či informace z úřadů práce. „K největší změně za uplynulý rok došlo na sociálních sítích, které k hledání práce využívá o dvacet procentních bodů více kandidátů, než v loňském roce,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodala: „Stejně tak se mezi uchazeči téměř o půlku snížil počet lidí, kteří nemají účet na žádné sociální síti.“ LinkedIn si meziročně polepšil o patnáct procentních bodů a Facebook o osm. Snapchat měl každý třicátý uchazeč.
Sociální sítě nepoužívají jen kandidáti k hledání práce, ale i zaměstnavatelé k hledání pracovníků. „Přes Facebook se hledají kandidáti pro téměř všechny profese, ale dominují pracovníci do výroby a administrativy. LindkedIn je stálicí při hledání lidí do IT a dalších, jako jsou finance, marketing a inženýring,“ přiblížila Jitka Součková.
Aktuálně má na Facebooku svůj profil 56 % všech českých uživatelů internetu (4,5 milionu). Celých 51 % Čechů na Facebooku má vysokoškolské a 43 % středoškolské vzdělání. Z pohledu profese mají na Facebooku velké zastoupení IT profesionálové a technici (15 %), pracovníci z oblasti péče o zdraví a medicíny (14 %), obchodníci (12 %) a management (11 %). Především v případě IT a technických pracovních pozic, kterých na trhu práce chybí nejvíce, jde tedy o velkou skupinu lidí, mezi kterými mohou personalisté hledat.
Na LinkedIn má svůj profil zhruba 600 tisíc Čechů. Zatímco dříve na této síti byli nejčastěji registrování IT profesionálové a marketéři, dnes síť využívá celá řada dalších oborů a profesí. Významnou roli zde mají technické a výrobní obory a obchod. Největší skupinu tvoří lidé ve věku od 25 do 33 let (88 tisíc uživatelů), druhou největší lidé ve věku 35-44 let (69 tisíc). Nejslabší skupinou jsou lidé nad 55 let.
O Grafton Recruitment Czech Republic
Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů.
Více informací na www.grafton.cz.