Záplava novinek, která se chystá od roku 2018 díky řadě směrnic EÚ, je za celé čtvrtstoletí rekordní a vyžaduje komplexnější přístup než jen implementaci mnoha úprav. Mezi hlavní tahouny změn patří především směrnice MiFID2 se svojí sestrou MiFIR a bratříčkem PRIIPs, jehož účinnost již byla několikrát odložena. Tuto trojici pak doplňují směrnice PSD2 pro platební styk a GDPR pro ochranu osobních dat.
Finanční instituce tak budou nuceny v mnohých oblastech upravit a doplnit své pracovní postupy a sbírat daleko více údajů jak od klientů, tak i o obchodovaných finančních instrumentech. Tato data poté poslouží k poskytování kvalitnějších služeb jednotlivým klientům, a to zejména v oblasti poradenství a správy majetku, ale také k lepší informovanosti klientů podávajících jednorázové pokyny. Tímto krokem se může zvýšit zájem i dosud váhajících klientů o investování a v konečném důsledku může pro aktivní finanční instituce znamenat příležitost k dalšímu rozvoji v oblasti investic.
„Hlavní moto těchto změn bych přirovnal k známému heslu francouzské revoluce: Liberté, égalité, fraternité,“ říká Tomáš Rubač ze společnosti ARBES Technologies. Jejich cílem totiž je podle něj sjednocení způsobu prezentace dat zákazníkům (rovnost), umožnění rychlejšího, přímočařejšího a transparentnějšího pohybu kapitálu a financí (volnost) mezi jednotlivými finančními institucemi v rámci EÚ (bratrství).
První věcí, kterou řeší většina finančních institucí, je velké množství drobných dopadů na téměř všechna oddělení v podobě řady nových povinností v oblastech evidence, regulatorního reportingu, způsobu uchování a práce s daty, poskytování služeb, a především informování zákazníků. „Těchto změn se zdá být hodně především vinou více než tisícovky stran textu, které tyto změny definují, upřesňují, vysvětlují a zdůvodňují. Současně k nim řada renomovaných auditorských firem pořádá osvětové semináře, čímž tuto auru neuchopitelnosti ještě více prohlubuje,“ přibližuje Tomáš Rubač. ARBES Technologies se na tyto novinky dívá především pozitivně a hledá v nich příležitosti pro uživatele tak, aby svým zákazníkům mohli poskytovat komplexní služby na světové úrovni nabídkou kvalitních produktů, a to mnohdy úsporněji než doposud.
Díky směrnici PRIIPs lze bez nutnosti mnoha zdlouhavých právních zdůvodnění zobrazovat na investičních portálech standardizované simulace vývoje investic a informační materiály, které zákazníkům umožní rychle a objektivně posoudit výhody nabízených produktů bez toho, aby měli pocit, že zobrazená data a grafy jsou jen přikrášleným lákadlem.
Směrnice MiFID2 posiluje podporu distribuce kvalitních produktů za přiměřených nákladů například zavedením institutu nezávislých poradců. „Spolu s transparentností poplatků a protokolováním poskytovaného poradenství budou totiž výrazně eliminovány osobní zájmy finančních poradců prosazovat nějaké, i když ne moc kvalitní, produkty a tím se tak zkvalitní nejen služba zákazníkům, ale současně se sníží i náklady emitentů na distribuci jejich produktů v rovném tržním prostředí,“ popisuje Tomáš Rubač. Vynucování této transparence je podle jeho slov podpořeno poměrně rozsáhlými regulatorními reporty (MiFIR, MAR atp.), bez kterých by však tato proklamovaná opatření nebyla příliš účinná.
K dovršení zákaznického komfortu přispívá možnost „iniciování elektronického platebního převodu“ garantovaného směrnicí PSD2, kdy již nebude třeba, aby obchodníci nebo finanční poradci hledali cesty, jak usnadnit zákazníkům platby po rozhodnutí o investování. Zákazníci totiž mohou přímo z investičního portálu platební instituce převést své peněžní prostředky z jakékoliv banky přímo v rámci schůzky s finančním poradcem.
Velkou otevřenost a množství sledovaných citlivých dat zákazníků (peněžní účty, data z investičních dotazníků atp.) pak kompenzuje směrnice GDPR, která garantuje pod hrozbou vysokých sankcí bezpečné zacházení s privátními daty pouze v míře nezbytně nutné pro poskytnutí konkrétních služeb.
ARBES Technologies přes čtvrt století sleduje legislativní změny v oblasti podnikání na kapitálových trzích, kolektivního investování a platebního styku. Jednotlivé oblasti legislativně pokrývají již řadu let především příslušné zákony (ZPKT – 256/2004 Sb., ZKI – 189/2004 Sb., ZPS – 284/2009 Sb.). Tyto zákony se občas novelizují a doplňují prováděcími vyhláškami a odborníci v ARBESu jejich dopady vyhodnocují a implementují v rámci řešení OBS, TOPAS a TA. „Náš komplexní přístup vyžadující jak koordinaci vývojových týmů jednotlivých systémů, tak i těsnou spolupráci na integraci s navazujícími systémy bank, obchodníků s cennými papíry, investičních společností nebo investičních zprostředkovatelů, je jedinou cestou, jak z na první pohled byrokratické zátěže udělat obchodní výhodu,“ zakončuje Tomáš Rubač.
O společnosti ARBES Technologies
Společnost ARBES Technologies byla založena v roce 1991. V průběhu své mnohaleté působnosti získala společnost ARBES bohaté zkušenosti v oblasti tvorby, vývoje a podpory softwarových řešení. Portfolio informačních systémů skupiny ARBES Technologies tak zahrnuje komplexní a nejnovější řešení pro retailové a privátní bankovnictví, správu investičního portfolia, obchodování s cennými papíry, správu a distribuci otevřených podílových fondů, finanční leasing a řešení pro enterprise content management a business proces management. Od roku 2011 se ARBES také věnuje rozvoji řešení pro správu obsahu a podporu obchodních procesů na platformách Alfresco a Documentum. Od roku 2014 dodává kompletní řešení pro leasingové společnosti, integruje biometrické podpisy a sleduje nové technologické trendy, které zakomponovává do svých řešení.