Jak naučit děti třídit odpad? Soutěžemi a hrami ve škole, ale i doma

S čím dál větší spotřebou společnosti roste také množství odpadu, který vyprodukujeme. Proto je stále důležitější seznamovat s významem třídění a recyklace odpadu i ty nejmladší. Podle odborníků se totiž postoje a návyky správného ekologického chování vytvářejí a udržují daleko lépe u mladších. Jak naučit děti třídit odpad popíšeme v následujícím článku. (TZ)

Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš, praví známé pořekadlo. O recyklování to platí samozřejmě také. Čím dříve se s ním děti setkají, tím lépe si ekologické chování a smýšlení osvojí. Pomoci jim v tom mají také různé tuzemské projekty, které na podporu ekologického chování průběžně vznikají. „Do projektu Zelená škola, který se zaměřuje na sběr vysloužilých elektrozařízení včetně baterií ve školách, je aktuálně zapojeno více než 400 škol. Snažíme se s ekologickým chováním seznámit učitele, kteří pak svoje zkušenosti přenesou na děti. Mnohdy se poté stává, že děti od útlého dětství učí právě své rodiče,“ popsal princip projektu ředitel skupiny REMA David Vandrovec. Během posledního školního roku nasbíraly zúčastněné školy přibližně 30 tun vysloužilých elektrozařízení.

Soutěž ve sběru elektroodpadu děti povzbudí

Právě školní děti je ale potřeba ke třídění motivovat. Klasické strohé vysvětlení o tom, že třídit odpad je nutné kvůli přírodě nebo ekonomice, je většinou nezaujme. Proto je namístě se zamyslet, jakým způsobem dětem recyklaci udělat zábavnější. Jednou z možností je například aktivně zapojit žáky a jejich třídy do odborných soutěží. Žáci se pak učí pomocí zážitku, na základě kterého si zapamatují maximum informací. „Jednou z nejaktuálnějších soutěží probíhajících v rámci projektu Zelená škola je soutěž s názvem „EkoEDA“, jejíž součástí je doplňková soutěž o „Nejstarší mobil“. V rámci soutěže se například hledá nejstarší mobilní telefon, který se může spojit s našim výukovým programem a doplní se tak vhodně například rámcově vzdělávací aktivity týkající se environmentu na školách,“ upřesnil Vandrovec.

Příklad musí děti vidět i doma

Třídění se ale samozřejmě netýká jen elektroodpadu nebo baterií. Menší děti, zvláště ze školek nebo prvních ročníků základních škol, mohou zase z nasbíraného materiálu vytvářet různé figurky, tašky, ozdoby a další věci. Jednoduchou, ale účinnou zábavou vhodnou i pro domácnost je namalovat si s dětmi na různé nádoby na tříděný odpad věci, které se do nich vyhazují, nebo které tam naopak nepatří. Motivační může být i soutěž o to, kdo nasbírá největší množství víček od plastových láhví. Děti v mateřských školách a na prvním stupni základních škol se o recyklaci učí také hrou pomocí pexesa a omalovánek. Ne všechno se ale děti naučí ve školách. Hlavní je vidět ekologický přístup doma. Pokud si dítě z domova osvojí návyk, že všechen odpad bez rozdílu končí v obyčejném koši, recyklovat se naučí jen velmi těžko. Proto je podle odborníků důležitý i přístup rodičů.

O projektu Zelená škola

Projekt je zaměřen na sběr baterií a vysloužilých elektrozařízení ve školách. Jeho cílem je vzdělávat žáky a poskytovat pedagogům ucelené informace o problematice třídění odpadu. Škola, která se do projektu zapojí, má svoz a ekologické zpracování veškerých elektrozařízení a baterií zcela zdarma. Zároveň získá možnost využívat při styku s veřejností logo Zelené školy, informační letáky i plakát k označení sběrného místa. V současnosti je do projektu zapojeno více než 350 škol z celé České republiky. O zapojení do projektu Zelená škola je možné zažádat přes registrační formulář na webových stránkách.

Iniciátorem projektu je společnost REMA Systém, a.s., která se zabývá ochranou životního prostředí prostřednictvím efektivní recyklace odpadů i elektronických zařízení. Zajišťuje organizaci sběru, třídění i nakládání a recyklaci v celé České republice.

O skupině REMA

Skupinu REMA tvoří v současné době 3 společnosti: REMA Systém, REMA Battery a REMA PV Systém.

REMA Systém je neziskově hospodařící akciová společnost, která vznikla pro splnění povinností daných novelou zákona o odpadech. Systém byl založen 14. února 2005. Iniciovali jej největší dovozci a výrobci informačních technologií a telekomunikací v ČR. Hlavním smyslem činnosti REMA Systému je ochrana životního prostředí zabezpečením efektivní recyklace odpadů elektrických a elektronických zařízení (OEEZ). Za tímto účelem REMA Systém zajišťuje organizaci sběru, třídění, nakládání a recyklaci v celé České republice. REMA Systém se zaměřuje na komplexní řešení pro všechny skupiny elektrozařízení. REMA Systém realizuje projekty Zelená firma, Zelená škola, Zelená obec a Buď líný, v jejichž rámci zajišťuje zpětný odběr elektrozařízení ze škol, firem, obcí a od domácností. Zároveň zastřešuje projekt Trash Made, který je zaměřen na výrobu šperků a doplňků z elektroodpadu.

REMA Battery je neziskově hospodařící společnost s ručením omezeným, která vznikla pro splnění povinností výrobců a dovozců baterií a akumulátorů daných zákonem č. 297/2009. Hlavním smyslem činnosti REMA Battery je ochrana životního prostředí – zabezpečením efektivního systému zpětného odběru a recyklace baterií a akumulátorů. REMA Battery je oprávněna k provozování kolektivního systému pro zpětný odběr baterií a akumulátorů na základě rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 15. 12. 2009.

REMA PV Systém je neziskově hospodařící akciová společnost, která vznikla pro splnění povinností daných novelou zákona o odpadech v roce 2012. REMA PV Systému navazuje na aktivity společností REMA Systém a REMA Battery. Hlavním smyslem činnosti REMA PV Systému je ochrana životního prostředí – zabezpečením efektivního systému zpětného odběru a recyklace solárních panelů. REMA PV Systém se v rámci své činnosti zaměřuje na řešení problematiky solárních panelů a jiných solárních komponentů.