Rychlá Pokladna přechází na 24 hodinový režim, čekají se „nájezdy“ hostinských

Přesně měsíc před startem povinnosti elektronické evidence tržeb (EET) pro gastronomii zprovoznil poskytovatel pokladních systémů Rychlá Pokladna telefonické centrum, které bude hospodským k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Rychlá Pokladna tak reaguje na razantně rostoucí zájem majitelů a provozovatelů restaurací o řešení EET. (TZ)

Podle odhadů Rychlé Pokladny nyní zhruba 40 % restaurací již vlastní konkrétní řešení pro EET a přibližně 25-30 % jej vybírá. „Zatím však stále zhruba 30 až 35 procent podniků se problematikou zařízení pro EET vůbec nezačalo,“ uvedl Pavel Friedrich, jednatel společnosti One Pub, která pro gastronomii vyvinula komplexní systém Rychlá Pokladna. Zároveň připomněl, že v ČR je evidováno na 30 000 gastronomických zařízení.

Zatímco ještě v letních měsících dodávala Rychlá Pokladna hardwarové i softwarové řešení v řádově desítkách kusů, s nástupem září se zájem hostinských začal výrazně zvyšovat. V říjnu pak odbyt vzrostl ve stovkách procent a desítky se změnily v tisíce. „Očekáváme, že v listopadu bude nápor zájemců o EET ještě výraznější. Proto jsme přešli na 24 hodinový režim a pracujeme 7 dní v týdnu,“ uvedl Pavel Friedrich. Podle něho se tak Rychlá Pokladna snaží vyjít vstříc všem, kteří EET ještě neřešili a zároveň reaguje i na skutečnost, že pracovní doba v gastronomii je často zcela odlišná od situace v jiných sektorech. „Není výjimkou, že se na nás zájemci obracejí v pozdních nočních hodinách, kdy se již nemusí starat o zákazníky,“ dodal Pavel Friedrich.

Zároveň se podle něho řada podniků snaží vymýšlet další a další „finty“, s nimiž by bylo možné EET alespoň částečně obejít. „Naši zástupci v terénu registrují desítky nápadů ve spektru od zcela legálních variant až po ty naprosto protizákonné,“ uvedl Pavel Friedrich. K těm, které jsou v souladu s právní úpravou, patří například prodej piva či jídla „přes ulici“ nebo prodej štamgastům na fakturu. Naopak nejnovějším kontroverzním „nápadem“ je fyzické oddělení prodeje jídla a pití od výdeje účtenek do jiných místností. Půvab inovace spočívá v tom, že řada hostů nebude vážit cestu do jiné místnosti, aby si vyzvedla účtenku a hostinský ji tak nebude vůbec vystavovat. Rychlá Pokladna ale upozorňuje podobné vynálezce na skutečnost, že se i tak jedná o protizákonný postup. Hostinský je totiž dle zákona povinen účtenku vystavit kdykoliv při platbě v hotovosti, ale třeba i kartou či stravenkami. Protože zákon umožňuje odesílání účtenek i v elektronické podobě (tedy ne jejich fyzické předání na místě) spekulují někteří hospodští i o možnosti, že by přešli na tento systém kompletně. A využili toho, že ne každý bude ochoten sdělit svoji emailovou adresu pro zaslání účtenky. „Upozorňujeme všechny na to, že podobné aktivity jsou na hraně zákona a budou velmi pravděpodobně postihovány,“ uvedl Pavel Friedrich.

Rychlá Pokladna je jedním z předních poskytovatelů pokladních systémů v České republice. Produkt je určen především pro gastronomii a nabízí různé modifikace vhodné pro malé hospůdky či kavárny, ale i pro velké restaurace, diskotéky či kluby.

Projekt Rychlá Pokladna nastartoval své první krůčky již před lety. Zakladatelé firmy Pavel Friedrich a Aleš Vaněk při svých dlouhodobých kontaktech s gastronomickými zařízeními na vlastní kůži cítili problémy spojené s jejich provozem. A to jak z pohledu zákazníka, tak především z pohledu majitele či provozního, který chce mít vše organizačně i finančně pod kontrolou a nechce trávit dlouhé hodiny při inventurách, objednávkách či doplňování skladu. A dospěli k názoru, že všechny tyto aspekty by bylo nejlepší řešit jediným všestranným systémem, který vše rychle namarkuje, zrychlí inventuru pomocí vážení alkoholu a dokonce sám navrhne objednávku i ji naskladní. Tento pohled se stal základem dnešní Rychlé Pokladny.