Na konci listopadu přijdou v mnohých zahraničních i českých e-shopech masivní výprodeje. Black Friday (známý jako černý pátek) má v některých zemích desetiletí trvající tradici. Nejdříve se prosadil v USA, ale postupně se rozšířil po celém světě. RTB House, technologická společnost specializující se na sofistikovaná retargetingová řešení, analyzovala stovky kampaní na téměř 40ti trzích a snažila se zjistit, jaký růst konverzí mohou zadavatelé reklamy očekávat během těchto dní. RTB House také přináší ověřené tipy a triky na to, jak v průběhu Black Friday a Cyber Monday (známé jako kybernetické pondělí) dosáhnout výborných výsledků. (TZ)
Potenciál konverzí realizovaných na Black Friday je obrovský – dokonce ještě větší než je potenciál těch předvánočních. Důvodem je zejména to, že se v tomto období objevuje mnohem více výrazných slev jak na elektroniku, tak na nábytek nebo módu.
Analýzy společnosti RTB House uskutečněné na 40ti trzích ukázaly, že kampaně klientů dosahovaly v porovnání s běžnými výsledky za listopad 2015 o 70 % lepších výsledků na Black Friday a o 30 % na Cyber Monday. Podle dat agregovaných z nástrojů personalizovaného retargetingu vyvinutých v RTB House se celková návštěvnost stránek na Black Friday zvýšila o 30 % a na Cyber Monday o 20 %.
“Když mluvíme o Black Friday, nemáme na mysli jen jeden den, ale spíš celý víkend, během kterého se výrazně zvýší dynamika prodejů. Vedle snahy o prodej se tyto dny dají využít ke vzbuzení zájmu u nakupujících tak, aby nakoupili v budoucnu. Online prodejci se snaží svým zákazníkům nabídnout nejlepší nabídky v okamžiku, kdy je aktivně vyhledávají. Tím se prodejcům daří zlepšit povědomí o značce a zlepšuje se také vůle zákazníků vrátit se do stejného obchodu. Pokud půjdou obchodníci ještě o krok dále a připraví reklamu přesně na míru zákazníkům, podaří se jim podpořit prodeje ve skupině nejdůležitějších návštěvníků. Tím maximalizují návratnost svých investic,” říká Vladimír Houba, regionální ředitel v RTB House.
Tip 1: Ukažte zákazníkům produkty, které si chtěli koupit už dříve
Během Black Friday a Cyber Monday je nutné vytvořit pocit neodkladnosti. S pomocí personalizovaného retargetingu mohou obchodníci v těchto dnech zobrazovat reklamu s produkty, které si potenciální zákazník prohlížel už dříve a mohou tak u něj posilovat přesvědčení, že by měl nakoupit. Návštěvníci, kteří vaši stránku naposledy navštívili před několika dny, týdny nebo dokonce měsíci, si tehdy nemuseli nic koupit. Black Friday je ideální příležitostí, která se dá využít k připomenutí produktů, o které se již dříve zajímali. S pomocí retargetingu lze dokonce připravit kampaň, která bude dřívější návštěvníky informovat o blížícím se Black Friday a Cyber Monday. Na vašich bannerech může stát: “Už dlouho jsme vás na našich stránkách neviděli. Vraťte se k nám a podívejte se, co jsme pro vás na Black Friday připravili.”
Tip 2: Přilákejte zákazníky, kteří chtějí nakoupit hned
Retargetingové nástroje vám mohou pomoci oslovit uživatele v momentě, kdy je jejich chuť nakoupit určitý produkt nejsilnější. Reklama, která je rychle responzivní a přizpůsobená individuálním potřebám, vám pomůže zaujmout ty správné uživatele v nejlepším možném okamžiku. S pomocí personalizovaných reklam můžete provádět optimalizaci svých kampaní v reálném čase. Díky personalizovaným reklamám můžete vaši kampaň optimalizovat v reálném čase tím, že zobrazuje produkty, které si návštěvníci prohlíželi na Black Friday, a pak se objeví na Cyber Monday se specializovanými reklamami o slevách nebo jednoduše budou daný produkt pouze připomínat.
Tip 3: Využijte nadcházející svátky, abyste maximalizovali prodeje a abyste produkty co nejlépe propagovali
Retargetingové kampaně vám umožňují naplánovat nejen jeden prodej, ale celou sérii kroků, v jejichž rámci se snažíte o zapojení zákazníků. Inteligentní reklama a retargetingový nástroj sledují nejen uživatelovu historii a jeho potřeby, ale snaží se v něm vyvolat pocit, že nabízené produkty potřebuje. Využitím kampaně pro období Black Friday budete schopni přivést zákazníka k tomu, aby nakoupil i v průběhu vánočního období a současně můžete zákazníkům ukázat, co víc by mohli potřebovat.
Pokud například zákazník v období Black Friday ve vašem e-shopu koupil zimní bundu, s pomocí personalizovaného retargetingu mu můžete v průběhu následujících dnů a týdnů ukázat reklamu se souvisejícími produkty (například šálu a rukavice). S pomocí tohoto postupného plánování reklamy můžete přivést kupujícího, aby ve vašem e-shopu nakoupil také v předvánoční době.
Black Friday v roce 2015 byl naprosto výjimečný. Podle expertů na e-commerce ze společnosti Salmon v tento den online prodeje vůbec poprvé v historii překonaly prodeje v kamenných prodejnách.
Jak poznamenal Vladimír Houba, nákupní chování zákazníků se změnilo a akce jako Black Friday by měly sehrávat důležitou roli v online marketingových strategiích firem. „Tento rok očekáváme, že e-shopy budou mít největší nápor od pátku 25. listopadu až do pondělí 28. listopadu. Aby byli marketéři schopní využít tyto dny co nejlépe, měli by se na ně začít připravovat už od počátku listopadu,“ dodává Houba.
Data využitá v tomto výzkumu byla získána z nástrojů personalizovaného retargetingu vyvinutých v RTB House. Analýza se týkala vybraných kampaní realizovaných společností RTB House v listopadu 2015.
O RTB House
RTB House je globální technologická společnost specializující se na fullservisové retargetingové display reklamní kampaně tvořené přesně na míru každému klientovi.
Společnost vyvinula a implementovala svoji vlastní RTB (real-time bidding) technologii využívající sofistikované retargetingové scénáře, pokročilou segmentaci a optimalizaci v reálném čase. RTB House poskytuje svým inzerentům flexibilní možnosti při práci s jejich krátkodobými, střednědobými i dlouhodobými cíli, a to s orientací na maximální výkon.
RTB House působí ve více než 40 zemích s hlavními pobočkami ve Varšavě, Moskvě, Dubaji, Singapuru a São Paulu. První kampaň realizoval RTB House v roce 2012 a po třech letech dosáhl rentability. V současnosti zajišťuje 850 unikátních kampaní pro své klienty v Evropě, Asii, Latinské Americe a na Blízkém východě a v Africe. Tým společnosti sestává z více než 160 profesionálů – expertů, analytiků, specialistů na zákaznickou péči a developerů.
Více informací na: www.rtbhouse.com/cz.