EET může majitelům restaurací přinést až tisícovku za den

Elektronická evidence tržeb (EET), jejíž povinnost startuje pro sektor gastronomie od počátku prosince, může mít, navzdory žehrání majitelů restaurací, na provoz hospod či klubů i pozitivní dopad. Podle průzkumu společnosti Rychlá Pokladna totiž zavedení pokladních systémů výrazně zmenší „černou díru“, v níž nyní mizí část tržeb, které se ztrácejí mimo jiné v kapsách nepoctivého personálu. (TZ)

Z výsledků průzkumu společnosti One Pub (poskytovatel řešení rychlapokladna.cz) v řadách majitelů více než 800 restaurací vyplývá, že zavedení pokladního systému a pokročilé inventury, řešené elektronicky, může velmi zásadně zvýšit tržby. Majitelé totiž odhadují nárůst denních tržeb přiznaných personálem v průměru na 970 korun.

To by při přepočtu na celkem zhruba 30 000 restaurací v Česku znamenalo ročně posílení jejich tržeb o přibližně o 10,6 miliardy korun. Pavel Friedrich, jednatel One Pub, zdůrazňuje, že tuto částku je třeba vnímat jako maximální, protože mnoho podniků již sofistikované pokladní systémy používá delší čas. „Nicméně je nesporné, že zvýšení tržeb může dosahovat až miliard korun,“ uvedl Pavel Friedrich.

Podle něho ovšem zůstává otázkou, jak a zda se tento jev projeví i v oficiálních údajích, které bude evidovat po rozjezdu EET finanční správa a Český statistický úřad. Současně se totiž projevuje i zcela protichůdný trend. Vlastníci a provozovatelé gastronomických zařízení hledají a zřejmě i nacházejí desítky cest, jak alespoň část svých tržeb vyvést mimo systém EET. Uvažují například o vydávání jídel na faktury a jejich účtování bezhotovostním převodem. Oficiální statistiky s výkazy za prosinec či leden budou k dispozici nejdříve na jaře příštího roku.

Vlastníci nebo provozovatelé gastronomických zařízení se shodují v tom, že část provozních tržeb plynoucích zejména z prodeje jídel nebo alkoholických nápojů se vůbec nedostává do oficiálního denního vyúčtování. Kvůli tomu, že nepoctiví zaměstnanci „proženou“ materiál mimo pokladny a peníze pak inkasují neoprávněně do vlastní kapsy.

„Nelze samozřejmě personál restaurací paušálně nařknout z krádeží, nicméně vlastníci v gastronomii jednoznačně deklarují, že díky elektronickým pokladním systémům získávají podstatně větší kontrolu nad tím, co se v jejich podniku děje,“ uvedl Pavel Friedrich. Doplnil, že skutečně kvalitní systémy neřeší jen EET, ale pokrývají mnoho dalších aspektů chodu restaurace – otázky inventury, funkci mobilního číšníka či objednávkový systém. Tím, že se restauratéři vzdají papíru a tužky, mohou výrazně urychlit celý provoz, rychleji obsloužit zákazníka, zjednodušit vedení skladu.

To potvrzují i lidé přímo z praxe. Například majitel ostravské restaurace Myslivna u kostela František Fülöp popsal, že se výrazně zrychlilo naskladňování potravin i pití a mnohem pružnější jsou také inventury při střídání jednotlivých směn. „Úsporu času mohu skutečně počítat v hodinách denně a finanční úspory odhaduji na zhruba 600 korun za den. Mám větší přehled a dokonce jsem získal i pár volných chvil pro sebe,“ dodává František Fülöp.

Rychlá Pokladna je jedním z předních poskytovatelů pokladních systémů v České republice. Produkt je určen především pro gastronomii a nabízí různé modifikace vhodné pro malé hospůdky či kavárny, ale i pro velké restaurace, diskotéky či kluby.

Projekt Rychlá Pokladna nastartoval své první krůčky již před lety. Zakladatelé firmy Pavel Friedrich a Aleš Vaněk při svých dlouhodobých kontaktech s gastronomickými zařízeními na vlastní kůži cítili problémy spojené s jejich provozem. A to jak z pohledu zákazníka, tak především z pohledu majitele či provozního, který chce mít vše organizačně i finančně pod kontrolou a nechce trávit dlouhé hodiny při inventurách, objednávkách či doplňování skladu. A dospěli k názoru, že všechny tyto aspekty by bylo nejlepší řešit jediným všestranným systémem, který vše rychle namarkuje, zrychlí inventuru pomocí vážení alkoholu a dokonce sám navrhne objednávku i ji naskladní. Tento pohled se stal základem dnešní Rychlé Pokladny.